• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Selectie "Vervangen"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Djoane

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2010
Ik werk met hele grote excel bestanden, heb regelmatig het probleem dat ik een rij selecteer zeg dan "vervangen, alles wat een 4 is moet een 5 zijn". Dat ik dan 3 weken later een keer goed kijk, en zie dat hij alle 4-en in een 5 heeft veranderd, waardoor dan vele formulies, standaardwaardes etc kapot zijn gemaakt.

Als ik zeg "vervangen, en niet "alles vervangen" (je kunt onder in het schermpje kiezen voor vervangen of alles vervangen) dan gaat het 1 voor 1 in mijn selectie.

Ik wil echter dat in mijn geselecteerde bereik vervangen wordt, bijvoorbeeld rij C alles in een 5 veranderen. Dat ik dan 1 keer hoef te klikken zonder dat ik bang moet zijn dat ik andere dingen perongeluk kapot maak.

Als deze functie niet bestaat, moet ik dus per keer zo'n 400 keer delete-plak, delete-plak doen. Dat kost een heleboel tijd.

Ik hoop dat jullie het probleem begrijpen en een oplossing ervoor weten.

Ik ben trouwens erg blij met dit forum, ik kom er vaak op terecht als ik een excelfunctie zoek vanuit google, en vind dan 9 van de 10 keer een antwoord. Heel fijn.:)

Ohja: en ik werk met excel 2007.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Wil je iets vervangen in de formule of gewoon waarde? Dus dat je de 4 wilt veranderen naar een 5 in een formule? Anders snap ik je probleem niet echt? :confused:

Dat is verschillend, soms in een formule, omdat bijvoorbeeld de verkeerde cel is gekopieerd, maar ook soms in de getallen. In ieder geval nooit in antwoorden oid van formules.

Kun je misschien een document meesturen wat je precies bedoel? Dat maakt het misschien wat duidelijker? :thumb:

Dat is lastig, daar heb je volgens mij niets aan.

Als ik een 4 heb, in een formule of getallen, dat maakt niet uit, want dat is niet het punt, (dat lukt prima) En die wil ik bijvoorbeeld vervangen door een 5.

Het gaat erom, dat ik bijvoorbeeld Kolom D selecteer, en ALLEEN wat in Kolom D (dus wat ik geselecteerd heb) vervangen wordt door een 5. Dus als er in Kolom A toevallig ook een 4 staat, dan wil ik graag dat die ook gewoon zo blijft.

Als ik nu alles selecteer, dan kan ik op "vervangen" klikken, dan gaat het per celletje in mijn selectie.(dan moet ik soms 400x klikken) Als ik op "alles vervangen" klik, dan pakt ie het hele bestand, en niet alleen mijn selectie.

Misschien met een simpele userform ?

Bijlagen

Het gaat erom, dat ik bijvoorbeeld Kolom D selecteer, en ALLEEN wat in Kolom D (dus wat ik geselecteerd heb) vervangen wordt door een 5. Dus als er in Kolom A toevallig ook een 4 staat, dan wil ik graag dat die ook gewoon zo blijft

Hmmmm... in mijn versie van Excel werkt dat wel gewoon zoals je omschrijft!

Om je probleem op te lossen van het onderscheid tussen cellen met formules of met vaste waarden, kan je gebruik maken van de functietoets F5 (Goto). Stel dat je te vervangen waarde in kolom D staat. Klik dan op de header van die kolom op 'm volledig te selecteren. Druk vervolgens op F5 en daarna in de popup op 'Special...'. Kies in de nieuwe popup voor 'Constants' als je alleen wilt zoeken in cellen met een vaste waarde, of voor 'Formulas' als alleen de cellen met formules geselecteerd moeten worden. Als extra optie kan je dan met de ontgrijsde aanvinkboxjes de selectie verfijnen. Klik op OK en alleen de gewenste cellen blijven geselecteerd. Via Ctrl + H kan je nu waarschijnlijk wel de juiste zaken vervangen.

Groet, Leo

Ik denk dat je een oplossing wil voor wat bij anderen geen probleem is: als ik een selektie maak (kolom, rij of gebied) en ik gebruik vervangen/alles vervangen wordt slechts vervangen in het gebied dat ik heb geselecteerd. Daarbuiten niet.
Uit jouw bericht blijkt, dat bij jou ook buiten de selectie wordt vervangen.
Ik vraag me af of je niet onbedoeld de selektie hebt opgeheven voordat je de vervang-opdracht geeft.

idd, want bij mij werkt het ook gewoon. Maar goed als het dan echt een probleem is dan is de oplossing van Rudi ideaal!! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan