selectiecriteria in query

• Onderwerp starter Onderwerp starter RSpan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RSpan

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2009
Hallo allemaal

Ik zit met de volgende vraag:
Ik heb een tabel met een veld [weeknr] , dit veld is gevuld met de volgende gegevens, 1-2, 3-4, 4-5, 5-6, enz.
Nu wil ik selecteren op deze gegevens. Dus ik voer in een query 1-2 in maar dit werkt niet, ook zo “1-2” werkt het niet
Het veld [weeknr] heb ik numeriek gemaakt, in dat geval krijg ik de fout melding gegevenstype komen niet overeen in criteriaexpressie, wanneer ik er een tekstveld van maak geeft hij geen gegevens terug.
Is hier een oplossing voor of kan deze gegevens invoer zo niet.
Ik hoop dat iemand een antwoord heeft.
Groet
René

Bij mij werkt "1-2" gewoon.

Code:
SELECT Tekst.Tekst_ID, Tekst.Week
FROM Tekst
WHERE (((Tekst.Week)="1-2"));

niet numeriek

Het veld [weeknr] heb ik numeriek gemaakt

Dit klopt niet.
1-2 is geen numerieke waarde, dit moet dus een tekstveld zijn.
"1" is numeriek.
"hallo-1" is tekst. :)

En dan zou code van Nire moeten werken.

Bij mij werkt "1-2" gewoon.

Code:
SELECT Tekst.Tekst_ID, Tekst.Week
FROM Tekst
WHERE (((Tekst.Week)="1-2"));

bedankt voor je snelle reactie, en inderdaad op een tabel alleen werkt de query prima.
de tabel is echter gekoppeld (relatie:confused: lastig) en dan werkt het niet.
voorbeeld bijgesloten.
met de relatie van alles geprobeerd maar ik krijg de query niet werkend.
in de tabel rooster moet het weeknummer geselecteerd kunnen worden, vandaar de koppeling.
hoe verder met de relatie????
rené

Dit klopt niet.
1-2 is geen numerieke waarde, dit moet dus een tekstveld zijn.
"1" is numeriek.
"hallo-1" is tekst. :)

En dan zou code van Nire moeten werken.

klopt maar ik heb beide situatie uitgeprobeerd, inmiddels ben ik er achter dat het met de relatie met andere tabellen te maken heeft.
zie mijn antwoord aan Nire.
ik sta open voor ideeen
groet
René

Bij een eerste blik op de tabellen, zie ik een vreemde constructie in de relatie tussen [Week nr] en Rooster. Je hebt hier een outer join gemaakt, die in mijn ogen een beetje zinloos is. De bedoeling van relaties is nu juist dat in de tabel met vaste gegevens ([Week nr]) gerelateerde records mogen voorkomen in Rooster, en niet andersom. Bovendien is de tabel [Week nr] in mijn ogen vrij zinloos om te maken, omdat de weken nu eenmaal te halen zijn uit de datum.

Ik zal proberen om je query te maken, want zo doet-ie het inderdaad niet...

Michel

De oplossing is vrij simpel: je hebt voor de weken een keuzelijst gemaakt op basis van de query [Week nr]. Je ziet dus weliswaar 1-2 in de query, maar je moet filteren op "1", want dat is de waarde die je opslaat.
Als je op deze manier wilt werken, dan kun je van het veld Week ook het beste weer een numeriek veld maken, want je slaat getallen op, geen tekst.
Dat is toch een stuk handiger voor het filteren en sorteren...

Nogmaals, ik zou het never nooit zo doen....

Michel

verkeerde tabel

Je query zoekt 7-8 in rooster tabel.
Maar je moet 7-8 checken in weeknr.

De tekst 7-8 staat namelijk niet in tabel rooster maar staat in weeknr, in rooster staat het id (=4).

Veld moest wel numeriek (id=4) zijn.
En de relatie tussen de tabellen klopte overigens niet.

Alsjeblief!

Bijlagen

Ik heb wat functies toegevoegd, waarmee je op basis van een datumveld een weeknummer kunt berekenen. Dan heb je die weektabel niet meer nodig.

Michel

Bijlagen

Heren
hartelijk dank voor alle hulp, de selectiequery werkt nu (Michel dank voor de suggestie maar onze weekperiode loopt tot maandagochtend 7:00 uur of soms tot 8:00 uur jouw voorstel gaat hier dus niet op)
Het idee achter deze query is om via een formulier (comboxen)de klant te kiezen en vervolgens de periode om dan een rapport uit te draaien.
Helaas krijg ik opnieuw de foutmelding
-gegevenstype komen niet overeen in criteriumexpressie-
terwijl bij direct activeren van het rapport de zaak wel werkt.

ik heb weer een voorbeeld bijgevoegd

ik hoop opnieuw op jullie hulp.
alvast bedankt voor de moeite
René

Bijlagen

Zo werkt-ie.

Michel

Bijlagen

Hoi,hoi

ik heb aangegeven dat de vraag is opgelost, is dit voldoende of moet ik "hem" ook "op slot" zetten en zo ja hoe doe ik dat??

groet
René

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan