Seriele poort weegschaal - Gegevens inlezen in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Speedymax78

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 apr 2006
Hallo,

ik wil de gegevens van een weegschaal serieel inlezen via Access. Is er iemand die dit reeds gedaan heeft?

Samen met het gewicht zou ik ook de tijd en datum erbij willen hebben, maar dit is niet echt het probleem denk ik.

Mvg. Speedymax78

Carpe Diem !!!

Kijk eens of je de weegschaalgegevens uit kan lezen naar een plat tekstbestand.
De leverancier van de weegschaal moet daar meer over kunnen vertellen.

FESTER

Hallo,

er staat weinig info van deze weegschaal op de site. Het is van het merk Mettler Toledo.
De SB16000. Heb je ervaring met het inlezen van gegevens via de COM-poort?

Grtz. Speedymax78

Carpe Diem !!!

Heb je ervaring met het inlezen van gegevens via de COM-poort?

Nee maar is in principe mogelijk.
Je zult wel je gegevens uit moeten lezen.
De enige die daarbij kan helpen is je leverancier.
Neem kontakt op met je leverancier.

FESTER

Heb contact opgenomen met de leverancier en dit is inderdaad mogelijk. Alleen kost het programma een pak geld en dat wilde ik net vermijden.

Grtz. Speedymax78

Cape Diem !!!

hey Speedymax78,

het is misschien wat jaartjes later.
maar ik lees dat jullie een ook een weeg schaal van mettler toledo hebben.
en dat je op zoek was naar een uitlees programma om de compoort uit te kunnen lezen.
ik vroeg mij dus af of je in die jaren al een programmatje geschreven hebt. want wij hebben net sinds een aantal maanden een nieuwe terminal en het programma wat we nu hebben ontvangt de data eigenlijk op een onhandige manier

zie voor beeld

WEGING
03 Sep 2009 15:02:03 122
====================
KEY kenteken

KLANT naam klant
BRUTO 00 kg
TARRA 00 kg
NETTO 00 kg

ik heb dus liever dat hij het achter elkaar zet, dus dat je als het ware een aantal excel kolommen krijgt met de namen klant, bruto gewicht, netto gewicht, tarra, enzovoorts
en daaronder dus de gegevens. dus ik vroeg mij af of het jouw is gelukt?

als iemand anders een oplossing weet dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. :thumb::)

Je kunt eea uitlezen in Access.
Dat vraagt wel kennis van VBA.

Heb je die?

Grtz,

Tardis

Maak ik correct op uit het verhaal dat je de gegevens al wel op de pc hebt staan? En kun je in dat geval dan een bestandje met gegevens posten, zodat we wat kunnen stoeien? Bij tekstbestanden hoeft het namelijk niet zo moeilijk te zijn om een importspecificatie te maken. Dus graag een proefbestandje!

zij bijlage voor het type bestand waar het om gaat, je moet wel even die .xls extensie weg halen want het is een CSV file waar het naar toe word weg geschreven.

Voordat je de gegevens kunt overnemen in een database, moet de tekst eerst worden opgeschoond. Ik heb dus een bestandje gemaakt met daarin een macro die de gegevens netjes in een tabelletje zet.
Morgen verder...

Bijlagen

maar uiteindelijk word de data van af de compoort op de nieuwe manier in gedeeld?

of moet ik dat van af het bestandje doen?
in ieder geval heel erg bedankt.:thumb::D

Als de opmaak van het uit te lezen bestand overeenkomt met het voorbeeld, dan zul je het csv bestand dus eerst moeten fatsoeneren, zoals de macro dus doet.
Wat de macro nog niet doet, maar daar kijk ik vanavond wel weer naar, is het geschoonde blok benoemen zodat je het daarna (redelijk) geautomatiseerd kunt inlezen in Access.
De layout van het bronbestand is namelijk zo niet in te lezen, dus je hebt een vertaalslag nodig. Het is daarbij dus wel belangrijk dat de gevevensbron altijd dezelfde opmaak aanlevert, anders gaat het alsnog fout.
Door een tussenstap in Excel te doen, kun je ook nog controleren of het opschonen wel goed gelukt is.

de data komt over de compoort precies zo binnen als in het bestandje wat ik gistern toe gevoegd heb. met de vorige terminal van onze weegbrug kwam de data wel goed binnen, dus alles netjes naast elkaar en dan kon onze administratie er zo een factuur van maken.

maar de nieuwe terminal zend de data dus op de manier zoals in het bestandje, naar de computer waar het programmaatje op staat die de data binnen haal en exporteert naar die CSV file

Gaat de vraag weer terug naar z'n oorsprong: je wilde in eerste instantie iets om de gegevens netjes geordend in Excel te zetten. De macro doet dat; ongeacht de hoeveelheid data die je inlaadt via het csv bestand.
Heb je hier genoeg aan, of wil je het ook nog in een database hebben?

dus als ik het goed begrijp heb je nu een excel macro gemaakt die de data van uit het csv bestand geordend inleest in een excel bestand?

het ging mij er in eerste instantie eigenlijk om of de data ook gelijk van af de compoort op de juiste manier kan worden in gelezen en niet zoals het nu in het csv bestand komt.

maar ik kan in ieder geval kijken of het lukt met de macro die je gemaakt hebt, ik ben je in ieder geval zeer dankbaar dat je iets voor me kunt betekenen:thumb::thumb::thumb::thumb:

Ik heb weinig tot geen ervaring met het uitlezen van externe apparaten. Je zou daarvoor eigenlijk de fabrikant moeten aanspreken, want die faciliteert dat op zijn apparaat. Ik heb wel ervaring met het verwerken van de output van die informatie.
Het lijkt er in jouw geval op, dat de gegevens serieel worden aangeboden, dus regel voor regel. Zoals je al hebt aangegeven, is het bestand dat je ontvangt op een vaste manier opgemaakt. In zo'n geval kun je met een beetje huisvlijt dus maco's maken, die de aangeleverde informatie verwerkt en opmaakt.
Je kunt het uitlezen en verwerken misschien nog wel verder automatiseren, maar dat hangt af van of je de expoert van de weegschaal vanaf de computer kunt opstarten of niet. Is dat mogelijk, dan kun je met een batchprogramma als WinBatch die handelingen bijvoorbeeld 's nachts uit laten voeren, zodat je de volgende dag een klant en klaar bestand hebt.

de data komt automatisch op de pc binnen via een heel oud programmaatje dat gebruikt werd bij de oude terminal. de terminal is verbonden door een com stekker waar een utp kabel aan gemaakt is en die loopt naar onze switch die weer verbonden is aan een utp poort in de wand goot, en van daar uit loopt een kabel met cat5 aansluiting aan de muurkant en een com aansluiting aan de pc kant. ik hoop dat je het begrijpt.;)

maar zou je die macro die je gemaakt hebt kunnen plaatsen, zodat ik hem kan testen.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan