• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Selectief printen en sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ricky2

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2008
Ik heb op het internet bijgaand vba code gevonden die 'on the fly' (dynamisch) een userform creëert met daarin alle aanwezige zichtbare werkbladen.

Door middel van een vinkje te plaatsen kan een selectie van werkbladen in 1 printopdracht worden afgedrukt. Werkt prima. Ik kan alleen de volgorde van printen niet manipuleren

Echter ik wil ook de mogelijkheid hebben om de printvolgorde van werkbladen aan te passen.

Daarom ben ik op zoek naar een soortgelijke code die (eveneens dynamisch) een userform creëert, maar nu met een listbox waarin de zichtbare werkbladen getoond worden. Bij deze listbox moeten 2 spinbuttons worden geconfigureerd waarmee de volgorde van de werkbladen kan worden aangepast.

Op deze wijze kan de gebruiker een aantal werkbladen selecteren en/of sorteren en vervolgens afdrukken!

Omdat in een voorgaand proces een selectie van werkbladen als een apart werkboek wordt opgeslagen en beschikbaar wordt gesteld is het niet handig als de code gebruik maakt van een vooraf gedefinieerd Userform. Immers de Userform wordt dan niet meegekopieerd. Daarom is het 'on the fly' maken van zo'n Userform wel belangrijk. (code in het werkblad wordt wél nl. wél mee gekopieerd!)

Ik heb zelf een beetje gestoeid, maar inmiddels de hoop opgegeven:confused:, Deze uitdaging is boven mijn pet. Wellicht dat iemand anders een poging wil maken.

Bijlagen

Ricky2, Het is jammer dat je géén gebruik kan maken van de UserForms in VBA. Ik moet wel zeggen dat ik het interessant vond dat het op deze (oude) manier ook mogelijk is om een snelle dialoog op te bouwen. Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee en wat naspeurwerk op het web leerde me ook dat je die optie alleen nog moet gebruiken voor echt simpele dialogen. Ik ben dus bang dat wat jij wilt met spinbuttons (persoonlijk zou ik gaan voor 2 listboxen) nogal lastig wordt. Maar welllicht is er toch nog iemand van de oude garde die dit voor je kan klaarspelen.

Groet, Leo

Userform dynamisch aanmaken

Hoi Leo,

Ik deel je mening, maar ik ben noodgedwongen het formulier dynamisch aan te maken.

En natuurlijk is het werken met 2 listboxen ook een mogelijkheid. Kan ook prima. Als het uiteindelijke resultaat maar een formulier oplevert die de zichtbare sheets toont waarbij ik deze gesorteerd kan afdrukken in 1 printopdracht.

Bijgaand een 2e voorbeeld wat meer aansluit wat jij bedoeld (zitten overigens nog wat foutjes in).

Het formulier roep je op door een print opdracht te geven (ik gebruik 'Before_print' in THis Workbook)

Maar helaas, dit voorbeeld print niet in de opgegeven sorteervolgorde én is niet dynamisch.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan