selectie weergave subformulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

RSpan

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2009
Hallo allemaal

Ik zit met de volgende vraag:
situatie: klanten formulier met een subformulier van het rooster.
In het klanten formulier kies ik de klant middels een selectievak, in het formulier worden dan de gegevens van de klant weergegeven. Vervolgens verschijnt er in het subformulier het rooster met de gegevens van de ingezette medewerkers, datum, gewerkte uren enz., enz., bij deze klant.
In het subformulier worden nu de nieuwe planninggegevens toegevoegd.
Als er bij een klant veel gewerkt is de laatste maanden dan moet er ver naar beneden gescrold worden om onderaan de lijst te komen.
De vraag is nu kan ik de weergave van het subformulier beïnvloeden opdat niet alle planninggegevens van de klant worden weergegeven maar alleen die van een bepaalde periode, bv week 12 en 13.
Wij werken namelijk in periodes van twee weken.
Op die manier kan ik namelijk het rooster van een bepaalde periode bekijken en kan ik ook makelijker nieuwe planningsgegevens toevoegen(minder scrollen)
Ik wil dus graag op klant en op een periode (week 15 en 16) kunnen selecteren opdat alleen die gegevens in het subformulier getoond worden.

alvast bedankt voor de moeite.

Ik neem aan dat het subformulier gebaseerd is op een tabel of een query, met daarin een datumveld? Je zou in die query een filtering kunnen zetten bijvoorbeeld:
[Datumveld] Criteriium: >=Date()-14.

Dan heb je in ieder geval de laatste 2 weken in de lijst staan. Ik heb, als dat niet nauwkeurig genoeg is, nog wel een functie die op weeknummer kan filteren.

Michel

Ik neem aan dat het subformulier gebaseerd is op een tabel of een query, met daarin een datumveld? Je zou in die query een filtering kunnen zetten bijvoorbeeld:
[Datumveld] Criteriium: >=Date()-14.

Dan heb je in ieder geval de laatste 2 weken in de lijst staan. Ik heb, als dat niet nauwkeurig genoeg is, nog wel een functie die op weeknummer kan filteren.

Michel

Bedankt voor je reactie.
Inderdaad is het subformulier op een tabel gebaseerd met een datumveld, maar ook met een veld met het weeknummer, dit wordt tijdens het invoeren van de roostergegevens ingetypt.
Jouw oplossing geeft mij te weinig vrijheid. Ik wil de mogelijkheid hebben om te kiezen.
Wat ik nu voor oplossing heb bedacht is in het eigenschappenvenster bij tab gegevens achter filter de volgende tekst “Rooster.Week>=[week:] “ te plaatsen.
Dit geeft mij nu de mogelijkheid om bij de record balk de knop filter te gebruiken hij vraagt dan om de week, vervolgens geef ik de week in en vanaf die week worden dan de gegevens getoond.
Dus bij 14 laat hij alle weken vanaf 14 zien, 14, 15,16,17, enz.
Ik vind dit niet de mooiste oplossing, ik wil eigenlijk kunnen kiezen tussen twee gegevens dus zoals ik dit ook in een query gebruik. Rooster.Week>=[kies week 1:] and <=[kies week 2:]
Nu wordt alles tussen deze weken getoond, dit lukt me echter niet bij het filter in het eigenschappenvenster.
Is de enige oplossing om niet van de tabel te werken maar eerst een query te maken?

RSpan

Je kan de filtercode eens proberen te vervangen door deze:

Code:
Rooster.Week Between([kies week 1:] and [kies week 2:])

Ik vermoed dat jouw variant in ieder geval zo iets zou moeten zijn:

Code:
Rooster.Week>=[kies week 1:] and Rooster.Week<=[kies week 2:]

Michel

Nog een variant, waarbij je niks meer hoeft te doen:

Code:
Rooster.Week>=Val(Format(Date();"ww"))-1

Hiermee heb je alles van de huidige en vorige week.

Michel

Je kan de filtercode eens proberen te vervangen door deze:

Code:
Rooster.Week Between([kies week 1:] and [kies week 2:])

Ik vermoed dat jouw variant in ieder geval zo iets zou moeten zijn:

Code:
Rooster.Week>=[kies week 1:] and Rooster.Week<=[kies week 2:]

Michel

Hoi Michel

Deze oplossing werkt prima, dank je wel.:thumb:
Nu moet je dit filter aanzetten/kiezen in het balkje(record kiezer) onder het subformulier.
Is het nu mogelijk om een knop in het hoofdformulier te maken waarbij je deze filterkeuze kunt activeren?

ps je tweede oplossing werkt niet "Rooster.Week>=Val(Format(Date();"ww"))-1"
geeft syntaxisfout in query-expressie

Groet
RSpan

Hoi Michel

Deze oplossing werkt prima, dank je wel.:thumb:
Nu moet je dit filter aanzetten/kiezen in het balkje(record kiezer) onder het subformulier.
Is het nu mogelijk om een knop in het hoofdformulier te maken waarbij je deze filterkeuze kunt activeren?

ps je tweede oplossing werkt niet "Rooster.Week>=Val(Format(Date();"ww"))-1"
geeft syntaxisfout in query-expressie

Groet
RSpan

ik ben iets te enthousiast geweest het werkt toch niet foutloos.:(
Twee zaken die niet goed gaan:
Als ik alleen het subformulier geopend heb en daar het filter gebruik vraagt “hij” keurig om de weken dan werkt het filter prima, maar slechts één maal.
Wanneer ik het filter uitzet en opnieuw wil instellen met andere waarde gaat dit niet “hij” gebruikt meteen de eest ingevoerde waarde.
Andere waarde is dan niet meer mogelijk tenzij ik het subformulier sluit en opnieuw open.

Als ik nu het hoofdformulier open met daarin het subformulier en ik kies een klant in het hoofdformulier om vervolgens in het subformulier het filter te gebruiken werkt dit ook één maal.
Bij het opnieuw kiezen van deze klant filtert hij meteen op de eerst ingevoerde gegevens, zet ik het filter uit en weer aan vraagt “hij “ om week 2 i.p.v. week 1 de filtering klopt dan niet meer bij de derde poging vraagt “hij” om week 1 en niet meer om week 2 ook dan klopt de filtering niet meer.
Ook bij andere klanten werkt het dan niet meer.
Ik heb geen idee waar ik dit nu moet zoeken.:confused:
Groet
RSpan

Is het mogelijk om het/de formulier/en hier neer te zetten? Als je e.e.a. met een knop wilt kunnen doen, wat eigenlijk wel logisch is, moet ik kunnen verwijzen naar de noodzakelijke velden en namen, en dan is een bestandje wel zo handig!

Michel

Is het mogelijk om het/de formulier/en hier neer te zetten? Als je e.e.a. met een knop wilt kunnen doen, wat eigenlijk wel logisch is, moet ik kunnen verwijzen naar de noodzakelijke velden en namen, en dan is een bestandje wel zo handig!

Michel

Hoi Michel

Ik krijg helaas de bestanden niet klein genoeg om ze als bijlage te versturen.
Zelfs een bijna lege tabel is al meer dan 100 kb.
ik had je een testversie willen sturen maar dat lukt me dus niet.
heb je voldoende aan de veldnamen in de tabellen??
Groet
RSpan

Het is een begin.... Als je via een formulier werkt, dan ook de objecten die je eventueel gebruikt om berekeningen te maken.

Michel

Het is een begin.... Als je via een formulier werkt, dan ook de objecten die je eventueel gebruikt om berekeningen te maken.

Michel

Hallo Michel

Het was even wat werk maar ik heb de tabellen e.d. uit de originele dbase gehaald en een test versie met de nodige gegevens gemaakt.
Allen de benodigde tabellen, macro’s en formulieren zitten er in.
Wanneer je de macro open plannings form start dan verschijnen de schermen van de planning in beeld.
Helaas nog niet naast elkaar( geen idee hoe ik dat voor elkaar moet krijgen), je moet ze dus even verschuiven.
In het patiëntenformulier kies je de cliënt en in het subformulier komt dan de planning te staan.
In het hoofdformulier zou ik nu graag d.m.v. een knop kunnen bepalen welke week/weken ik in het planningsformulier in beeld krijg.
Client Brilman, Dorreboom zijn goed te gebruiken

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Ik ben erg benieuwd naar je oplossing,
Groet
RSpan

Bekijk bijlage test1.zip

Bekijk bijlage test2.zip

Ik ga er mee stoeien; als ik er niet uit kom merk je dat wel...

Michel

Ik ga er mee stoeien; als ik er niet uit kom merk je dat wel...

Michel

Hoi Michel

Tijdje niets van je gehoord, ik was benieuwd of je al wat hebt kunnen "stoeien" met mijn vraag of zie je geen mogelijkheid om dit werkend te krijgen.

groetjes

René

Ben een beetje druk geweest de laatste tijd... :o Ik heb er wel naar gekeken, maar ben er nog niet helemaal uit. Maar zal er vandaag en/of dit weekend weer eens naar kijken.

Michel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan