Semi-Game PC - budget 800-900 euro

Status
Niet open voor verdere reacties.

timomaas

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2006
Budget - Ongeveer 800-900 euro
Doel - Gamen, af en toe een soort videobewerkingsprogramma
Hoe belangrijk is stilte? - Enigszins belangrijk -> Ik vind het niet erg als dat ding wat geluid fabriceert, als het maar niet teveel is.
Assemblage (het in elkaar zetten van de onderdelen) - Doe ik zelf, als het niet lukt doe ik dit buiten m'n budget om (maar ik ga ervan uit dat ik het zelf kan ^^)

Opties: Goede videokaart is het belangrijkst, 4 GB geheugen en een redelijke processor
Besturingssysteem - Vista Professional 64-bit (incl. Windows 7 update, anders kost dat me later nog tig euro) (overigens wordt het een dual-boot met Ubuntu op een andere partitie)
Andere software? - Voor alles behalve Vista is een gratis alternatief

Randapparatuur
Ik heb zelf hier nog een oude computer die ik van een buurvrouw heb gekregen, sloop ik alles uit (want er zit verder niets bruikbaars in, zelf de voeding is maar 200W) maar de kast is in prima staat.

Ik ben op dit moment alleen in het bezit van een laptop (Toshiba Sattelite zoveel) die het opzich prima doet, maar wat nieuwere games (CoD5 bijvoorbeeld) draaien er niet zo lekker op, daarom wil ik met mijn zuurgespaarde centjes een computer samenstellen die in ieder geval de komende 3 jaar ofzo de games redelijk moet kunnen draaien. CoD6 ga ik waarschijnlijk wel kopen, daar schijnen de systeemeisen ongeveer hetzelfde van te zijn als van CoD5 dus als ik een pc heb die CoD5 op vrij hoge instellingen kan draaien lijkt dat me wel ok. Maar als jullie daar anders over denken: zeg het a.u.b!

Ik heb een systeem bijeengezet, een beetje op basis van de Paradigit Enforcer E729 (maar daar kan de videokaart niet echt lekker uitgebreid worden):
http://www.alternate.nl/html/tu.html?sc=-793654496

http://www.tomshardware.com/charts/...s-2009/Sum-of-FPS-Benchmarks-Totals,1196.html -> GTS 250 staat ergens in het midden, maar voor zover ik het overzie goede prijs/kwaliteit verhouding

Ik weet niet of het veel uitmaakt of een videokaart 1 GB of 512 MB geheugen heeft, ook zou ik graag willen weten of een dual core niet een betere keus is (iets met quad core vooral handig voor veel verschillende programma's toch?)

Alvast heel erg bedankt voor de hulp, Timo

een dual core is (zeggen ze) voor gamen beter, zelf heb ik een quadcore en game ik gewoon superlekker...

512mb is genoeg voor de games van nu en voor de komende games, 1024mb is natuurlijk beter als het een GOEDE kwaliteit kaart is..

met de prijs maakt het niet zo heel veel verschil en in de performance voorlopig ook nog niet

heb zelf ook pc gekocht paar weekjes geleden, iets betere quad core en 512mb video... ik speel ALLE games op ultra high(OOK CRYSIS!) en ze runnen allemaal heel lekker, ik heb de 9600GT van nvidia

(1)een dual core is (zeggen ze) voor gamen beter, zelf heb ik een quadcore en game ik gewoon superlekker...

(2)512mb is genoeg voor de games van nu en voor de komende games, 1024mb is natuurlijk beter als het een GOEDE kwaliteit kaart is..

(1). Klopt, maar tegenwoordig (Over circa een jaar) zijn er wel games die een Quadcore ondersteunt.

(2) Vraagje aan jou. Wat heeft het aantal geheugen nou te maken met de performance in games? Volgens mij niks. Enige wat uitmaakt (En dus maar een klein gedeelte geheugen) is de snelheid van de Core en het Geheugen. Dan niet te vergeten de shader..

(1). Klopt, maar tegenwoordig (Over circa een jaar) zijn er wel games die een Quadcore ondersteunt.

(2) Vraagje aan jou. Wat heeft het aantal geheugen nou te maken met de performance in games? Volgens mij niks. Enige wat uitmaakt (En dus maar een klein gedeelte geheugen) is de snelheid van de Core en het Geheugen. Dan niet te vergeten de shader..

klopt helemaal, maar je kan bij spellen waar bij staat minimaal 720mb nodig met een kaart van 512mb veel problemen krijgen ;) (ervaring van vroeger!!! er bestaan geen 720mb games nu :P)

*edit* ik ben ZEKER voor quadcore.. anders koop ik hem niet

Oke, ik heb even gekeken, 1 gig model is 95 euro (20 euro goedkoper dan mijn huidige keuze), dus ik heb ze even in de vergelijker gegooid: (niet alle velden waren bij beide aanwezig/anders, dus even de verschillende die iets zeggen:)
9600GTGTS 250
Geheugensnelheid1400 MHz2000 MHz
Chipsnelheid600 MHz740 MHz
Verder viel het me op dat de GTS 250 150W verbruikt (9600GT stond er niet bij), zou 500W voeding wel genoeg zijn?

klopt helemaal, maar je kan bij spellen waar bij staat minimaal 720mb nodig met een kaart van 512mb veel problemen krijgen ;) (ervaring van vroeger!!! er bestaan geen 720mb games nu :P)

Dan nog. Mik ik met GTA IV de instellingen op max. Geeft ie wel is waar in het rood aan dat het geheugen 'overschreden' is. Maar verder draait het perfect.

Dan nog. Mik ik met GTA IV de instellingen op max. Geeft ie wel is waar in het rood aan dat het geheugen 'overschreden' is. Maar verder draait het perfect.

dat is dan ook weer zo ja :confused: maar even over het algemeen, een goede 1gb is vaak met een betere clock dan een 512mb

btw GTAiv is zoizo raar.... die doet het hier helemaal goed alleen de benchmark doet het niet..... terwijl hij het zeker moet doen

Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik het toch bij de GTS houdt, de 9600 staat overigens ook onder de GTS in vrijwel alle benchmarks van Tom's hardware :p
Ik heb even gekeken naar betere processoren, maar de volgende in het rijtje is meteen veel duurder, dus ik houd het op deze.

Ik neem aan dat als m'n GPU 150W en m'n CPU 95W verbruiken dat 500W ruimschoots voldoende is als voeding?
Dan de temperatuur: ik heb dus een fan in de voeding, 1 op de CPU (boxed) en 1 op de GPU. Is dit genoeg? De pc komt op een verdieping te staan waar het in de zomer bloedheet kan worden.

Is het trouwens normaal dat een GPU 2 sloten bezet (zijn moederborden daar qua PCI-e en overige PCI poorten op ontworpen), het mobo wat ik gekozen heb heeft namelijk niet alteveel PCI poorten, zou balen zijn als 1 van die poorten door de grootte van de GPU wordt bezet ;-)

normaal? wat is normaal sommigen hebben het sommigen niet, maar als de kaart groter is kan de warmte zich beter over een groot oppervlak versprijden moet je maar denken ;)

nou als het echt bloedheet wordt is het absoluut niet genoeg!!!

je zou een fan als intake (voorin) en een als output(achterin) en dan nog (als je geld hebt) een in de zijkant achter kunnen maken, dan heb je genoeg koeling ;)

Ok, dan zorg ik dat ik er een fan voorin bij zet en evt. zaag ik nog een stukje uit de zijkant voor een extra fan :p (achterkant werkt niet echt handig, voorkant gaat de lucht er trouwens ook vrij vreemd uit, het moet via de onderkant eruit omdat de voorkant helemaal dicht is :s

Ok, dan zorg ik dat ik er een fan voorin bij zet en evt. zaag ik nog een stukje uit de zijkant voor een extra fan :p (achterkant werkt niet echt handig, voorkant gaat de lucht er trouwens ook vrij vreemd uit, het moet via de onderkant eruit omdat de voorkant helemaal dicht is :s

erin... een normale airflow loopt van voorin onder(of nou door de bodem is of door het paneel) tot boven achterin :D

Oh ok, erin/eruit hangt gewoon af van hoe je dat ding draait he?
Verder nog even het volgende: ik heb vanmiddag even gegoogled op een gidsje pc in elkaar zetten, en daar stond dat je speciale schroefjes ofzo meegeleverd krijgt met je behuizing, nu heb ik al even gekeken naar die kast (zit gewoon nog een oude computer van het jaar Windows ME in) en de bovenkant ervan zit inderdaad vast met een soort "dingen" die ik er niet uit ga krijgen (of tenminste niet meteen herken), heb je perse een open bovenkant nodig bij installatie?
Verder is het mobo wat ik heb gekozen een µATX bord, en de kast eerder een ATX, maakt dat uit voor de plaatsing?

Oh ok, erin/eruit hangt gewoon af van hoe je dat ding draait he?
Verder nog even het volgende: ik heb vanmiddag even gegoogled op een gidsje pc in elkaar zetten, en daar stond dat je speciale schroefjes ofzo meegeleverd krijgt met je behuizing, nu heb ik al even gekeken naar die kast (zit gewoon nog een oude computer van het jaar Windows ME in) en de bovenkant ervan zit inderdaad vast met een soort "dingen" die ik er niet uit ga krijgen (of tenminste niet meteen herken), heb je perse een open bovenkant nodig bij installatie?
Verder is het mobo wat ik heb gekozen een µATX bord, en de kast eerder een ATX, maakt dat uit voor de plaatsing?

je hebt van die rare schroeven die je uit moet boren soms ja :p
de plaatsing van het moederbord.. daarvoor hoeft de bovenkant er niet af :D
een uATX is kleiner dan een ATX dus het kan er zoizo in of de schroeven gelijk zitten, ik denk het niet zelf maar ja kan er extra afstandsbuisjes vast wel in krijgen ;)

*edit* kijk hier ook eens *klikje* *klikje* *klikje*

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de links, ga ik wel nodig hebben :p

Ik heb net even al het oude materiaal erin eruit gehaald (de pc was van m'n buurvrouw, die ging hem bij het oud vuil zetten, maar de kast is hooguit wat stoffig ^^), op de rechterkant (zegmaar mobo achterkant) zitten inderdaad allemaal gaten waar ook van aangegeven staat of het ATX of µATX is, dat moet dus wel lukken.

Dan heb ik nog een vraag over de voeding: bij de oude voeding (gewoon zo'n ATX kastje) zit de fan + knop + stekkeringang allemaal aan dezelfde kant, maar bij de voeding die ik nu heb geselecteerd zit de fan aan de boven/onderkant t.o.v de stekkeringang + knop, en ik heb geen gaten aan de bovenkant van mijn case ^^, andere voeding kiezen ofwat?

Aan de voorkant zit dus een plek voor een fan, afmetingen van gaatje naar gaatje zijn ca. 80 mm (80mm fan is dat dan toch gewoon), klopt het dat de "schroefgleuven" in de fan zitten dan dat je hem van buiten af erin moet schroeven (ik heb de voorkant van de kast eraf weten te halen)

Dan heb ik nog een vraag over de voeding: bij de oude voeding (gewoon zo'n ATX kastje) zit de fan + knop + stekkeringang allemaal aan dezelfde kant, maar bij de voeding die ik nu heb geselecteerd zit de fan aan de boven/onderkant t.o.v de stekkeringang + knop, en ik heb geen gaten aan de bovenkant van mijn case ^^, andere voeding kiezen ofwat?

je kan een andere voeding kiezen, of een gat maken in je kast... kies maar wat jij het makkelijkste vindt ;) ik heb een gloednieuwe pc met fan gewoon naar achter dus het kan zeker!

Aan de voorkant zit dus een plek voor een fan, afmetingen van gaatje naar gaatje zijn ca. 80 mm (80mm fan is dat dan toch gewoon), klopt het dat de "schroefgleuven" in de fan zitten dan dat je hem van buiten af erin moet schroeven..

je moet ze zoizo aan de BINNEKANT van je kast hebben :P of je bedoelt tussen het ijzer en de plastic voorkant of tussen het ijzer en de lucht?
zoals hier goed te zien is moet dit aan de binnenkant ;)

rearcorner640.jpg

plastic voorkant van de kast kan eraf, en het zijn inderdaad gaten die die kast van een paar mm dik helemaal doorkomen, dus dat klopt inderdaad.

Ik zie op die foto van jou dat er aan de binnenkant een fan zit, lijkt me dus dat het niets uitmaakt. Dit is een foto van de voeding:
tn5v23.jpg

Hij zuigt dus de lucht uit de kast? Is die normaal gesproken koud genoeg om de voeding te koelen dan?

plastic voorkant van de kast kan eraf, en het zijn inderdaad gaten die die kast van een paar mm dik helemaal doorkomen, dus dat klopt inderdaad.

Ik zie op die foto van jou dat er aan de binnenkant een fan zit, lijkt me dus dat het niets uitmaakt. Dit is een foto van de voeding:

Hij zuigt dus de lucht uit de kast? Is die normaal gesproken koud genoeg om de voeding te koelen dan?

een hele rare voeding mag ik wel zeggen :P be quiet staat de ene kant op en volt de andere ;)
als je het mij vraagt moet de fan idd naar onderen! want de voedings marge (110-240 volt) moet gewoon te lezen zijn! dus ding erin hangen met fan naar onder ;) je kan altijd een test uitvoeren of hij blaast of zuigt als hij eenmaal aan staat !

over dat warmte, ja die voeding is zo gemaakt dus ik neem aan dat dat wel goed moet zitten toch? h:D:D

*edit* je koopt dus bij alternate? daar komt de foto vandaan :P

MEGADOM van mij :P ik heb dezelfde in standaard pc zitten, moet naar onderen :P

*edit* goede voeding is het hoor ;) laat je niet schrikken door dat standaard :P

Haha, dan zal dat wel snor zitten. Ik heb in ieder geval even de selectie bij alternate gemaakt, ik ga nog even kijken of het evt. nog goedkoper kan bij een andere met goede reviews.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan