Server voor remote desktop Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Beste helpers,

Om de software die we hierbinnen gebruiken op alle computers toegankelijk te maken, zijn we voornemens om van een virtuele Windows-installatie op onze iMac over te stappen naar een eenvoudige server met Windows 10. Dit met de bedoeling om door middel van remote desktop vanaf alle machines toegang te hebben tot de software. Alle werkstations zijn Mac's. Windows is voor ons een hulpmiddel.

Server is waarschijnlijk al een duur woord, want we zien het voor ons als een eenvoudige kleine PC. We hebben een Fujitsu Esprimo Q520 met Intel Core i3 4170T 3.20 Ghz, 4GB DDR3 1600Mhz RAM en 120GB SSD op het oog. De server zal Windows 10 moeten draaien, en één boekhoud-pakket dat bij wijze van spreken ook op opa's XP-machine uit 2004 zijn werk doet. Lijkt deze hardware jullie geschikt? Zijn er goede alternatieven?

Voor wat betreft de software weet ik inmiddels dat ik gebonden ben aan een Pro-versie van Windows om remote desktop te kunnen gebruiken. Heeft iemand hier andere gedachten bij? Bijvoorbeeld een alternatief op de standaard remote desktop-functie of een totaal andere aanpak in dit verhaal?

Alle tips zijn welkom!

Laatst bewerkt:
Ik snap dat Windows een hulpmiddel is in een Mac-omgeving, maar waarom er zo minimaal wordt geïnvesteerd ontgaat mij volledig. De toon van je posting komt over alsof jullie 0,0 willen gaan investeren, en dat komt mij, in een productie-omgeving, op zijn minst vreemd over daar het vermijden van productie(tijd-)verlies bij problemen in een productie-omgeving van belang zijn.

Ik geef enkele zaken ter overweging:
a. Hoe ga je de backup van die server regelen? Incl. het regulier brengen van (kopieën van) de backup naar buiten het pand (voor gevallen van brand, waterschade, diefstal etc.)
Ik neem aan dat voor de Mac-omgeving ook al wat bedacht is omtrent backups, dus wellicht dat de backup van de Windows-server op de een of andere manier daarop kan aansluiten.
De keuze voor de oplossing is natuurlijk ook afhankelijk van wat je wilt backuppen (hele server, alleen (een export van) de database van het boekhoudprogramma etc.)
b. 120 GB zou ik te weinig vinden (o.b.v. mogelijke uitbreiding gebruikdoelen in de toekomst), maar kan als het apparaat echt alleen voor dat boekhoudpakket in gebruik blijft.
c. Een oplossing met Raid-1 (dus 2x hdd met effectieve opslagruimte van 1x hdd) zou voor de continuïteit zinvol kunnen zijn, zeker omdat Windows blijkbaar niet/nauwelijks wordt gebruikt/ondersteund in jouw werkomgeving, je dus liefst nauwelijks tijd wilt te besteden als een harde schijf in de 'server' kapot gaat. Ik zie nergens Raid vermeld in de specs. van deze Esprimo, dus ik vermoed dat er geen Raid-ondersteuning op zit.
d. Pro (of hogere) versie van W10 kom je niet aan voorbij als je remote desktop wilt gebruiken. Bedenk verder dat je maar 1 remote desktop sessie tegelijk kunt hebben met een desktop Windows-versie (zoals W10 Pro). [Windows server versies kun je, uit de doos, 2 desktop sessies mee hebben (onder verschillende Windows gebruikers-accounts).]

Over de rest van de hardware kan ik niets zeggen, want hardware is niet mijn specialiteit. Als je me zou vragen of CPU en geheugen genoeg zijn voor puur het doel wat jij beschrijft zou ik denken van wel, maar wacht af of anderen daar wat over te melden hebben.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen! Bedankt voor je uitgebreide reactie. Fijn dat je meedenkt.

Verbeteren is investeren
Wellicht moet ik eerst e.e.a. nuanceren. We willen juist heel graag investeren. We zijn op zoek naar verbetering en dat mag kosten met zich meebrengen. We betalen immers ook al een jaar of zes om de huidige software-oplossing up-to-date te houden, en dat is geen bezwaar. We investeren vrijwel continue in hard- en software. Dat we wel efficiënt met de centjes willen omgaan, lijkt me vanzelfsprekend en van alle tijd. Voor niks gaat de zon op. Windows blijft in onze Mac-structuur wel een hulpmiddel, zoals je goed begrijpt. We kunnen er vanwege die ene applicatie niet omheen.

De toepassing
Mijn toon zal dus niet goed overgekomen zijn. Natuurlijk mag het geld kosten. Eenvoud blijft echter het kernwoord, omdat het om het draaien van één database-applicatie gaat, dat zijn werk ook zou doen op een tien jaar oude machine met XP. Dit zeg ik om de lage systeemvereisten te benadrukken. Ik weet ook niet of het begrip productie-omgeving hier van toepassing is: het gaat om een administratieve toepassing. Semi-bedrijfsmatig, namelijk een praktijk aan huis. Geen echte bijzonderheden, gewoon huiselijk gebruik met een zakelijke touch. Niet zeer professioneel, maar wel goede spullen.

A Back-up
Het maken van back-up's is absoluut essentieel en is niet nieuw voor ons. Je slaat de spijker op zijn kop, we maken inderdaad continue kopieën van de Mac-systemen op een Time Capsule. Die staat weliswaar in huis, dus dit is geen bescherming bij diefstal of brand. Echter, praktisch alle data staat daarnaast in de cloud opgeslagen en is dus eigenlijk drie-dubbel bewaard. De lokale back-up is een bonus. Wat Windows betreft: de applicatie heeft een ingebouwde back-up, gewoon op een USB-stickje. Dit volstaat al, maar daarnaast hebben we vanuit Windows een automatische back-up in de cloud geregeld, en die zullen we ook handhaven. Een totale kopie van de 'server' is niet nodig, bij een eventuele storing doe ik gewoon een herinstallatie en zet ik de database terug, zoals je al omschrijft.

B Grootte van de SSD
Je punt is duidelijk, maar 120GB is zeker voldoende. Het systeem draait nu virtueel op een iMac met 256GB, en die is nog lang niet halfvol. De virtuele machine is nog geen 20GB groot. We zijn geen data-verslinders maar houden wel van tempo, dus heeft SSD de voorkeur.

C RAID
RAID is zeker overdacht maar lijkt ons niet nodig omdat de data op een andere manier is beveiligd en omdat ik een herinstallatie zal doen bij hard- of software-matige crashes. Voor de snelheid lijkt een goede SSD mij meer dan voldoende.

D Windows-edite en multi-user
Bedankt voor de bevestiging dat ik een Pro-editie nodig heb. De informatie over multi-user is nuttig, want dit vroeg ik mij al af. Het gaat er echter niet om dat we van meerdere systemen tegelijk willen inloggen, maar wel de flexibiliteit hebben om vanaf verschillende systemen toegang te hebben. Één gebruiker volstaat dus.

Laatst bewerkt:
Wie kan mij nog wat nader informeren over remote desktop? We zijn voornemens gewoon de ingebouwde RDP-functie te gebruiken in combinatie met de Mac-client van Microsoft zelf.

Wat ik mij nog afvraag, is hoe DRP omgaat met de resolutie. Ik heb e.e.a. al kunnen testen met een Windows 2008-server. Hierbij lijk ik te kunnen kiezen tussen full screen, óf 'windowed'. In dat laatste geval schaalt de resolutie niet mee en wordt alles simpelweg groter/kleiner. Wat is hierbij leidend? De resolutie die op de server ingesteld staat? Of een lokale instelling? Hoe flexibel is dit?

Ook zie ik een functie, Azure RemoteApp. Zo te zien kan ik hiermee Windows-app's via RDP op mijn Mac-bureaublad zien, in plaats van het hele scherm. Waarvan is deze werking afhankelijk?

Wellicht bestaan er betere client-app's dan die van Microsoft zelf, maar die vraag zal ik ook even voorleggen op One More Thing. Of, misschien adviseert iemand op dit forum mij wel een totaal andere RDP-oplossing in plaats van de in Windows ingebouwde?

Laatst bewerkt:
Het moment van kiezen... Welke moet het worden, denken jullie, als de prijs gelijk is?

Fujitsu Esprimo Q520
Vierde generatie i3 3,2 GHz (4170T)
8GB 1600 MHz
120GB SSD Sandisk
2 USB3
Windows 10 Pro
Met toetsenbord en muis
Nieuwer, in betere staat
Zuiniger?

Fujitsu Esprimo Q910
Derde (?) generatie i5 2,9 GHz (3470T)
8GB 1600 MHz
120GB SSD Samsung
4 USB3
Windows 10 Pro
Zonder toetsenbord en muis
Ouder, minder mooi
Minder zuinig?

Hoewel dit topic kennelijk ieders interesse is verloren, laat ik toch de afloop even weten voor het geval iemand anders het graag doorneemt. Topics zonder conclusie zijn immers erg irritant bij je zoektocht naar oplossingen. :-)

We hebben gekozen voor één van beide bovenstaande machines. Installatie van Windows 10 ging uiterst soepel. Ook de installatie van het boekhoud-pakket waar het allemaal om te doen is ging zonder enige tegenslag, inclusief het terugzetten van de database vanuit de oude situatie. Lokaal was alles dus binnen de kortste keren up and running.

Toen kwamen er een aantal uitdagingen op ons pad. De software maakt gebruik van een HASP/Aladdin-dongle voor de licentie. We moesten al snel concluderen dat gebruik van de software bij een RDP-sessie in de dongle is geblokkeerd. De software geeft simpelweg aan geen dongle aan te treffen en start niet op. Vervolgens bleek hetzelfde probleem op te treden bij gebruik van een smartcard: ook die is (in ons geval, maar waarschijnlijk meestal) niet bruikbaar bij een RDP-sessie wanneer deze op de 'server' is aangesloten. Noot: er zijn wel weer RDP-clients die ondersteuning bieden wanneer je de smartcard juist aansluit op de computer waarop je werkt.

We kregen de hardware dus niet aan de praat via RDP. Daarmee leek alle moeite bijna voor niets, maar de oplossing bleek eenvoudig. In plaats van de in Windows ingebouwde RDP-functionaliteit te gebruiken, heb ik RealVNC op de Windows-machine geïnstalleerd. Mij tot gisteren onbekend, is dat de Schermdeling-toepassing in de Mac ook gefundeerd is op VNC. Het effect is dat ik de Windows-machine kan overnemen vanuit de standaard aanwezige applicatie, en niets op de Mac-systemen hoef te installeren. VNC is multi-platform, dus dezelfde oplossing werkt ook tussen Windows-computers onderling. Voor ons als Apple-gebruikers is het eigenlijk extra ideaal.

Het verschil zit hem in het feit dat VNC de lokale sessie overneemt, en alle hard- en software dus als zodanig werkt. Een extra voordeel van VNC is dat het meerdere gelijktijdige sessies ondersteunt. Daarmee bedoel ik dat we vanaf meerdere systemen een verbinding kunnen opzetten. Je kunt niet afzonderlijk van elkaar werken, maar ik kan bijvoorbeeld wel even vanaf een andere desktop meekijken. Dat is geen enkel bezwaar, want dit was ook niet de insteek van deze overstap. De extra flexibiliteit is mooi meegenomen.

Ik ben weer een hoop wijzer en bij deze is ook de Helpmij-kennisbank weer iets uitgebreider. Dank voor de reacties.

Ik had verwacht dat je maar 1 HASP dongel had (voor de boekhoudsoftware), waardoor het genoeg zou zijn die op de W10 machine zélf te installeren, dus niet dat (blijkbaar) iedereen een eigen HASP dongel heeft, die lokaal moet hebben en die dan 'meenemen' naar de 'server' tijdens de RDP sessie.
Als die HASP dongels voor andere software dan het boekhoudprogramma nodig is, wat heeft de W10 machine dáár dan mee te doen?

Verder dank voor de update. Graag nog de vraag als opgelost aangeven.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Wat je zegt klopt ook, er is inderdaad slechts één dongle die op de Windows-machine aangesloten is. Wat ik juist probeer te vertellen, is dat de licentie niet toestaat de software te openen bij gebruik van RDP.

Voor smartcards geldt dat deze vanuit de lokale computer 'meegenomen' kunnen worden naar de server, mits de RDP-client dit ondersteunt. Maar zolang die dongle het eerste probleem vormt heeft het geen zin het tweede probleem op te lossen. In dit gedeelte heb ik mij dus niet nader verdiept.

Dus, de hardware hangt inderdaad aan de Windows-machine en dit vormt wel een probleem bij RDP, maar niet bij VNC.

Laatst bewerkt:
Ah, ok, lijkt aan te sluiten bij wat hier staat.
Wel teleurstellend, eenvoudigweg om W10 maar 1 actieve sessie toestaat (=RDP of op de computer zelf), dus de HASP-beveiligde software is nogal 'lomp' dit niet mee te nemen in het toestaan (of juist niet) van de applicatie... "Het is Windows, en dus mag het niet via RDP gebruikt worden, onafhankelijk welke versie Windows".

Met VNC verbindt je "met de computer zélf" (ook wel een "console sessie" genoemd) en (dus) mag het blijkbaar daar wel mee. Lijkt mij zelfs dat het mogelijk is met de HASP dongel in de W10 machine het te kunnen gebruiken.

Bedankt voor deze extra toelichting en de werkende oplossing die je gevonden hebt. :)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Precies. Ik vind het ook gemiep. Je kunt immers altijd maar één sessie gebruiken.

Maar goed. Achteraf blij toe. Ik maak de Windows-machine liever compatibel met onze andere computers dan andersom, ook al gaat het om één app. Nu werkt het out-of-the-box, ook voor gasten als dat moet.

Het heeft allebei z'n specifieke voordelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan