Server opzetten, zuinige onderdelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

RMS123

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2009
Beste Helpmij-ers,

Ik ben al een tijdje ge�nteresseerd in het opzetten van een home-web-server.

Ik heb nu een server draaiende op een oude PC.
Ik ben alleen helemaal niet tevreden over het energieverbruik.
De server verbruikt nu ruim 200 euro per jaar aan stroom. Daar kan ik een leuk hosting pakket van kopen, zonde van het geld dus.

Toch vind ik een home-web-server nog wel heel interessant, maar 100W stroom verbruik 24/7 is veel te veel.

Als ik nu in nieuwe onderdelen investeer, kom ik dan onder de 50W stroomverbruik?
Hoe laag kan ik komen met een desktop-pc onderdelen configuratie?

Of moet ik dan een netbook van 10 tot 20 W gaan gebruiken?
(maar netbooks hebben maar een 100mb netwerkkaart)

Alvast bedankt!

Mogen we je berekening even zien hoe jij aan 200 euro / jaar komt?
En de specificaties van die oude pc die je nu als server gebruikt?
Je zou qua alternatief bijv. aan zoiets kunnen denken (heeft gigabit ethernet aan boord, bijv.)

Tijs.

Bedankt voor je antwoord,

De PC verbruikt minimaal 80W. (gem. 95)

Berekening:
0,090kwh * 24 * 365 * € 0,23 (energieprijs) = +- 190

De specificaties van de PC heb ik geen idee van, alle onderdelen zijn "unknown". Het gaat om een oude 1,1 GHz, 640MB RAM, 60 GB HDD zelf samengestelde PC

Wat verbruikt zo een "microserver"?

Ik zat zelf meer te denken aan een zuinig moederbord + processor + hdd te zoeken ipv een kant en klare server.
Maar ik erger me altijd dat er geen stroomverbruik indicatie bij bijv. tweakers.net staat.

Ik weet dat veel netbooks onder lichte belading 10 W verbruiken. (netbook mainboard + 4GB RAM + andere HDD klinkt toch redelijk?)
Dan kom ik uit op 20 euro per jaar aan stroom uit, da's een heel andere prijs natuurlijk.
Maar ik heb geen idee wat dat aan prestaties qwa server inhoud.

Het verbruik van een microserver met (minstens) 1 hard disk ligt rond de 40-50 watt (onder enige belasting). Zie hier

Tijs.

Klinkt op zich niet slecht.

Heeft iemand toevallig thuis een zelfgebouwde server staan, en weet het verbruik ervan?

Wat wordt bijvoorbeeld het resultaat ik ff 3 random onderdelen van tweakers pak:
http://tweakers.net/pricewatch/318438/gigabyte-ga-h61m-s1-(rev-21).html#tab:info
http://tweakers.net/pricewatch/317757/intel-celeron-g550-boxed.html#tab:info
http://tweakers.net/pricewatch/305045/corsair-cmv16gx3m2a1333c9.html#tab:info
Hoe kan ik nu zien/inschatten wat dit gaat verbruiken? dat is meer het probleem waar ik steeds tegenaan loop :confused:

Ik weet niet wat je allemaal wil doen met een home-web-server. Maar als het gaat om bestanden delen, printen en websites er op zetten, dan kun je ook kijken voor een nas (met snelle cpu). Deze verbruiken tussen de 15 en 25 watt.

Zelf heb ik ook een NAS (4 Tb) draaien voor het streamen van films/series/muziek, backup, printen en een webserver.

Bedankt, da's een heel goed idee.

Ik ga het eens uitzoeken!

Ik neem aan dat daar wel volledig PHP + MySQL + enz. op kan runnen.

Maar kan daar een C#.NET 4.0 applicatie op runnen?
Want die dingen zullen geen Windows basis hebben natuurlijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan