"semi-stand" alone

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Hallo

Heel wat jaren geleden heb ik eens een project zodanig aangepast dat de meeste menu-keuzes weg waren als je de applicatie startte, klikte je op een icoontje dan startte het project automatisch in het hoofdmenu op. Wou je het bewerken dan moest je het opstarten met de shift-knop ingedrukt... enfin het was zowat een stand alone programma dat toch acces nog nodig had.
Ik weet nog dat er een keuzevenster opende waar je een en ander kon instellen.
Kan dat in recentere versies van acces ook nog en hoe moet dat nu weer?

JP

Je kunt van een db een MDE toepassing maken; dan kunnen gebruikers er niet zoveel meer aan verklooien. Waarschijnlijk gebruik je dan ook een Frontend en een Backend?

welk end??? sorry dat snap ik ni zelle.. front, backend..
in access 2010 kan ik dat MDE gedoe nergens vinden en in 2007 vind ik het wel maar de dialoogvenster met de instellingen zie ik niet verschijnen...
JP:confused:

heb gelezen over een macro= autoexec...

Hier kan je je hoofdmenu instellen, maar ik wil de rest van de menu's van acces ook kwijt, hoe werkt dat?

Ik gebruik 2010

Ik heb nog nooit gekeken naar 2010.... Ik sta ook helemaal niet te trappelen om dat wel te doen, want wat ik er zo over hoor en lees, is het heel slecht voor mijn net genezen alcoholverslaving (veroorzaakt door 2007).
Dus daarover kan ik niet veel zeggen. In 2007 kon je dacht ik nog wel mde bestanden aanmaken; ik kan mij niet voorstellen (eigenlijk wel...) dat die functie er uit is gehaald.

Een Frontend-Backend db is een database waarbij in de ene database (de backend) alle tabellen zitten, en in de Frontend alle queries en formulieren. In de frontend zitten koppelingen naar de backend, zodat je wel bij de gegevens kunt, maar de tabellen niet kunt aanpassen. (Wel uiteraard gegevens muteren). De gebruikers krijgen een (al dan niet op maat gemaakte) frontend, die je dus helemaal kunt dichttimmeren mocht dat nodig zijn. De administrator kan in de backend werken als dat nodig is.
Door deze FE-BA constructie kun je met veel meer mensen tegelijk in een database werken, en de beveiliging is veel beter te regelen.
Maar blijkbaar werk je daar niet mee, want anders had je wel anders gereageerd ;)

Het zal je verbazen maar ik heb inderdaad mijn database gesplit. Wist ik veel hoe jullie die hards dat noemen. Ik heb intussen ontdekt dat, wat ik vroeger ooit eens maakte een startup versie was waar je me access menus kon weglaten... Het is eigenlikl dat wat ik nodig heb. Bij 2010 maak je blijkbaar een soort autoexec module.. Maar hoe je de menu- items moet weg- commanderen is me niet duidelijk... Iemand?merci! Jp

Bij de oudere versies was dat ondergebracht in het menu Opstarten. In Access 2007 ziet het onder de Startknop.

Click the Microsoft Office Button , and then click Access Options.
In the Access Options dialog box, click Current Database.
Under Ribbon and Toolbar Options, clear the Allow Full Menus check box.
Click OK.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan