Server met een hoop extra

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dillondarko

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 apr 2007
Hoi,

Even een nieuwe uitdaging. Ik heb een servertje in elkaar gezet met 5 schijfjes van redelijke capaciteit, een externe USB-schijf eraan die ik vaak gebruik, IDE RAID0 array (2 schijfjes, 40GB totaal), een zuinig processortje en een passief gekoeld videokaartje. Dubbele netwerkkaart als fallback

Het netwerkje bestaat uit 3 Windows systemen (2 Vista, 1 XP) en 3 Linux/UNIX systemen (2 Ubuntu, .
  • Nu wil ik het volgende op hebben:
  • Webserver met PHP, MySQL, Apache, PHPMyAdmin
  • Fileserver m.b.v. Samba
  • Printserver met eveneens Samba
  • VPS software om vrienden/famillie/kennissen hun website bij mij te hosten (met alle functionaliteit)
  • Webmin voor het beheer op afstand
  • OpenSSH eveneens voor beheer.
Ik krijg een webserver met toebehoren wel aan de praat. PHPMyAdmin en VPS is een stuk lastiger. Samba weet ik weinig vanaf, Webmin kan ik weer wel prima mee uit de voeten.

Nu heb ik e.e.a. aan vragen:

1. Hoe ga ik dit installeren zonder GUI (commando's)?
  2. Welke stabiele distributie kan ik hier het best voor gebruiken (voorkeur gaat uit naar Ubuntu 8.04 Server)?
  3. Hoe ga ik dit configureren om zodoende met Webmin de rest te kunnen beheren?
Hierbij wel opgemerkt dat ik nog niets heb geïnstalleerd en/of geconfigureerd.

Hoe ga ik dit installeren zonder GUI (commando's)?

De ubuntu server, ubuntu alternative of debian testing cd's hebben allemaal een niet-grafische installer. Als je tijdens de installatie in tasksel komt hoef je alleen maar de grafische omgeving af te vinken. Webserver, bestandsserver e.a. kan je dan aanvinken. Dan komt het een eind goed met de installatie.
Als je je nieuwe systeem boot kan je inloggen en dan heb je de volgende tools om software te installeren: dselect, aptitude of gewoon apt-get via de commandline.
dselect en vooral aptitude vind ik ellende, dus doe ik om een programma te zoeken:
apt-cache search openssh
apt-get install openssh-server

je zal zo'n beetje de volgende pakketten wel nodig hebben:
apache2 php5 mysql-server samba smbfs phpmyadmin

2 - Welke stabiele distributie kan ik hier het best voor gebruiken (voorkeur gaat uit naar Ubuntu 8.04 Server)?
Ik zelf ben gewend met debian based distro's te werken. Ubuntu of debian zijn beide prima keuzes. Als je wil gaan virtualiseren met xen is ubuntu makkelijker omdat die xen kernels als binary distribueren. Als je super veilig wilt zijn en dus niet al te up-to-date is debian stable misschien een optie.

3 - Hoe ga ik dit configureren om zodoende met Webmin de rest te kunnen beheren?
Ik zelf doe alles vanaf de commandline :P

Kijk, en daar heb ik nou wat aan. Ik zag nog het meest op tegen PHPMyAdmin en Samba (installatie), maar zo te zien komt dat wel goed. Installeren van distro's lukt me wel.

Het enige is nu nog hoe ik XEN dan moet installeren/configureren, ik ben hier volledig mee onbekend. Een paar basisinstructies is genoeg.

Dat jij alles met de command-line doet, is uit ervaring. Ik ben nog niet heel lang actief in de Linux/UNIX wereld, dus Webmin is voor mij een verstandige keuze. Geeft niets, ik leer het wel hoor!

Ben momenteel even bezig met een Ubuntu 8.04 Desktop systeempje, maar hierna begin ik er zo snel mogelijk aan.

In je openings post zie ik geen aanleiding voor XEN-Virtualisatie. Maar als je in de (nabije) toekomst XEN wil gaan gebruiken is het zeker verstandig om daar nu al rekening mee te houden.

Het makkelijker van XEN op Ubuntu ontgaat me ten opzichte van Debian zelf want ook Debian heeft de XEN kernels in haar repository

Voor installatie van XEN onder debian (en het zal niet heel veel verschillen van Ubuntu)
http://wiki.debian.org/Xen

@dropl: wel eens "aptitude search openssl" en "aptitude install" gedaan? :)

XEN klinkt me wel bekend in de oren, maar echt bekend ben ik er niet mee. De VPS servers zijn alleen bedoeld voor webserver/database server. Draaien op verschillende kernels is totaal geen vereiste, maar een leuk extraatje.

Oké, probleem 1:

Mijn RAID0 config wordt als 2 losse schijven herkend. Zou ik nog drivers voor die controller nodig hebben? De gebruikte controller is een HighPoint HPT372.

Laatst bewerkt:
Zonder me verdiept te hebben in je controller kan ik zeggen dat softwarematige controllers onder linux NIET werken. Daarvoor kan je mdadm gebruiken, dat is linux eigen softwarematige RAID controller. Zoek even uit of je controller echt hardwarematig is of niet. Anders heb je mdadm nodig.
En dat is erg simpel in gebruik

@Elisar Zonder me er erg ver in te verdiepen had ik hier last van http://lists.debian.org/debian-devel/2008/07/msg00305.html . En ik wis dat je ook aptitude kon gebruiken op de commandline alleen had ik het nog nooit gebruikt tot nu

Laatst bewerkt:
Het betreft een pure hardware controller. 2 extra IDE op het moederbord, in RAID0 met 2 schijven. De schijven worden echter niet als array weergegeven, maar als 2 afzonderlijke schijven. Er zijn nog geen partities op aangemaakt.

Laatst bewerkt:
Enig research over de controller vertelt mij dat de HPT372 een gewone IDE controller is, de drivers zorgen ervoor dat er een logische array te zien is. De chip verdeelt (indien juist geconfigureerd) de data over de aangesloten schijven.

Ik zou gebruik moeten maken van dmraid/mdraid, maar heb verder geen idee hoe dat werkt en hoe ik het in de kernel kan stoppen. Iemand?

Laatst bewerkt:
Installeer mdadm en dit heb ik toegevoegd aan /etc/mdadm/mdadm.conf

DEVICE /dev/sdb /dev/sdc
ARRAY /dev/md0 devices=/dev/sdb,/dev/sdc level=raid0

Dan nog even je initrd image bijwerken met update-grub als je je root op md0 draait

Zou je even kunnen uitleggen wat je dan precies doet? Ik ben nog maar een beginner in Linux, maar ik weet al steeds meer.

Moet ik eerst een installatie uitvoeren en daarna via de shell verder werken?

Volgens mij kan je tijdens de installatie bij het partitioneren RAID kiezen. Bij de ubuntu alternative cd in ieder geval wel en dus bij debian ook.

Bij de Ubuntu server versie tijdens installeren zie ik geen RAID staan. Bij de Alternative cd, kun je daar grafisch uitvinken?

Overigens heb ik ook de server versie van Debian 4.0 liggen, als het daar wel kan is het mij ook best. Als ik mijn eisen maar werkend krijg.

Het OS komt op de array te staan (wegens hoge snelheid), maar geeft dit problemen? Ik weet de risico's van RAID e.d., maar ik wil dat de schijf met webserver geen OS-load heeft.

Tot slot wil ik dan een partitie die gedeeld is over het netwerk. Maar die moet over meerdere schijven verdeeld worden. Hoe doe ik dat? Zeg maar een 'software JBOD' array.

Nu ik zo naar de instructies kijk, wordt het me wel duidelijk. Je spreekt de devices aan, je laat een array creeëren en je vertelt welke devices in de array moeten komen.

Laatst bewerkt:
De ubuntu alternative cd bevat een ncurses interface en dus een niet grafische installatie. Volgens mij is deze installer gelijk aan de debian installer. Als het goed is biedt deze wel de mogelijkheid om een raid0 array te maken.
Je root op een raid0 array is geen enkel probleem. mdadm installeert extra scripts in je initrd image die je raid0 array mounten. Booten kan niet vanaf een raid0 array omdat grub dat niet ondersteunt. Je zal /boot dus op een aparte partitie moeten zetten. Dit mag wel een raid1 array zijn, dat ondersteunt grub wel. Een gewone partitie werkt natuurlijk ook.
Voor het verdelen van een partitie over meerdere schijven kan je denk ik lvm (Logical Volume Management) gebruiken, als heb ik daar geen ervaring mee. mdadm kan dit misschien ook, maar ook daar heb ik me nooit in verdiept.

Oké. Ik heb voorlopig even geen tijd om dat uit te proberen, maar zo te zien gaat dat wel lukken. Even die alternate cd downloaden en dan zien we het wel. Je hoort het vanzelf. /boot even op een andere (losse) partitie, en de rest op RAID0.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan