sensors en speedcontrol

Status
Niet open voor verdere reacties.

00Hunter00

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
Sinds vandaag ben ik er achter gekomen dat niet mijn beide casefans maar mijn onderste casefan (als laatste geinstalleerd) en mijn CPU fan via Speedfan worden gereguleerd, mijn bovenste casefan blijft altijd constant draaien.

Kan Speedfan meer dan 2 fans reguleren? (met andere woorden kan ik van meer dan 2 fans de snelheid aanpassen) of zou deze casefan gewoon geen speedcontrol hebben? Alle 3 de fans, dus zowel de CPU fan als beide casefans zitten op dezelfde poortjes, en ik moet eerlijkheidhalve erbij zeggen dat ik nog niet geprobeert heb om beide casefans om te draaien.

Of kan het toch zo zijn dat maar 2 van de 3 poortjes gereguleerd kunnen worden?

Beetje veel vragen misschien maar ik was er gewoon nieuwsgierig naar, vooral omdat de bovenste casefan een veel langzamere snelheid heeft als de andere.

Mobo is een MicroStar MS-6523 (op hun site kon ik geen info vinden over de Casefan connectors)

EDIT:

Ik heb net toch maar eens mijn 2 casefans verwisselt en nu doet dus de onderste casefan het niet, het ligt dus niet aan de fan, maar aan de sensor of Speedfan.

Als iemand denkt het te weten dan hoor ik het graag (de speed van de bovenste casefan is trouwens nog steeds lager, dus misschien moet ik toch maar een andere casefan kopen)

Bovenste: 2200 rpm max.
Onderste: 2900 rpm max.
CPU: 4200 rpm (op dit moment)

Laatst bewerkt:
Ik ben bang dat die fanconnector (heet eigenlijk fanheader) aan de bovenkant niet regelbaar is. Bij mijn moederbord (sie sig) is de cpufan zelfs niet regelbaar in Speedfan. Je zit altijd vast aan de smbcontroller op het moederbord.

In iedergeval van 1 persoon een antwoord, thnx, de rest van deze 'zogenaamde' PC experts hier weten het dus niet? :p

Maar om er ff op terug te komen, ik heb eens de 3 connectors van dichtbij bekeken, maar bij de CPU fan staat dus ook met kleine letters 'CPU fan' en deze is wel degelijk regelbaar (heb dit met open kast uitgeprobeert ;) )

Bij de onderste (regelbare) staat 'system fan'

de 3e (bovenste) kon ik niet goed lezen, maar er stond in iedergeval geen 'system fan' of 'CPU fan' bij.

En hoe zit dit nu met Speedfan? Kan die wel meer dan 3 fans aan als de sensors er voor zitten?

Wat ik probeerde uit te leggen in mijn eerste post was, dat het aantal regelbare fans niet aan Speedfan ligt, maar aan het moederbord zelf. Bij mij kan ik geen enkele van de fans regelen, bij jij dus 2, een kennis van mij maar 1 (alleen de cpufan). Je zit simpelweg vast aan wat het moederbord te bieden heeft. Als het moederbord de mogelijkheid biedt, dan kan je die in Speedfan gebruiken, anders niet.

Jah, dat had ik na jouw berichtje wel begrepen helaas.

Tis nie anders.

Toch vind ik het aantal responsen wel tegenvallen, maar ach, ze zullen wel wat beters te doen hebben denk ik ;)

Case closed!

Inderdaad, ik was met potmeters aan het kloten om mijn fans te regelen. Er gaat niets boven handwerk :D:D:D (ik kan met speedfan ook niets regelen. Dat krijg je als je het goedkoopste mobo op aarde hebt)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan