Seriële poort uitlezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ger@ld

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2006
Ik wil graag in c++ de seriële poort uitlezen/aansturen in programmatjes (bijv. ledjes o.i.d. aansturen). Nu heb ik geen idee hoe ik contact kan leggen tussen c++ en de seriële poort. Wel zag ik een topic van 5 jaar geleden:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=103151
waarin ze het hebben over het programma poort talk. Is dit een goede oplossing voor hetgeen wat ik zoek?
Het liefst wil ik zo universeel mogelijk contact leggen; dus dat je niet voor de uitvoering van de .exe nog allemaal handelingen moet doen.

Ik hoop dat mensen begrijpen wat ik bedoel en misschien een oplossing hebben/ervaringen met porttalk.

MVG,
Gerald

Voor het aansturen van ledjes zou ik de paralelle poort gebruiken, niet de seriele. De paralelle poort heeft een aantal pinnen die direct aangestuurd kunnen worden, terwijl er bij de seriele poort voor zoiets nog externe hardware gemaakt moet worden. (of gekocht natuurlijk)
Voor het gebruik van de printerpoort onder winXP heb je inpout32.dll nodig. Als je hier op googled, vind je vanzelf ook voorbeelden

Niek

Aha, dat wist ik dus nog niet. Ik ga eens googelen, en ermee klooien.

Om even op de seriële poort terug te komen: het kan dus wel. Het lijkt me namelijk best grappig om uit te zoeken hoe je een "aanhangsel" met bijv. elektrische aansluitingen maakt en die dan vervolgens te "bedienen" met c++. Weet iemand waar ik dan moet beginnen (tutorials, ervaringen, etc.)?

Nogmaals bedankt, ik ga dat met die parallelle poort eens uitproberen!

Als je perse de seriele poort wilt gebruiken, zul je hier wat hardware aan moeten hangen.
De seriele poort heeft in principe 2 lijnen (RX/TX). 1 voor het verzenden en 1 voor het ontvangen van data.
Je zou bijvoorbeeld een uC eraan kunnen maken met een klein beetje code erin om seriele data om te zetten naar I/O. (een atmega8 is lekker goedkoop)

Niek

Wat is precies een atmega8?? En wat noem je "niet duur"?

Zijn er trouwens ook mogelijkheden voor de USB poort, of kan ik dan toch beter bij de seriële blijven?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan