Selectie Query

Status
Niet open voor verdere reacties.

vuspool

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2008
Hallo,

Ik heb een tabel gemaakt van sponsors met daarbij de wervers van de sponsoren. Deze wervers kies ik vanuit een tabel Wervers.

Nu wil ik een selectie query maken, waarbij ik op de wervers wil selecteren. Nu lukt het echter niet door bij criteria de naam in te voeren.

Kan iemand mij helpen? Een voorbeeldbestand heb ik toegevoegd.

Bij voorbaat dank.

gr. Niek

Bijlagen

Ik kan de db niet lezen (verkeerde versie) maar kun je de query die je nu hebt posten?

Je bent in een (door mij behoorlijk verafschuwde) val getuimeld, vrees ik: je hebt in je tabel Sponsoren keuzelijsten gemaakt voor Werver 1 en Werver 2. (Driewerf bah dus!) Resultaat: je ziet noch in je tabel, noch in je query wat je nu echt hebt opgeslagen.
Als je alleen tekstvelden had gebruikt, dan had je gezien dat je geen naam opslaat, maar een getal.

Id Naam Adres Postcode Woonplaats Werver 1 Werver 2 Bedrag 2012
1 Testnaam 1 Testadres 1 Test postcode1 Testplaats 1 1 3 € 50,00
2 Naam 2 Adres 2 Postcode 2 Plaats 2 4 6 € 75,00
3 Naam3 2 5 € 50,00
4 Naam 4 1 3 € 125,00
5 Naam 5 4 6 € 250,00
6 Naam 6 2 5 € 150,00
En daar moet je dus op filteren.

Lees mijn cursus Access er op na om te zien hoe je dus eigenlijk zou moeten werken ;)

Daarnaast gaat je query zo nooit werken, omdat je één tabel (wervers) hebt gekoppeld aan twéé velden: [Werver 1] en [Werver 2]. In jouw query zeg je nu eigenlijk: alle wervers die Pietje heten en zowel werver 1 als tegelijkertijd werver 2 zijn. Resultaat: noppes. Je query zou er zo uit moeten zien:

Code:
SELECT Sponsoren.Id, Sponsoren.Naam, Sponsoren.Adres, Sponsoren.Postcode, Sponsoren.Woonplaats, [Werver 1].Voornaam, Sponsoren.[Werver 2], Sponsoren.[Bedrag 2012]
FROM Wervers AS [Werver 1] RIGHT JOIN (Wervers AS [Werver 2] RIGHT JOIN Sponsoren ON [Werver 2].Id = Sponsoren.[Werver 2]) ON [Werver 1].Id = Sponsoren.[Werver 1]
WHERE ((([Werver 1].Voornaam)="Pietje"));

oke,

Ik ben inderdaad maar een beginner met Access, maar het leek mij gezien databases die anderen voor mij hebben gemaakt wel een handig programma voor zoiets dergelijks.

Heb de cursus inmiddels gevonden, en zal daar eerst eens mee aan de slag gaan....

in ieder geval bedankt!

gr. Niek

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan