seriele poort tester (RS232)

Status
Niet open voor verdere reacties.

kenneth123

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2012
Bestaat er een apparaatje om een seriele (RS232) poort te testen op een PC met windows XP (eventueel ook voor win7). + de nodige software.
Zoja, waar kan ik dit vinden?

Alvast bedankt!

Daar zijn er nogal wat van. Als je gewoon rs232 tester in Google intikt kun je zelf kiezen wat je wilt.
Normaal zou ik een aanbeveling doen maar ik heb er geen ervaring mee en er zijn er heel veel.
De keus is dus aan jou.

Ja, maar deze toestellen zijn meestal gewoon maar een tussenstuk om de verbinding te testen, war ik zoek is een apart toestel om de poort te testen zonder er iets anders op aan te sluiten.

Ik zoek dus een toestel om te kijken of de poort nog werkt zonder er een ander apparaat op aan te sluiten..
Dit omdat onze laptops hier op de treinen gebruikt worden om vanalles uit te lezen. Regelmatig krijg ik dan PC's binnen waarvan men zegt dat de seriele poort kapot is, ik kan dit dan enkel testen door mee de trein op te gaan en de laptop aan te sluiten, en dan ben ik nog niet zeker of het aan de poort ligt of aan iets anders (bvb aan de software of aan het extern apparaat)..
Ik zoek dus iets om enkel de werking van de poort te testen..

Het zou mij een flink pak werk besparen.

De meeste seriële testers zijn heel simpel. Je hebt namelijk een uitgaand en inkomend signaal. Desnoods een paperclip tussen deze twee pootjes en je kunt met een simpel programma (zelfgeschreven of van elders) testen of de poort nog werkt.

Of als je een wat minder Mc Gyver achtig iets wilt, dan neem je gewoon 2 laptops met een seriële kabel ertussen. Testen kan wederom met de diverse testsoftware. O.a. te vinden op Hiren's bootdisk.

Wat je dus zoekt is een RS232 Loopback Connector.

Welke software kan ik best downloaden?
heb er al 2 getest maar die werken niet echt..

Ik neem aan dat een van de vele pc test programma's nog wel de optie heeft om de seriële poort via loopback te testen. Geen idee welke precies vanwege het simpele feit dat ik dit al heel lang niet meer heb hoeven testen.

Kan ik ook geen 2 PC's met elkaar verbinden via een RS232 (DB9 - F) kabel?
Hoe moet ik deze dan verbinden en met welke software kan ik dan communiceren met de andere PC?

Dat schreef ik toch ook al. Met de juiste kabel (cross) kun je dit ook doen tussen 2 pc's.

Voordeel van een loopback adapter is dat de test veel eenvoudiger is. Je hebt maar 1 pc/laptop nodig en 1 stuk software. Een zinnige test tussen 2 pc's zou betekenen dat er software op beide systemen moet draaien. Kan maar is omslachtiger en minder betrouwbaar dan een loopback adapter.

Software heb ik ook al aangegeven. Even goed zoeken op hiren's bootcd. Voor communicatie tussen twee systemen had ik vroeger iets als fx link. Was op te starten met fx.exe in DOS.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan