• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Selectie van rijen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jarre2

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2011
Hallo excel gebruikers,

Bijgaand een fictief excelbestand. Het echte bestand is 300 rijen groot.

Elke dag moet een selectie worden gemaakt in werkblad “klanten” door in kolom A een aantal “s” te plaatsen, voor klantenbezoek.

Kan iemand me op weg helpen om middels een vba code, de geselecteerde rijen van blad “klanten” gesorteerd op datum en tijd te kopiëren naar blad “afspraken”.

De kolommen die uit werkblad “klanten” gekopieerd moet worden zijn B t/m R. Deze kolommen moeten geplaatst worden in “afspraken” A t/m Q
Ik weet niet hoe dit aangepakt moet worden.

Mvg,
Jarre

Bijlagen

Dit kan je toch veel eenvoudiger oplossen door jouw tabel te sorteren en gebruik te maken van het autofilter.

@VenA
Met een VB code lijkt mij sneller en met minder handelingen tot resultaat te komen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dan moet je even je eigen vraag lezen:p

de geselecteerde rijen van blad “klanten” gesorteerd op datum en tijd te kopiëren naar blad “afspraken”.
Welke rijen worden er dan geselecteerd en op welke voorwaarde? Ik zie nergens een datum staan dat deze rijen rijen geslecteerd zijn. Dus als er een S is ingevuld moet het met afspraakdatum overgezet worden naar jouw "agenda" en wat als er een datum of tijd wijzigt en al wel in jouw "agenda" staat? Ga je dit in twee bladen bijhouden?

@ VenA
De vraag is eenvoudig :
Per dag wordt uit het bestand “ klanten” een aantal bezoekadressen geselecteerd door voor te bezoeken klant een “s” te plaatsen. Deze geselecteerde rijen moeten gekopieerd worden naar het werkblad “afspraken”.
Het zou dan mooi zijn als kolom B en C (datum en tijd) van “afspraken” de rijen gesorteerd op datum en tijd worden weergegeven. Nadat het afsprakenlijstje voor de vertegenwoordiger is uitgeprint, wordt uiteraard de “s” weer verwijderd.
Bij het volgende afsprakenlijstje worden weer nieuwe adressen van een “s” voorzien. Er is dus geen spraken van dubbel bijhouden.

Laatst bewerkt:
Het antwoord is heel eenvoudig. Sorteren en een filter erop.

Een vraag kan wel heel eenvoudig lijken maar nu moet het per vertegenwoordiger. En volgens mij zal dan de vraag toch weer anders worden. Kijk eens naar het voorbeeldje. Alle afspraken voor 13-08-2013 staan erin (en de rest natuurlijk ook nog).

Bijlagen

@VenA
Het werkelijke bestand bevat meer kolommen dan in het voorbeeld. Bij AutoFilter worden ze allemaal geselecteerd. Echter de kolommen van het blad “afspraken” hoeven maar uitgeprint te worden. Mijnsinziens geeft een goede VB code een betere oplossing.

Verder geborduurd op VenA's file

Zie bijlage

Code:
Sub Maybe()
    Dim lr As Long
    lr = Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row
    Application.ScreenUpdating = False
    Sheets("Afspraken").Range("A2", Sheets("Afspraken").Range("A" & Rows.Count).End(xlDown).Resize(, 17)).ClearContents
    With ActiveSheet
        .AutoFilterMode = False
        .Range("A1:A" & lr).AutoFilter field:=1, Criteria1:="s"
        .Range("B2:R" & lr).SpecialCells(12).Copy Sheets("Afspraken").Range("A2")
        .AutoFilterMode = False
    End With
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Bijlagen

Hallo Jolivanes,

U heeft de bedoeling goed begrepen, dit is exact wat ik voor ogen had. Ik ben er erg blij mee.
Een kleinigheidje nog; zou in blad “afspraken “ de kolommen B en C (datum en tijd) gesorteerd kunnen worden, zie bijlage.
Bij voorbaat dank,

Bekijk bijlage Klantenlijstje filteren.xls.xlsmJarre

Heren VenA & Jolivanes,

De gezamenlijk aangedragen oplossing is… in één woord Fantastisch!
Precies zoals ik in gedachten had. We zetten deze macro op het eerste blad, naast de andere macro’s en een kind kan de was doen. Elke dag zullen we hiervan plezier hebben.

Heren hartelijk dank voor de tijd en de moeite.

Mvg,
Jarre

Hoe weet u dat wij Heren zijn? Volgens velen bestaat er maar één.

Laatst bewerkt:
Mijnheer V en A,

Volgens mij is dat een geheel andere discussie, maar wel scherp opgemerkt. Overigens stond de vraag wel als opgelost. Dat is dan weer wat minder scherp...:rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan