Selectief records verwijderen uit tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

bikerron

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2009
Hoi,

Is het mogelijk om selectief records te laten verwijderen door slechts 1 persoon (ingelogd als "ADMIN")
Mijn applicatie laat toe dat er meerdere gebruikers de database kunnen onderhouden maar er mag maar 1 account records verwijderen.
Momenteel heb ik in mijn formulieren staan: Verwijderingen Toegestaan: NEE.
Kan ik via VB, op laadt moment, deze waarde voor het formulier op JA krijgen, alleen als de "ADMIN" is ingelogd?
Als dat zou kunnen dan scheelt dit een hoop formulieren.

Ron

Ja, dat kun je via VBA regelen. Je hebt dan wel een rechten niveau nodig in de Usertabel, of je kunt op basis van een inlognaam rechten geven op een formulier. Dat laatste is minder handig als er op de pc met een algemene account wordt gewerkt.

Michel,
De rechten via de usertabel heb ik al geregeld, ik laat al enige menu's (knoppen) verdwijnen als er geen ADMIN is aangelogd.
De hamvraag is dan natuurlijk: wat is de code hiervoor?

Ron

Ik neem aan dat je vastlegt wie er inlogt, anders heeft het weinig zin om rechten uit te delen. Of hoe je de inlogprocedure gebruikt. Maar met een DLookup kun je de Username aan een TempVar toewijzen, en die gebruik je dan om bij het betreffende formulier te checken of de user wel 'admin' is of niet.
Zoiets wellicht?
Code:
    TempVars.Add "UserName", VBA.Environ("UserName")
En op het formulier:
Code:
    If TempVars!UserName = "admin" Then
        Me.AllowDeletions = True
    Else
        Me.AllowDeletions = False
    End If
Ik gebruik in het voorbeeld Environ als voorbeeld; je zult ongetwijfeld een eigen methode hebben om de username te achterhalen.

Michel,
Bedankt. De code heb ik toegepast voor mijn omgeving en werkt, maar wel heel erg goed.

Ik zie inderdaad dat als ik een "gebruiker" ben dat ik de boodschap krijg dat ik niet mag verwijderen.
Als ik als admin ben aangelogd mag ik wel verwijderen maar..... Als ik op de vraag: U staat op het punt 1 record te verwijderen etc....
en ik klik op Nee dan wordt het record mooi wel verwijderd. Ook als ik het "berichten venster" sluit via het "kruis" dan wordt record verwijderd

De "verwijder-knop" heb ik met de Wizard gemaakt, deze maakt er een ingesloten macro van, moet ik nog wat aanpassen om het record NIET te verwijderen?

Ron

Ingesloten macro? Da's een onderwerp waarbij ik afhaak. Zodra het weer over VBA gaat kan ik je weer helpen :)
Je moet namelijk de melding van de msgbox afvangen, en verwerken. Bij Nee moet je de procedure afbreken. Nu wordt alleen een vraag gesteld, en de actie gewoon uitgevoerd. Kun je de boodschap net zo goed weglaten.

Laatst bewerkt:
Michel,
Ik maakte dus gebruik van de Wizard ervan uitgaande dat deze tovenaar er iets moois van maakt, helaas dus.
Ik ga wel even verder vlooien om te kijken of deze "macro" als VBA code opgeslagen kan worden en daar waar nodig aanpassen.

Ron

Ik ben er wel uit. Een onError er bij en dan verder afhandelen
Ron

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan