server

Status
Niet open voor verdere reacties.

enzoishier

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2012
Berichten
213
als ik novell netware in mijn server lade doe(compaq/hp proliant ml350 g3)
dan boot de server mijn cd niet wat nu ?

mvg
enzoishier
 
Opstartvolgorde veranderen in de BIOS? Zodat CD/DVD als eerste wordt geprobeerd om vanaf te starten.

Tijs.
 
dat heb ik al gedaan,en het is zo'n server bios dat werkt ook een beetje anders toch?
 
Check het volgende:
Is het een Novell dvd of een cd die je probeert te laden? Zou zomaar kunnen dat de ML350 alleen een CD-speler heeft, niet een DVD-speler...
In dat geval moet je uitwijken naar een externe USB-aangesloten DVD-speler of een SCSI DVD-speler aanschaffen en aansluiten.

Tijs.
 
Het is een dvd dan heb jij gelijk ik ga ff kijke of het op cd kan dan gaat het mischien wel dankje wel voor de hulp
 
Er zijn nog liefhebbers van het echte werk zie ik ;)

Let ook even op. De opstart CD/DVD is af en toe niet de eerste in de reeks.

Ohja. Welke versie ga je installeren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het wordt novell 5.1 :) ben m nu ff aan het testen op virtual pc of anders. Iets in de linux versie
 
Das stokoud. In de praktijk zul je deze niet meer tegen komen. Wel leuk om nog eens mee te werken.
 
Weet ik van mijn opa gekregen lach bij hem op Zolder, welke versie zijn ze nu dan
 
Tot en met versie 7 had Novell een eigen boot omgeving. Daarbovenop werden de Novell producten gestart. Met de introductie van OES (Open Enterprise Server) hebben ze dit losgelaten. De onderliggende laag is nu Suse Linux Enterprise, waarbovenop dus de Novell services draaien. Huidige versie is OES11 SP1.

Versie 5 installeren op een proliant is redelijk rechttoe rechtaan. Zou allemaal moeten lukken.
 
Ik ga eens kijken of ik nog ervens voor 2 of 3 tuentjes een dvd en cd station kan krijgen als het gelukt met het helen novell laat ik het wel weten

Is novell eigelijk wel de
Besten voor een netwerk of zijn er nog meer
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, ja, "op zolder van Opa" gaf me al een idee:

Novell Netware is van oudsher een schelp voor netwerktoegang onder DOS & UNIX (& dus ook MAC).

Zelf heb ik er in het verre verleden nog mee in gelogt toen ik nog op de UvA zat. Tegenwoordig word het nog zelden gebruikt, & dan alleen nog maar in bedrijfsomgevingenen omwille van compatibiliteit.

Oude versies van Netware starten trouwens niet vanaf CD/DvD, maar onder het bestaande besturingssysteem via Install.

Het is een HP Proliant, misschien ligt er op zolder ook nog een originele SCO-UNIX-CD of Diskette-set.Goed zoeken naar de diskette met de licentie-verlening (rode diskette).

Erg educatief... ;)
 
Oude versies van Netware starten trouwens niet vanaf CD/DvD, maar onder het bestaande besturingssysteem via Install.

Inderdaad, zoiets staat mij ook bij. Caldera DOS als ik me goed herinner.

Je zult dus (hoogstwaarschijnlijk) eerst een kleine partitie moeten maken waar je (Caldera) DOS op installeert, incl. ondersteuning voor CD-rom, en dan inderdaad (vanaf de schijfletter van de cd-rom) Install starten.

Tijs.
 
Wat de rest zegt, voor de install.

Inderdaad het beste systeem voor een fileserver. Kom bij Microsoft maar eens voor iets als dynamische volumes, of zoek in een Windows omgeving maar eens uit op welke objecten een gebruiker rechten heeft. Helaas heeft Novell de boot gemist. Overigens is ZenWorks wel nog steeds een van de betere beheersuites, die ook gewoon op Windows of Linux draait, zonder onderliggend Novell.

Zelf ken ik nog wel een paar Novell omgevingen. Die echter allemaal op de nominatie staan om te worden vervangen door Windows.
 
Now ik heb die netware in mijn pc gedaan ff booten en hij start wel
Het feit is dat mijn server geen dvd reader er in heeft zitten maar bedankt voor je verhaal:)

Mijn versie instaleer zelf de caldera dos als eerste en doet dan helemaal zelf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan