selectievakje koppelen aan opdrachtknop

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjoemie1985

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2008
Op het formulier lijst chauffeurs wil ik graag een een selectie vakje hebben die gekoppeld moet worden aan een opdrachtknop.

Het selectie vakje moet voor iedere chauffeur appart aan of uit gezet kunnen worden en als is ik op de opdrachtknop druk moeten alle chauffeurs die geselecteerd zijn verwijderd worden uit de database.

Dus ik wil eigenlijk chauffeurs uit de database kunnen gooien als ze bijvoorbeeld niet meer werkzaam zijn voor het bedrijf.
ik hoop dat het voldoende info is anders hoor ik het wel.

http://www.easy-share.com/1910511134/aangepaste versie facturatie personeel +wagens 2010.mdb

alvast heel erg bedankt.

Voeg even je bestand bij als bijlage bij je vraag, gezipt.

Tardis

ik kan hem zo niet via helpmij uploaden omdat het bestand blijkbaar te groot is.
de database is namelijk 3,38MB groot en als ik hem in zip word hij 471KB
maar van zip/ rar bestanden kan ik maar maximaal 100KB per bestand uploaden. :(

Als je het plaatje uit het hoofdmenu haalt, en de rapporten verwijdert, en vervolgens de db Comprimeert en Herstelt, kun je hem zippen tot 87 kb. Klein genoeg dus...

Je kunt een Verwijderquery maken, die je koppelt aan de knop. In de verwijderquery hoef je volgens mij alleen maar te filteren op het veld Actief=-1.
Overigens zou ik het zelf zo niet oplossen; ik zou eerder een aparte tabel maken voor de inactieve chauffeurs. Door ze weg te gooien, ben je ook alle historie kwijt, en dat lijkt mij niet heel wenselijk. Desnoods zet je ze in een aparte Archiefdb, waarbij je de tabellen koppelt, om de produktiedb qua grootte nog een beetje in de hand te houden.

ik krijg het niet voor elkaar hem verder te comprimeren, heb al allerlei gegevens er uit gehaald en nog blijft hij op het zelfde aantal MB's staan :S :(:confused:

hoe krijg ik het voor elkaar dan dat diegene die ik als archief zet naar een andere tabel gaan?
want de database op zich heeft wel een selectie vakje om chaufeurs en dergelijk als archief te zetten maar ze blijven in de zelfde tabel staan.
en in het scherm zie je ze dan als grijs.
Het zou dus mooi zijn dat je ze in die archief tabel kunt zetten en er ook weer uit kunt halen en dat als je ze in het archief hebt staan dat je ze dan niet in het hoofdscherm van de chauffeurs ziet staan.

Ik kan op het werk geen bestanden uploaden, dus ik zal de codes geven:

Query 1: q1-ArchiverenChauffeurs
Code:
INSERT INTO [Chauffeurslijst Archief] ( ID, Naam, Functie, Actief, Archief, [Aantal uren] )
SELECT ID, Naam, Functie, Actief, Archief, [Aantal uren]
FROM Chauffeurslijst
WHERE (ID Not In (select id from [Chauffeurslijst Archief])) AND (Archief=-1);
Query 2: q2-VerwijderChauffeurs
Code:
DELETE Chauffeurslijst.*, Archief
FROM Chauffeurslijst
WHERE (Archief=-1);
Deze 2 queries neem je op in een macro, of roep je aan met een knop.
Code:
    DoCmd.OpenQuery "q1-ArchiverenChauffeurs"
    DoEvents
    DoEvents
    DoCmd.OpenQuery "q2-VerwijderChauffeurs"
    DoEvents
    DoEvents
    Me.Requery

het werktt allemaal perfect:thumb:

maar is het nu ook mogelijk om een knop of iets dergelijks te maken om een chauffeur weer terug te plaats mocht hij weer in dienst komen oid?

Dan moet je dus de omgekeerde weg volgen: een record uit het Archief terugzetten naar de Chauffeurslijst. Eventueel dan ook verwijderen uit het archief.
Overigens moet je in de archieftabel het ID veld Numeriek instellen, en dus niet Autonummer gebruiken. Anders kan je met archiveren en terugzetten in de problemen komen, want bij terugzetten krijgt de chauffeur een nieuw ID. Dat zou er overigens voor pleiten om het ID veld in beide tabellen handmatig (dus niet met Autonummer) in te stellen, want dan kun je wel probleemloos heen en weer kopiëren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan