server binnen Lan bereiken via public IP adres

Status
Niet open voor verdere reacties.

joosterhoff

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2007
Ik heb in mijn thuisnetwerk een server staan. Nu heb ik een site die via een Url te bereiken is. Wil ik de site echter vanaf mijn eigen netwerk bekijken moet ik altijd de servernaam gebruiken omdat het publieke ip adres altijd leidt naar de config van mijn router.
Is hier een oplossing voor ? Ik heb een USR 9106 router, met hoofdzakelijk xp machines in het netwerk.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en kan vertellen of het mogelijk is.

Als ik je verhaal zo lees, gebruik je niet het ip van de machine, maar die van de router.

Ok

Het adres van mijn router is een lokaal adres (192.168.1.1) het ip adres van mijn server is ook lokaal (192.168.1.6) het publieke adres is door de provider toegewezen. Deze gebruik ik voor domain name forwarding. Maar als ik het publieke adres benader vanuit mijn lokale netwerk krijg ik de router configuratie terwijl ik netjes op de website kom als ik vanuit een ander netwerk kom.

re: poortnummer

Jah ik heb voor http sessies poort 80 in gebruik. Wanneer ik deze aan de url toevoeg veranderd dit niets. De poort wordt immers ook automatisch al aangeroepen door de browser.

voorbeeld: xxx.xxx.xxx.xxx/website/ levert vanaf een externe verbinding de website, vanuit mijn eigen netwerk kom ik in de routerconfig.

xxx.xxx.xxx.xxx:80/website/ levert precies hetzelfde resultaat.

Tja, dat is logisch, dus je hebt je er geen ander poortnummer aanhangen en via de router geforward.

Ik gebruik een FTP server en als ik het poortnummer er niet achter gebruik bij de naam of adres kom ik ook in de router terecht, met poortnummer kom ik dan wel, die is dan ook geforward in de router en mijn nummer is gekoppeld aan een dns naam.

Vandaar.

proxy

Hallo iedereen die tot nu toe gereageerd heeft , of nog gaat reageren.

Inmiddels heb ik een pleister-oplossing gevonden.

Door de proxy van mijn provider in te stellen in de browser kan ik nu mijn eigen website's van mijn lokale netwerk benaderen via hun url's.

Het is niet de oplossing die ik zoek, werken met de proxy gaat traag en de provider is beter in staat mijn internet gedrag te controleren. Ik hoop dus dat iemand een betere oplossing weet maar tot die tijd kan ik aan het werk !

Bedankt voor de reactie's tot nu toe !

Kijk hier even mee.

Ook deze misschien.
GoT zei:
Waarom werkt mijn intern gehoste website niet via het interne netwerk maar wel via een extern netwerk?
Dat komt omdat het ip-adres wat in de dns-servers op het internet staat, het externe adres is van je internet verbinding. Als je vervolgens probeert om verbinding te maken vanuit je interne netwerk naar dat ip-adres zal je router er normaal gesproken niet naar om kijken, hij kijkt standaard alleen naar inkomende connecties van de internetconnectie.

Om toch bij je website te kunnen komen zijn er twee oplossingen: de router moet beschikken over een zogenaamde NAT-loopback of de site moet worden toegevoegd aan de hosts-file op je computer. De eerste optie is de makkelijkste, omdat dan alle computers in het interne netwerk meteen verbinding kunnen maken met de website, zonder dat overal de hosts-file moet worden aangepast. De tweede optie is om een extra regel in je hosts-file op te nemen. (Onder windows is dit bestand te vinden in de map C:\WINDOWS\system32\drivers\etc, onder Linux staat dit bestand in de map /etc/)

In dat bestand moet de volgende regel worden opgenomen:
Interne-ip-adres-van-webserver www.mijndomein.nl

bedankt

Via het hosts bestandje was het me inderdaad gelukt om de url te redirecten naar de server.

Is het dmv het hosts bestand ook mogelijk om submappen te openen ?

mijn url www.mijnsite.nl verwijst namelijk niet direct naar de index van de server maar naar 1 map dieper. Het lokale adres zou dan bijvoorbeeld http://192.168.1.3/website/ zijn.
Dit krijg ik in het hosts bestand niet ingesteld.

De optie om een loop in te stellen op de port triggering van de router zit er helaas niet in. (wordt zeker een punt voor de volgende router)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan