voordat ik mijn server handmatig opnieuw start krijg ik nog een melding dat er gebruikers aangemeld zijn en je moet op ja klikken en nog een melding om een service af te sluiten krijg ik hier last van via dat script of niet?
Aangemelde gebruikers kan het script niet detecteren. Door de /f parameter worden alle actieve toepassingen geforceerd gesloten, gebruikers worden dan niet gewaarschuwd.
De reden (want dat vraagt de server meestal) kan je ook nog geven via het commando door een extra parameter toe te voegen.../d [p:u:]xx:yy
Zie voor meer uitleg via het commando shutdown /? daar staat alles uitgelegd.
Toch blijf ik het tricky vinden op server niveau mede doordat er best veel services draaien denk alleen maar eens aan de store van je exchange server en alles wordt nu "ff" geforceerd afgesloten...
Wat ik adviseer is het volgende, log remote in op je server via mstsc /admin
Check via de taskmanager of er nog mensen verbonden zijn, meestal nml niet want die users staan op een ander niveau met de server verbonden (meestal via shares e.d.)
Sluit alle grote services zoals de Information store, eventueel SQL, virus checker e.d.
(scheelt in de afsluittijd van de server)
Geef eventueel een reden op en Boot de server
Check na, 15 minuten ofzo of alles weer werkt. (laat bv. een ping lopen vanaf je pc zodat je precies kunt zien wanneer hij boot) Handigste is om de services.msc te starten en de kolom opstarttype te selecteren...zie je snel of alles
automatisch gestart is.)
Al ben ik ook een automatiseerder

, server herstarts doe ik toch het liefst gecontroleerd.
Ik hoop dat je hiermee iets kan.