server maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

berehap

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2005
Berichten
330
ik wil graag van mn oude pentium2 een server maken, maar zou niet weten hoe ik het moet maken en wat ik allemaal nodig heb, wie kan mij dat vertellen??:

- welk besturingssysteem heb ik nodig?

- welke programma's moet ik erop installeren

- is er een handleiding van die stap voor stap uitlegt hoe je een server kunt maken en instellen e.d ?

alvast bedankt
 
Windows 2000 is wel leuk. Maar webservers hebben over het algemeen voor beveiliging meer aan Linux. Welke versie weet ik niet helaas.

Apache (voor beiden), PHP indien je dat wilt ondersteunen, MYSQL indien je dat wilt. etc. etc..

Ik heb wel een handleiding Apache/MySQL maar niet om een volledige server op te zetten.

Wat wil je precies doen dan? Met een gewone ADSL lijn zou ik geen website gaan hosten bijvoorbeeld.
 
nee, ik heb wel adsl maar ik ga er ook geen website op hosten. geen dat ik er vanalles op kan zetten vanaf school bijvoorbeeld, of dat ik in kan stellen dat bepaalde mensen er iets vanaf kunnen downloaden zeg maar.

Ik heb verschillende besturingssystemen maar geen linux en ben er ook helemaal niet in thuis, maar heeft iemand hier een handleiding van??

PS. XP_PC, zou ik misschien de link kunnen krijgen van die handleiding apache/mysql ??
 
Dan kun je het beste een FTP server maken. Met Win2000 en een FTP programma werkt dat goed.
 
Als je met linux wilt beginnen, dan houd je maar vast, dat is niet zomaar met een handleiding te leren. Je kunt wel eens kijken op www.clarkconnect.com waar je een linux distributie kunt downloaden die als webserver heel geschikt is. Ook FTP zit erin.

Binnen windows 2000 kan je websites hosten met IIS, maar om dat met een handleiding onder de knie te krijgen valt ook niet mee hoor. Ook hier zit een FTP server in.

Je zou kunnen overwegen om serv-u te laten draaien onder windows 98 of xp. Ikzelf maak daar ook gebruik van.
 
Als je een FTP server wilt gaan draaien heb je geen apache/MYSQL nodig.

Voordat je dit soort dingen dus allemaal wilt gaan installeren, verdiep je er even in. APACHE is voor webpagina's en MYSQL voor databases. Voor opslag van wat bestandjes is dit totaal overbodig.

Windows 2000 is opzich voor die PC wel voldoende. Let wel op dat er genoeg geheugen inzit (64 MB). Anders toch Win 98 nemen.

Met een programma als BulletProof FTP server heb je een goede cliënt. Standaard heeft Windows 2000 een FTP server aan boord maar persoonlijk vind ik dat niet handig werken. Eigen voorkeur uiteraard.
 
Dus met het programma BulletProof FTP server kun je gewoon instellen dat mensen op je pc kunnen komen van buitenaf??
 
Ja. (moet je het wel goed instellen natuurlijk en alleen voor FTP toegang is het mogelijk met bulletproof).
 
Geplaatst door berehap
Dus met het programma BulletProof FTP server kun je gewoon instellen dat mensen op je pc kunnen komen van buitenaf??
Deze mensen kunnen de server zien en daarop werken met de verkenner. Zelf hebben ze geen FTP programma nodig.
Toegang moet je ze natuurlijk wel geven. Je kunt aan iedere gebruiker andere mappen of rechten geven.
 
En als je een router hebt, moet je ook poort 20 en 21 open zetten.
 
Nog even wat korte extra uitleg, waarmee je goed aan de gang kan:

Een server kan van alles zijn. Een computer is al een server als andere computers een bepaalde applicatie op de computer (Server) kunnen benaderen.
Zo heb je:
- Webservers (voor webpagina's)
- Gameserver (voor spelletjes)
- FTP servers (voor bestanden uitwisseling)
Enzovoort.
Ook kun je in de meeste gevallen meerdere van dit soort server programma's op 1 computer installeren. Zodat je server voor meerdere doeleinden dient.

De systeemvereisten van je computer kunnen verschillen per applicatie en besturingssysteem. Die tref je dan ook vaak aan in de documentatie van het server programma.

In jouw geval wil je dus bestanden gaan delen aan verschillende gebruikers. FTP is daar een van de bekendere protocolen voor. Je hebt dus zogenaamde FTP server programma's, en zogenaamde FTP clients.
Jij gaat het FTP server programma op je computer installeren, en andere gebruikers kunnen met een FTP client (ook internet explorer bevat een FTP client mogelijkheid) jouw FTP server benaderen, wel dan niet met een gebruikersaccount.

Er zijn dus vele FTP server programma's. In jouw geval lijkt het me verstandig te beginnen met een FTP server programma wat geschikt is voor het Windows besturingssysteem. Je geeft namelijk ook aan geen kennis van linux te hebben.

Ik heb 3 handleidingen voor je gezocht op Google voor het opzetten van een FTP server. Deze handleidingen geven stapsgewijs aan hoe je een FTP server maakt en instelt. Het zijn 3 verschillende FTP programma's. Mocht je de ene te moeilijk vinden, dan kan je altijd de ander proberen.

De links hiervan zijn:

http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/techniek_techniek/ftp_server.aspx (Microsoft FTP)
http://www.sitemasters.be/?pagina=tutorials/tutorials&cat=9&id=256 (FileZilla)
http://www.e-programmeur.nl/topic/16766/6baebaaf279a6947bf6cf81e57d36c32 (BulletProof)

Tot slot wil ik je de tip geven om met regelmaat (eens per maand) de website van het FTP server programma te bezoeken of er een nieuwe versie beschikbaar is.
Een server betekend namelijk dat jouw computer bereikbaar is voor anderen, en er dus ook veiligheidslekken kunnen ontstaan door ontdekte fouten in de programmeercode van de server.
Het regelmatig bijwerken naar nieuwe versies van het server programma is daarom ook zeker aan te raden.

Succes met het opzetten van je eerste server programma.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan