Servertje bouwen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Klaasboerstra

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2010
Hallo, ik heb welgeteld 5 netwerkkaarten 'over'
Aan de straatstenen raak ik ze niet kwijt, dus bedacht ik .. kom ik ga er iets leuks mee knutselen.

Ik dacht aan een server... ik pak gewoon een oud moederbord van zolder, 'gooi' die netwerkkaartjes er in... en voila mijn servertje? Of werkt het niet zo simpel?
Zo ja.. heeft iemand een goed idee welk besturingssysteem ik moet pakken? windows server.. of toch unix?
Zo nee... help me uit mijn dromen!

Bedankt!

NetwerkkaartjeS erin hoeft niet, één is voldoende. Afhankelijk van de specs van je moederbord en het geheugen zou ik kiezen voor Ubuntu-linux of XP-pro.

Hier draait een XP-pc met 1gb Ram als een tierelier. Draadloos. FileSharePro als serversoftware. Daarmee kun je bestanden delen maar ook je eigen website "hosten". Een joekel van een hdd erin en je bent eigenlijk klaar. Ik heb hier 1300 NDS-games, 12.550 mp3's en 200 films ter beschikking.

Experimenteren met Win2K of W98Se raad ik je ook niet af, gewoon kijken wat lekker draait.

ps,
Overigens is Filezilla een goed gratis alternatief voor FileSharePro... (zegt men)

Laatst bewerkt:
Zoals als gezegt is, is 1 netwerkkaart voldoende om gewoon een server in je netwerk te zetten. Wil je meerdere pc's aan de server zetten om bv, internet te delen van de server, kan je meerdere netwerkkaarten gebruiken om daar pc's op aan te sluiten (hiervoor moet je wel ICS aanzetten). ik heb hier nog een tamelijk oude (echte) server, deze draait heel goed op W2k. Maar om gewoon wat bestandjes te delen is XP Pro een goed OS.

Denk ook aan de overbodige hardware als je dit servertje 24 per dag aan wil laten staan.
Een geluidskaart heb je niet nodig, CD-rom en DVD stations heb je niet nodig als alles stabiel draait en geinstalleerd is. Er mag het meest simpele videokaartje passief gekoeld in zitten.
De voeding moet natuurlijk voldoende zijn maar te ruim bemeten slurpt dit onnodige energie.
Dit alles kan redelijk wat energie kosten op jaarbasis besparen.
Denk ook aan grote ventilatoren voor de koeling die op een lager toerental draaien dan kleine Fan's ( Dit is tegen de geluidsoverlast en ook weer een kleine energie besparing )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan