Serial ATA schijf niet herkend door windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rduijk

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2009
Ok, hier mijn probleem:

Ik heb een serial ATA (2) schijf gekocht en wil deze gebruiken op mijn ASUS KT4 ultra moederbord. Op dit moederbord zitten echter serial ATA 1 poorten, dus heb ik de schijf met behulp van een jumper al gelimit naar 150. Dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

Welnu: Ik heb drivers geinstalleerd voor het moederbord en de custom SCSI/RAID controller met behulp van een floppy en een windows installatie cd.

Nu herkent windows de schijf wel, en staat hij bij apparaatbeheer als SCSI/RAID controller. So far so good, maar windows laat de schijf niet zien in schijfbeheer/deze computer. Als ik in apparaatbeheer kijk, krijg ik een stuurprogramma error. Namelijk de volgende:

"Windows kan het apparaatstuurprogramma voor dit apparaat niet in het geheugen laden. Mogelijk is het stuurprogramma beschadigd of het ontbreekt. (Code 39)"

Het enige wat ik wil is dat windows de schijf ziet, zodat ik data erop kan zetten. Er hoeft geen windows geinstalleerd te worden oid.

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen om de schijf werkend te krijgen?

Ik heb verscheidene verhalen gelezen over het enablen van de SATA settings in de bios, echter is dat in mijn bios niet terug te vinden.

Alvast bedankt voor de hulp!

Als je XP hebt moet je nog een setje SATA drivers installeren wil ie deze herkennen. Die kun je van je moederbord installatie cd halen.

Allereerst bedankt voor de reactie, want echt alle hulp is welkom!

Ik had inderdaad begrepen dat ik die drivers nog moest installeren (van floppy af), dus die heb ik op floppy heb gezet. Daarna heb ik de computer herstart vanaf de winxp CD en dan op F6 gedrukt om dat te installeren, alleen wil ik niet windows helemaal opnieuw installeren, dus na die stap heb ik de setup afgebroken.

Of doe ik nu iets verkeerd?

Je zult hem dan inderdaad helemaal opnieuw moeten installeren.
Heb zelf dit nooit hoeven doen, maar krijg je als je op F6 drukt en je de drivers wil installeren ook geen optie om XP te herstellen of iets dergelijks? Dan hou je al je bestanden gewoon nog..

Nee, helaas herstellen is geen optie. Ik wil de serial ata schijf namelijk gebruiken om mijn bestanden te back uppen. Als ik dan opnieuw windows moet installeren heeft dat weinig zin aangezien ik dan alles kwijt ben.

Weet je zeker dat dit de enige optie is?

In ieder geval weer bedankt voor de hulp.

Weet het niet 100% zeker, ben geen expert op dit gebied.
Maar als je je sata drivers niet geinstalleerd hebt wordt het toch lastig.. Of je zal een Vista upgrade pack moeten kopen van Microsoft (Vista heeft sata drivers namelijk wel ingebakken zitten), of je zult XP opnieuw moeten installeren.. :shocked:

Als je normaal opstart van een IDE harddisk en je plaatst daar later (als extra) een SATA schijf bij dan hoef je helemaal geen floppy te maken, je kan dan gewoon in Windows de drivers installeren.
Ik neem trouwens aan dat het geen Asus maar een MSI KT4 Ultra moederbord is.

http://global.msi.eu/index.php?func=downloaddetail&type=driver&maincat_no=1&prod_no=502
Download daar de : Promise Serial-ATA RAID Drivers (dus niet Promise PDC20376 Serial-ATA RAID Utility)

Overigens is de 'cap-limiter' normaal gesproken ook niet nodig.

Ik neem trouwens aan dat het geen Asus maar een MSI KT4 Ultra moederbord is.

Klopt, foutje. Het is inderdaad een MSI bord.

http://global.msi.eu/index.php?func=downloaddetail&type=driver&maincat_no=1&prod_no=502
Download daar de : Promise Serial-ATA RAID Drivers (dus niet Promise PDC20376 Serial-ATA RAID Utility)

Okee dit heb ik gedaan en het heeft geholpen dat hij nu geen foutmelding meer geeft op de controller, maar ik zie hem nog steeds niet als schijf in explorer/schijfbeheer. Is daar nog iets aan te doen? Hier is een screenshot van hoe het er nu uitziet: De twee harde schijven die je ziet zijn beide IDE schijven. De SCSI en RAID controller is de SATA schijf...

In ieder geval enorm bedankt voor de reactie, ik ben toch weer een stapje verder!

Bijlagen

• screen.JPG
    screen.JPG
    63,8 KB · Weergaven: 33
Even zo uit mijn hoofd.....jouw moederbord heeft 3 IDE aansluitingen, de 3de IDE aansluiting is gedeeld met de SATA aansluiting, dus je kan deze niet gelijk gebruiken.
Kijk dit anders even na in de manual van je moederbord.
Verder zal de bios de schijf ook moeten herkennen, als dat niet gebeurd zal windows de schijf ook niet zien.

Even zo uit mijn hoofd.....jouw moederbord heeft 3 IDE aansluitingen, de 3de IDE aansluiting is gedeeld met de SATA aansluiting, dus je kan deze niet gelijk gebruiken.
Kijk dit anders even na in de manual van je moederbord.
Verder zal de bios de schijf ook moeten herkennen, als dat niet gebeurd zal windows de schijf ook niet zien.
Dat bord heeft inderdaad 3 IDE aansluitingen (en een floppy slot die ik in gebruik heb), maar de derde gebruik ik niet. Enkel 1 en 2 waarop 2 schijven en een dvd speler zijn aangesloten.

Mijn bios heb ik geflasht naar de laatste versie, maar nog steeds krijg ik daar niet de optie om ook maar iets wat met SATA te maken heeft in te stellen. Wat ik vreemd vind, want de SATA poort zit standaard op het moederbord, dus naar mijn idee zou de bios dan ook al standaard met SATA overweg moeten kunnen...

Het probleem van de manual is dat deze verwijst naar een ander instructie boek wat niet lijkt te bestaan "Please refer to Serial ATA Raid manual for detail software installation
procedure."
In de bijlage nog 2 screens van de pagina's die over SATA gaan in de manual.

Heb je nog een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Bijlagen

• screen.JPG
    screen.JPG
    87,3 KB · Weergaven: 41
  • screen2.JPG
    screen2.JPG
    56,8 KB · Weergaven: 42
Als je dan verder leest staat er bij de BIOS instellingen (pagina 77) dat je bij "Onboard PCI controller" moet 'enteren' en dat je daarna een sub menu krijgt waar je de SATA kan inschakelen.

Als je dan verder leest staat er bij de BIOS instellingen (pagina 77) dat je bij "Onboard PCI controller" moet 'enteren' en dat je daarna een sub menu krijgt waar je de SATA kan inschakelen.

Klopt als een bus, maar daar zit precies het probleem, alleen de audio controller is daar zichtbaar. Alle andere opties die in de handleiding staan niet...

Dan houdt het voor mij ook een beetje op.
Er staat weliswaar bij de specifications dat SATA 'optional' is, maar ik mag toch aannemen dat als de optie er niet bijgekocht is, de aansluitingen er niet opzitten en de SATA driver zich niet laat installeren.
Bij 'available versions' staan de volgende mogelijkheden.
• KT4 Ultra (Pure Version)

• KT4 Ultra-B (Bluetooth ready)

• KT4 Ultra-BSR (Bluetooth ready + Serial ATA RAID)

• KT4 Ultra-FISR (Bluetooth ready, SATA RAID, Gb LAN,
IEEE 1394)
http://global.msi.eu/index.php?func=proddesc&maincat_no=1&cat2_no=&cat3_no=&prod_no=502

Wellicht eens contact met MSI zoeken?

Mystar Computer B.V.
Tel: 31-40-267-6600
Fax: 31-40-267-6622
http://www.msi-computer.nl

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan