Server aangekocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jaspertjeh

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2010
Beste Helpmij-ers,

Betreft een HP Proliant Dl380 G6 server. Er zaten hier standaard twee 2,5 inch 10K SAS-schijven in. Kunnen hier ook 2,5 inch sata schijven in geplaatst worden?

Groeten!

Laatst bewerkt:
De vraag is, wat voor aansluiting heeft de server zelf, ipv de bracket waar de SAS schijf in zit.
Ik vrees dat de server zelf ook een SAS aansluiting heeft en dan zal het dus niet kunnen.

Pfoe, werkelijk geen idee.
Ik dacht dat SAS naar SATA wel ging, maar van SATA naar SAS niet. Correct me if I'm wrong :O

Het is niet de zelfde aansluiting en daar moet je een oplossing voor zoeken.
Maar zitten er nu geen schijven meer in dan?

Je koopt een server om er server schijven in te zetten.... en nu ga je terug naar normale STA schijven.... had je wellicht niet beter een normale, maar zuinige pc kunnen kopen?
Of is er nog een andere reden waar anderen nog wat aan hebben die met een vergelijkbare vraag zitten?

De server heb ik aangekocht omdat ik van plan ben om deze over een paar maanden te colocaten. Tot die tijd was mijn idee om er tijdelijk een stuk of 2 sata-schijven erin te plaatsen. Daarna, voor in het datacenter, wat snellere SAS 10K schijven.
Op dit moment zitten er 2 SAS schijven van 146 GB in.

Laatst bewerkt:
Heb ik een vraag: Heeft het moederbord niet (ook) SATA aansluitingen? Je wilt zowiezo niet schijven gaan mixen in de datastorage, omdat je daarmee (op termijn) naar de colocatie wilt.
Dus als het moederbord SATA aansluitingen heeft en er is ruimte voor 3,5 inch schijven, dan zou ik alle SATA zaken gewoon intern aansluiten en dan zit je ook niet vast aan 2,5 inch SATA schijven.

Tijs.

De server heb ik aangekocht omdat ik van plan ben om deze over een paar maanden te colocaten. Tot die tijd was mijn idee om er tijdelijk een stuk of 2 sata-schijven erin te plaatsen. Daarna, voor in het datacenter, wat snellere SAS 10K schijven.
Op dit moment zitten er 2 SAS schijven van 146 GB in.

Deze opmerking vind ik laag van je. Je gaat me niet vertellen dat dit een totale nutteloze vraag van mij is. De vraag is simpel maar voor veel andere gebruikers wel nuttig. Laat die opmerking voortaan achterwege. ;)
Daar ben ik het totaal niet mee eens. Het is hier geen tweakers niveau dus is de waarom vraag juist erg belangrijk.
Je mag hier zelfs geen kale weblink posten, je wordt geacht het antwoord toe te lichten.
In die context vind ik mijn vraag heel normaal hier.

BTW:Op Tweakers had ik gevraagd of dit wel de meest cost efficiënte oplossing was om alles 2x uit te moeten voeren.... het is toch dubbel werk...ook nog andere schijven, dus extra kosten als je ze er niet hebt liggen.... meestal kun je iets beter in een keer goed inrichten....

Laatst bewerkt:
Ok, ik zat al even de ontwikkeling van dit onderwerp aan te kijken, ondertussen met lede ogen, want het is triest dat Jaspertjeh nogal emotioneel reageert op een vrij logische vraag van andre@home...

Iets anders wat ik dus niet begrijp: Waarom ga je niet even naar support.hp.com & haal je na het invullen van je produktnaam of serienummer de Service and Maintenance Manual op?

Dat is nl. (meestal) de gebruiksaanwijzing waar alles - blokschema's, stroomdiagrammen, kast- & moederbord-lay-out('s), zelfs connectorpindiagrammen (Scrabble!) inclusief kleurcodering - in staat.

Proliant G(eneration)6 heeft volgens mij, uit het blote hoofd, ook SATA-connectoren.

Heren, bedankt voor jullie reacties.

@Andre, ik heb je vraag totaal verkeerd opgevat. Mijn excuses. ;)

@TheKnight, ik heb inderdaad al op de HP-site gekeken. Hier heb ik gevonden dat de harddisk-bays SAS en SATA compatible zijn. Door gebrek aan een 2,5 inch SATA schijf heb ik dit echter nog niet kunnen testen. Dus voordat ik een SATA-schijf koop zou ik eerst graag wat advies inwinnen van de Helpmij-gebruikers.

Over de SATA-connectoren op het moederbord; zal zo eens kijken. Zou alleen niet weten waar ik de 3,5 inch schijven in de pizza-doos kwijt kan. Idee?

Een waarschuwing: Je kunt géén RAID volume maken met SAS en SATA schijven gemixt! Dus wel (bijv.) een RAID-1 volume van de 2 SAS schijven en een RAID-1 volume van 2 ingeschoven SATA schijven, maar niet een RAID-5 volume van de 4 SAS/SATA schijven samen.

Zie deze link:
Drives in the same logical volume must be of the same type:
- ACU does not support mixing SAS and SATA drives in the same logical volume.
- ACU does not support mixing traditional drives and solid state drives (SSD) in the same logical volume.

Mogelijk (ik heb géén fatsoenlijke handleiding daaromtrent gevonden) is het niet mogelijk om op te starten van een aangesloten SATA harddisk (indien niet in de storage bay), dus alleen vanaf de SATA CD/DVD brander/lezer.

Kijk maar of je 2,5 inch schijven in de storage bay kwijt kunt en dan daar een volume(s) van kunt maken.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan