Serial ATA (raid)

Status
Niet open voor verdere reacties.

peterneijts

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2002
Ik ben van plan om 2 identieke schijven te kopen en die Stripped op mijn serial ATA controller (onboard) aan te sluiten.

Kan iemand die hier ervaring mee heeft ook aangeven of de effectieve snelheid toeneemt?

Op dit moment maak ik nog gebruik van mijn IDE schijven. Deze wil ik trouwens wel behouden om data op te slaan. De SATA schijven zullen dus alleen worden gebruikt om software op te installen, te gamen enz..

Ik neem aan er ook nog verschil zit tussen de verschillende SATA schijven (merk, type)

Welk schijven zijn aan te raden. Uiteraard kan ik voor de raptor kiezen, maar spelen de kosten een rol.

ik heb 2 maxtors van 160gb draaien in raid 0, gestriped, loopt als een trein.
maar geen Sata, "gewone" schijven.
Die draaien op 133, Sata op 150, dus de snelheidwinst zal zelfs zo'n 50% zijn.
Op je ide gaat het op 100 namelijk, tenminste voor zover ik weet.

Je moet niet vergeten dat de huidge SATA-schijven zijn uitgerust met een speciale converter chip. Deze schijven zijn gewoon IDE-schijven alleen dan dus met een andere aansluiting. Mede hierdoor al zit er amper verschil in snelheid tussen IDE en SATA-hd's.

Je zou hier es kunnen kijken:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/923975///sata

De huidige ATA133 IDE-schijven halen nauwelijks 133mb/s.

maar als je ze in een raid configuratie zet gaat het wel zoals ik daarnet zei, dacht ik zomaar

Hitachi brengt binnenkort nieuwe deskstar schijven op de markt met sATA II. Deze zijn "native". Ze hebben dus geen converter meer. Waarschijnlijk zijn ze wel een stukje duurder dan gewone schijven.

raid-0 is een stuk sneller, maar de meningen verschillen of het voor consumenten verstandig is. Vandaag nog gelezen op tweakers.

Wat ik wel eens zou willen weten is of 2 goedkopere schijven in raid-0 sneller zijn dan 1 raptor harde schijf.
Weet iemand dat?

(2 raptor-schijven kopen vind ik wel erg ovedreven gezein de kosten)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan