• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Selectievak maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

petervv19

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2008
Ooit heb ik een Excel-document gekregen van iemand waarbij je een getal in een selectievak kan kiezen (zie voorbeeld/bijlage).

Nu wil ik dit ook gaan doen, alleen ik weet niet hoe dit gedaan is. Ik kom het wel tegen onder 'Ontwikkelaar' in Excel, maar dan krijg je een selectievak welke soort van op je excel document ligt. Ik wil echt dat het een cel is waar het in staat. Op deze manier kan ik ook onderaan alle getallen bij elkaar optellen.

Ook zou ik graag willen dat als je een selectievak hebt waar 'ja' of 'nee' in staat dat hij bijvoorbeeld aan de ja 2 punten toe kent en aan de nee 0 punten en dat hij deze onderaan ook netjes mee optelt. Het mooiste zou wel zijn als hij in de cel gewoon ja of nee laat staan.

Heeft iemand een idee hoe ik beide voor elkaar kan krijgen?

Bekijk bijlage Excel.xlsx

Met zoiets.
Code:
=aantal.als(a1:a100;"ja")*2

Selectievak heet validatielijst.
Zoek maar eens op dit forum, dan vind je vast genoeg.
Optellen met ja=2:
Code:
=SOM(C5:C40)+AANTAL.ALS(C5:C40;"ja")*2

Super, ik heb het gevonden en het lukt ook om een validatielijst te maken.
Waar plaats ik de code welke jullie aangeven om een ja en een nee ook een waarde te geven?

Onder de laatste validatie als telling?
Of moet dit per rij?

Zou het dan zo moeten?

=AANTAL.ALS(a1:a48;"ja")*2

Nu geeft hij inderdaad alle Ja een score van 2, maar de normale getallen welke in die rij staan telt hij niet op.
Hoe krijg ik dat wel voor elkaar?

Plaats het bestand zoals het er nu uitziet.
Dan kan ik er eens naar kijken.

Bedoel je dit voor in A65?

PHP:
=AANTAL.ALS(A9:A59;"ja")*5 +SOM(A9:A59)

Ja, super. Nu telt hij inderdaad echt alles op.
Dank je wel.

Zie je nog meer verbeteringen welke ik zou kunnen aanbrengen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan