seriele muis

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgrav000

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Op een simpele pc van een kennis(P 1, W 98, 32mb geheugen, Windows recent op geformatteerde hd gezet) is de seriele muis moeilijk te installeren. Er zat een onboard seriele aansluiting in. Ik ben erachter dat die niet thuis gaf en ik heb een seriele pci card gekocht. Sweex i/o card pci 2 port serial upgrade. Die liet zich makkelijk installeren. Meteen de muis via detectie laten ontdekken en installeren. Als ik nu de pc "opnieuw opstart" dan blijft de muis werken. Doe ik echter de pc uit en weer aan dan wordt de muis niet meer gevonden. Van configuratiescherm/nieuwe hardware/detectie kan ik geen gebruik meer maken: die gaat dan meteen op zwart. Plots kan de muis het bij een opstart dan ineens weer doen. Ook starte de pc zonder mijn instelling ineens op in een lagere resolutie. De muis werkte niet. Toen ik de resolutie weer verhoogd had, werkte de muis ineens ook weer. Ik vermoed dat het een zaak is van IRQ's. Daarom heb ik de lijst met IRQ's bijgesloten.

Weten jullie wat ik hieraan kan doen?

sgrav000

Bijlagen

... Geen ps-2 aansluiting? -> ja andere muis!

Zo inderdaad iqr's kunnen zijn, heb je de PCI kaart al in een ander slot geprobeerd?

Controleer even of alle aansluiting nog wel goed vast zitten en of alle kaarten (PCI en AGS) goed in hun slots zitten.

Vraagje, wat voor een soort aansluiting gebruikt het toetsenbord?

Mogelijk moet je de autoexec.bat nog aanpassen, zal eens kijken of ik daar wat over kan vinden.

Withaar, dank voor jouw reactie.

Het toetsenbord gebruikt waarschijnlijk een P2 aansluiting: de ronde 'vrouwtjes' aansluiting lijkt op een gewone ronde p2 aansluiting maar is tweemaal zo groot m.b.t. de diameter. Een P2 aansluiting voor de muis is uitgesloten. Er is op het moederbord wel een aanluiting. Die zou dan via een bundeltje snoeren naar een P2 connector op de achterkant van de pc leiden. Ik ben naar de twee tweedehands winkels in A'dam geweest. Naast dat ze zo'n snoer niet verkochten waarschuwden ze me dat juist zo'n snoer exact luisterde naar type moederbord enz. Met geheugenbankjes kon je nog wel eens rommelen maar dit moest precies in de roos zijn. Het zijn oude spullen zonder goede documentatie. Ik ga dat risico niet wagen als ik al zou P2 aansluiting zou kunnen verkrijgen. Het moet via de seriele PCI kaart. Op dit momen start al 7 maal op en 7 maal doet de muis het. Maar er staat nogsteeds een geel uitroepteken in appraaatbeheer en in systeminfo staat in het rood dat het apparaat niet goed functionneert. Dus het is uitermate onzeker of het wel goed blijft gaan. Je zou nu denken aan een update driver Model: MUS2S. Maar die kan ik nergens vinden.

sgrav000

Gezien de leeftijd van de pc kan het ook iets heel simpels zijn, zoals een batterij van het moederbord dat (bijna) op is, waardoor instellingen in de bios niet meer (goed) onthouden worden....

Nee, aanluiting van het toetenbord is dan ook geen PS-2 jammer ander had je een Y-aansluing kunnen proberen, je kan je muis en toetsenbord dan op 1 ps-2 aansluiting laten werken (normaal gesproken handig voor laptops met met 1 ps-2 aansluiting).

Tip van Sarvo zou ook goed kunnen, probleem bij de oude PC is echter dat de batterij er vaak vast op gesoldeerd is en dus niet makelijk te vervangen is (zou je even na moeten kijken op het moederboard).

Verder als je de seriele poort op je moederboard niet goed werkte (dat was toch de reden om een losse PCI kaart te komen hé?) is dat eigenlijk niet z'n goed teken voor de rest van het moederboard...

Dank voor het meedenken. De problemen zijn voorbij. De muis doet het nu zonder haperen en alles laat zich zonder verdere problemen installeren. Nog voor ik jullie reacties goed en wel tot me had laten doordringen heb ik allereerst de onboard seriele poorten losgetrokken van het moederbord en de onboard seriele poorten in het BIOS op disabled gezet. Ik vermoed, ik ben er niet geheel zeker van, dat sedertdien de muis normaal werkt via de seriele pci card. In ieder geval zijn de problemen voorbij dus kan dit onderwerp gesloten worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan