Serieus probleem, hoe kom ik weer in XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

robwolters

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2006
Berichten
102
Hallo, kennissen van mij hebben een pavillion gekocht, geen recoverydvd's gemaakt en ze hebben nu een vet probleem.

Tijdens het opstarten komt de pc in een loop, hij laat het splashscreen zien, kort daarna zie je een blue screen voorbij flitsen en de pc start zichzelf opnieuw op.

Ik heb met mijn eigen XP cd's geprobeerd om in de herstelconsole te komen, maar wat ik ook kies (opnieuw installeren of repareren) de laptop geeft aan dat die geen vastschijfstations vind.

Ik heb geen idee waar de fout ligt, als ik gewoon doorstart geeft die wel het splashscreen weer, dus de harde schijf werkt.

Iemand een idee?
 
opstarten in veilige modus wil ook niet??
 
Onderbreek het opstarten eens véél eerder, dus probeer eens in het bios te komen. Als dat lukt (DEL-ESC-F1 of een andere toets.....) kijk dan eens wat daar bij harddisk wordt vermeld. Wórdt de hdd herkend / naam weergegeven?
 
Geeft die nog een foutcode aan bij bleuscreen.
En staat je hd wel in de bios?
Als er geen hersteld cd's zijn gemaakt dan zijn er twwe optie's deze voor veel geld bij HP bestellen of wat mij verstandiger lijkt een volledige versie van windows aan te schaffen en deze te installeren.
Herstel cd van jou kunnen allen werken als je het zelfde type hebt.
 
nee, dan krijg je hetzelfde. Heel kort een blauw scherm en daarna opnieuw opstarten.

Maar ik ben er inmiddels achter dat er een SATA schijf inzit die extra drivers nodig heeft.

Nou is het wel heel handig dat er geen floppydrive inzit, misschien dat het op een usb stick kan.

Setje herstel dvd;s is inmiddels besteld voor 38,50 euro maar daar zit 11 dagen levertijd op en er staan bestanden op die niet verloren mogen gaan.

Dus we knoeien nog even door
 
Geeft die nog een foutcode aan bij bleuscreen.
En staat je hd wel in de bios?
Als er geen hersteld cd's zijn gemaakt dan zijn er twwe optie's deze voor veel geld bij HP bestellen of wat mij verstandiger lijkt een volledige versie van windows aan te schaffen en deze te installeren.
Herstel cd van jou kunnen allen werken als je het zelfde type hebt.

Dat klopt van die herstelcd, maar ik heb een gewone XP cd, geen recovery versie
 
Onderbreek het opstarten eens véél eerder, dus probeer eens in het bios te komen. Als dat lukt (DEL-ESC-F1 of een andere toets.....) kijk dan eens wat daar bij harddisk wordt vermeld. Wórdt de hdd herkend / naam weergegeven?


De harddisk wordt hardwarematig wel herkend, de SATA driver is het probleem
 
OK, als je dan toch even verder freubelt, heb ik mogelijk nog een tip voor je. Download die SATA drivers bij de mobofabrikant en brand ze, samen met een XP versie, op een CD. Maak een makkelijk te vinden mappie aan op de CD met die drivers.
Stop vervolgens de CD in de CD / DVD speler en druk tijdens het starten herhaaldelijk op F6. De installatiesoftware van XP krijgt nu de opdracht (door de F6 in te drukken) om eerst een ander schermpje te laten zien aan je. Dat schermpje vermeldt de optie om SATA drivers te installeren. Daar geef je aan dat dat idd. moet gebeuren en dáárna zal XP de hdd zien en zal de installatie verder goed verlopen.
 
OK, als je dan toch even verder freubelt, heb ik mogelijk nog een tip voor je. Download die SATA drivers bij de mobofabrikant en brand ze, samen met een XP versie, op een CD. Maak een makkelijk te vinden mappie aan op de CD met die drivers.
Stop vervolgens de CD in de CD / DVD speler en druk tijdens het starten herhaaldelijk op F6. De installatiesoftware van XP krijgt nu de opdracht (door de F6 in te drukken) om eerst een ander schermpje te laten zien aan je. Dat schermpje vermeldt de optie om SATA drivers te installeren. Daar geef je aan dat dat idd. moet gebeuren en dáárna zal XP de hdd zien en zal de installatie verder goed verlopen.

Dank je Pasja, ze zijn hier nog, het is een laptop en die hebben de nare eigenschap dat ze niet meer werken als de accu leeg is en er geen voeding is meegenomen. Dus voor vanavond zijn we uitgefröbelt. In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken zover en als ik eruit ben of er juist niet meer uitkom meld ik me weer.

Prettig weekend allemaal
 
Succes!

[edit] het geleuter met SATA drivers was voor mij reden om in mijn hypermoderne pc voor 9 euro een diskdrive in te laten bouwen, juist om het geneuzel vóór te zijn en vóór te blijven zónder allerlei andere fratsen uit te hoeven halen ;) )
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan