server/mediacenter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kilt_SoG

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2006
Allen,

Mijn oude systeem is een amd1700xp, momenteel 512mb ddr (wordt nog een 1024 of meer)
ik wil er uiteindelijk een server en mediacenter van maken, althans als dat mogelijk is.

Mijn vraag is wat heb ik allemaal nodig qua kabels en andere hardware/software buiten
tvkaart (overigens draadloos netwerk.

Grtzz

Ik weet niet wat voor HDD er nu in zit en het ligt eraan wat je er allemaal van plan bent op te zetten, maar anders kan een extra hardeschijf natuurlijk geen kwaad.

Je hebt ook een kabel nodig om het beeld over te brengen van pc naar tv, sommige tv-kaarten hebben die erbij zitten maar dat ligt dus aan degene die je aanschaft.

Als je er echt veel mee gaat downloaden lijkt het mij makkelijker om een bedraad netwerk er naar toe te leggen, dan ben je wat zekerder van de verbinding.

Ook lijkt mij een DVD-brander geen overbodige luxe, helemaal als je spul van de tv op gaat nemen.

ik weet niet wat voor HDD er nu in zit en het ligt eraan wat je er allemaal van plan bent op te zetten, maar anders kan een extra hardeschijf natuurlijk geen kwaad.

Ruimte genoeg, dus dat is het probleem niet.

Je hebt ook een kabel nodig om het beeld over te brengen van pc naar tv, sommige tv-kaarten hebben die erbij zitten maar dat ligt dus aan degene die je aanschaft.
\
daar zit ik idd even mee, ik wil namelijk niet dat de mediacenter de hele dag aan staat. Dus wil ik de kabel via een splitter 1 naar tv en 2 naar mediacenter. Wanneer ik dan iets wil kijken dmv. de computer (dus iso's dvd's foto's etc..) dan verwissel ik simpel de kabel (dus die van splitter naar tv gaat: tv --> computer)
De vraag die blijft is: welke kabel?
vga of dvi ?
of zal ik direct geluid ook maar meepakken en voor de hdmi gaan?

Als je er echt veel mee gaat downloaden lijkt het mij makkelijker om een bedraad netwerk er naar toe te leggen, dan ben je wat zekerder van de verbinding.

Ik bedoelde met server eigenlijk fileserver, dus een centrale plek waar alle data op staat en eventueel geshared kan worden. Downloaden is er dan niet bij. (buiten die ene keer netwerk intern downen) De downloads komen van de desktop in de studeerkamer want die heeft een vaste verbinding.

vOok lijkt mij een DVD-brander geen overbodige luxe, helemaal als je spul van de tv op gaat nemen.

Je kan toch ook direct op schijf opslaan?

daar zit ik idd even mee, ik wil namelijk niet dat de mediacenter de hele dag aan staat. Dus wil ik de kabel via een splitter 1 naar tv en 2 naar mediacenter. Wanneer ik dan iets wil kijken dmv. de computer (dus iso's dvd's foto's etc..) dan verwissel ik simpel de kabel (dus die van splitter naar tv gaat: tv --> computer)
De vraag die blijft is: welke kabel?
vga of dvi ?
of zal ik direct geluid ook maar meepakken en voor de hdmi gaan?

Waarom doe je het niet zo: van het MC een kabel naar tv (Ligt er even aan, heb je een tv out dan wordt dat via scart dacht ik want een tv heeft geen VGA / DVI [tja, die LCD-monitoren wel maar goed])

Vervolgens een netwerkkabel (Als je een sterk draadloossignaal hebt kun je het proberen maar ik zou voor het zekere bedrade netwerk gaan.) naar de "downloadcomputer". Dan het netwerk zo aanleggen dat je op het MC images kunt mounten die je op de downloadpc hebt staan... Scheelt ook steeds kabels wisselen.

Je kan toch ook direct op schijf opslaan?
Klopt, maar je wilt toch ook wel eens wat bewaren? (ik neem aan dat je met schijf een harde schijf bedoelt en geen DVD

tja, die LCD-monitoren wel maar goed])
dat is het ook :)

at je op het MC images kunt mounten die je op de downloadpc hebt staan
dus je kan ook mounten via het netwerk? dus iso staat bijvoorbeeld op de computer boven en de Media computer beneden heeft deamontools om te mounten wat je dan doe over het netwerk?

Klopt, maar je wilt toch ook wel eens wat bewaren? (ik neem aan dat je met schijf een harde schijf bedoelt en geen DVD
ehmm..volgens mij bedoel ik dat ook ;) ja, ik heb immers 380 gig totaal dus voorlpig ruimte genoeg (hoewel virtuele dvd's veel ruimte pakken)

Oke, je hebt dus een LCD-tv waarop een DVI (?) aansluiting zit. Dan heb je inderdaad een DVI-kabel nodig. Als je mazzel hebt zat deze bij de tv en anders zijn deze wel los te verkrijgen.

Kwestie van de kabel van de tv aansluiten op het MC. (Ligt wel aan de videokaart, als deze geen DVI-uitgang heeft zul je toch een VGA-kabel moeten gebruiken/aanschaffen ipv een DVI :( )

Je kunt inderdaad een image over het netwerk mounten, moet je wel opletten dat je de map waarin de image zich bevindt hebt gedeeld zodat hij beschikbaar is voor het netwerk.

Ik had iets duidelijker met "bewaren" moeten zijn: Ik bedoelde dat je zeg maar een serie / film opneemt vanaf de tv en deze dan op een DVD wilt bewaren... Maargoed, hiervoor geldt ook als je het netwerk goed hebt aangelegd en je hebt de map gedeeld waarin het opgenomen bestand zich bevindt dan kun je ook wel het bestand naar de andere computer slepen en branden (als je daar een dvd-brander in hebt zitten)

Ik denk niet dat het branden via een netwerk bevordelijk is, zeker niet wanneer het een draadloze is.

Kwestie van de kabel van de tv aansluiten op het MC. (Ligt wel aan de videokaart, als deze geen DVI-uitgang heeft zul je toch een VGA-kabel moeten gebruiken/aanschaffen ipv een DVI )

je kan er toch een dvi>vga converter tussen zetten?

Verder bedankt voor je reactie! Vooral het netwerk mounten help(t)mij.nl al een heel eind verder :thumb:

Je zou een converter kunnen gebruiken, alleen weet ik niet of het qua beeldkwaliteit uitmaakt :( want dan kun je dus net zo goed een VGA kabel kopen (Zijn over het algemeen goedkoper dan een DVI)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan