selectie per maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

dino2007

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2007
Onderstaande query heb ik nu.

SELECT overeenkomst.status, overeenkomst.[ovk-soort], Count(overeenkomst.[ovk-id]) AS [AantalVanovk-id]
FROM overeenkomst
GROUP BY overeenkomst.status, overeenkomst.[ovk-soort];

Deze geeft het aantal gecontroleerde overeenkomsten per status en dossiersoort. Nu wil ik maandelijks een overzicht van de in die maand gecontroleerde overeenkomst per status en dossiersoort. De datum van controle wordt gevuld als bijv 10-10-2007.

het overzicht moet worden:
status dossier soort aantal gecontroleerd
rood betalen 3
ETC.

en niet:
status dossier soort aantal gecontroleerd
rood betalen 1
rood betalen 1
rood betalen 1

Hoe doe ik dit?

Met vriendelijke groet,
DR

Laatst bewerkt:
selectiequery per periode

Bedankt Guus voor je reactie. Maar Sum is helaas niet de oplossing. Mijn database geeft elke overeenkomst een id mee dmv autonummering. Het is niet de bedoeling dat deze nummers worden opgeteld. Ik wil weten hoeveel overeenkomsten van een bepaalde status in bepaalde periode zijn gecontroleerd.

Ik zal mijn vraag proberen beter verwoorden, zodat er misschien iemand is die deze vraag kan beantwoorden.

Deze query is zoals ik het wil, maar dan zonder dat ik een periode heb opgegeven
SELECT overeenkomst.status, overeenkomst.[ovk-soort], Count(overeenkomst.[ovk-id]) AS [AantalVanovk-id]
FROM overeenkomst
GROUP BY overeenkomst.status, overeenkomst.[ovk-soort];

resultaat
status ovk-soort aantal
rood Betalen 3

Nu dezelfde query alleen dat met een periode toegevoegd
FROM overeenkomst
GROUP BY overeenkomst.status, overeenkomst.[ovk-soort], overeenkomst.[datum contole]
HAVING (((overeenkomst.[datum contole])>=[vul de begindatum] And (overeenkomst.[datum contole])<=[vul de einddatum]));

resultaat
Status ovk-soort aantal
Rood Betalen 1
Rood Betalen 1
Rood Betalen 1
Nu wordt het aantal overeenkomst van dezelfde soort en status niet opgeteld. Terwijl dit juist de bedoeling is!
De selectie maak ik door een begindatum (bijv 01-10-2007) en einddatum (31-10-2007) in te vullen. Misschien dat ik op maand moet selecteren? Maar hoe doe ik dat?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!

Groeten Dinie

Laatst bewerkt:
Dummy veld

je kan in je query een dummy veld toevoegen:
Code:
select count(1) as dummy from tabel
Afhankelijk van de rest van je query wordt het Dummy veld gelijk aan het aantal geslecteerde records.

HTH:D

Hallo Guus,

Bedankt voor de snelle reactie!

Helaas kom ik er nog niet uit. Kan ik je mijn database toezenden? En zou er een voorbeeld aan toe willen voegen? Je mag mij mailen. dan mail ik je terug.

Alvast bedankt

Groeten Dinie

Laatst bewerkt:
Hallo Guus,

Ik kan zeker wat met de twee queries die jij mij gestuurd hebt! Mijn dank is errug groot!!!

Ik ben er echter nog even mee aan het stoeien geweest. Het zou nu mooi zijn als ik deze zelfde overzichten ook per manager heb. De eerste query is geen probleem, deze heb ik als volgt aangepast:
SELECT overeenkomst.[ovk-soort], Sum(IIf([status]="rood",1,0)) AS rood, Sum(IIf([status]="groen",1,0)) AS groen, Count(overeenkomst.[ovk-id]) AS [AantalVanovk-id]
FROM medewerker INNER JOIN overeenkomst ON medewerker.[naam medewerker] = overeenkomst.[naam medewerker]
WHERE (((overeenkomst.[datum contole])>=[vul de begindatum] And (overeenkomst.[datum contole])<=[vul de einddatum]))
GROUP BY overeenkomst.[ovk-soort], medewerker.leidinggevende
HAVING (((medewerker.leidinggevende)=[vul leidinggevende in]));

Ik dacht de tweede query gelijk te kunnen houden, maar dan natuurlijk verwijzen naar bovenstaande query
dus:
SELECT RoodgroenPerPeriodePerManager.[ovk-soort], RoodgroenPerPeriodePerManager.rood, RoodgroenPerPeriodePerManager.groen, RoodgroenPerPeriodePerManager.[AantalVanovk-id], [rood]/[AantalVanovk-id]*100 & "%" AS [Percentage Rood]
FROM RoodgroenPerPeriodePerManager, medewerker;

echter dan geeft hij wel het juist overzicht, maar dat overzicht geeft ie 153 * onder elkaar
Hoe zorg ik ervoor dat ik dit overzicht maar 1 keer krijg?
Zou je het in de al eerder ontvangen database kunnen laten zien?

Alvast bedankt!

Groeten Dinie

query per periode: kan guus2005 of iemand anders mij verder helpen???

zie laatste vraag hieronder.

Alvast bedankt!

groeten Dinie

Als het inderdaad steeds hetzelfde is:

SELECT DISTINCT RoodgroenPerPeriodePerManager.[ovk-soort], RoodgroenPerPeriodePerManager.rood, RoodgroenPerPeriodePerManager.groen, RoodgroenPerPeriodePerManager.[AantalVanovk-id], [rood]/[AantalVanovk-id]*100 & "%" AS [Percentage Rood]
FROM RoodgroenPerPeriodePerManager, medewerker;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan