• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Selectie op basis van dagen uitbreiden met tijden

Status
Niet open voor verdere reacties.

GByte

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2019
Berichten
72
Beste allemaal,


Ik ben enkele dagen geleden al geholpen met mijn vraag om op basis van de datum- en tijdskolom een selectie te kunnen maken van weekdagen en dagen in het weekend en daar een bewerking aan te verbinden.
Hierop kwam een van de volgende oplossingen (met dank aan AlexCel):

=3*ALS(WEEKDAG(A2;2)>5;K$3;K$2)

Echter mijn vraag bleek niet volledig, ik had de bewerking graag gedaan op basis van de dagen PLUS een tijdsperiode (bv van maandag t/m vrijdag van [I2]09:00 tot [I3]18:00u of za_zo van [I6]11:00_[I7]16:00u).

Ziet iemand kans de functie hiervoor verder uit te breiden?

Bij voorbaat dank.

Martin
 

Bijlagen

  • Weekdag_1.xlsx
    12,7 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Kijk nog eens goed naar de formule: als k3 2* zo groot is als K2 heb je toch helemaal geen if(..;..;..) konstruktie nodig ?

De Consumentenbond heeft onlangws aangegeven dat het onderscheid tussen dal- en voltarief financieel verwaarloosbaar is.
De energie om dat met Excel uit te rekenen overstijgt vele malen je energiekosten, zeker als je van Excel geen kaas gegeten hebt.
 
Laatst bewerkt:
Beste snb,

Ik heb het vraagstuk geprobeerd eenvoudig uit te leggen.
We zijn als burger energie coöp (BE) bezig met een groter vraagstuk waar dit deel van uitmaakt.

We proberen te modelleren op basis van 35.000 kwartieren elektriciteitsgebruiksprofiel hoeveel groter een PV installatie moet worden als daar ook nog eens een groep laadpalen aan toe wordt gevoegd.
Voor het bepalen van de omvang van het PV systeem en de daarmee samenhangende IRR en ROI werd al een 20 Mb groot model ontwikkeld, en een aanvullend 7Mb groot batterij model, dit wordt de volgende schakel.

Dus ja als u een oplossing weet wordt het gewaardeerd.

Mvg Martin Hendriks
Projectmanager Druifkracht CVSO
 
Als je voor de eerste formule dit forum nodig had, lijken je ambities niet te stroken met je vaardigheden.
 
@snb Het gaat er niet altijd om om alles zelf te kunnen, het volstaat soms om de ontbrekende kennis ergens anders te halen, en vervolgens met die kennis verder te werken.
Daarvoor gebruik ik graag dit platform van doorgaans erg behulpzame leden.

Maar voel u vooral niet verplicht te reageren als u er geen behoefte aan heeft.
 
Maar voel u vooral niet verplicht te reageren als u er geen behoefte aan heeft.
:thumb::thumb:
 
Hallo GByte
Heb je een voorbeeldje hoe het er dan uit zou moeten zien.
Zoals ik het begrijp.
Code:
=ALS(EN(WEEKDAG(A2;2)>5;UUR(A2)>=11;UUR(A2)<=16);3*K$3;ALS(EN(WEEKDAG(A2;2)<=5;UUR(A2)>=9;UUR(A2)<=18);3*K$2;0))

Groetjes
 
Laatst bewerkt:
Beste Jverkerk,

Dank u voor uw bijdrage :thumb:, ik ga het straks uitproberen.

Mvg Martin
 
Beste Jverkerk,

Overgezet naar het echte model en het werkt.
Hartelijk dank voor uw hulp, we kunnen nu verder.

mvg Martin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan