services Print spooler stopt ineens en ik kan daardoor niet meer printen in windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilcoten

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 jun 2014
Ineens kan ik niet meer printen omdat de services print spooler elke keer stopt.
Iemand hier een oplossing voor?

@Tigo: Dat is maar 1 van de mogelijke redenen...
@Topic-starter:
Je kunt beginnen met de tip van Tigo.

Als dat niet helpt:
Je moet in Logboeken kijken of je daar een hint krijgt waarom de print spooler telkens stopt. Met een beetje geluk wordt daar dan een driver (of printmonitor) genoemd die de schuldige is.

Logboeken: eventvwr.exe
Kijk zowel in het Windows Systeem logboek als in het Windows Applicatie logboek zodra de print spooler service eruit valt (bijv. als je 'm net geherstart hebt via services.msc en dan meteen weer stopt).

Op die manier heb ik een maand geleden achterhaald dat een bepaalde driver de schuldige was. Die heb ik toen verwijderd via
[Windows-toets]r toetscombinatie -> printui /s
op het tabblad Stuurprogramma's.
Daarna nieuwere drivers gedownload en die gebruikt.

Overigens kun je de driver niet verwijderen zonder eerst de bestaande printopdrachten te verwijderen uit de printer die die driver gebruikt. Heb je nog printopdrachten staan, dan kun je die als volgt verwijderen:
Maak een snelkoppeling (bijv. op je bureaublad) naar cmd.exe
Rechtsklik op die snelkoppeling en kies voor "Als Administrator uitvoeren"
In het CMD-venster:
cd /d %windir%\system32\spool\printers
del *.shd
del *.spl
exit

Kijk maar hoever je met bovenstaande komt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@Tigo:
Je schreef: Probeer dit eens
dus inderdaad gaf je daarmee aan dat het niet altijd de oplossing is. :)

Tijs.

Ik heb de aangeboden mogelijkheden geprobeert, zonder resultaat.
dit is wat er in het logboek bij de foutmelding staat.
Naam van toepassing met fout: spoolsv.exe, versie: 6.1.7601.17777, tijdstempel: 0x4f35fc1d
Naam van module met fout: msvcrt.dll, versie: 7.0.7601.17744, tijdstempel: 0x4eeb033f
Uitzonderingscode: 0xc0000005
Foutoffset: 0x000000000000142f
Id van proces met fout: 0x19b0
Starttijd van toepassing met fout: 0x01cf7d929d2ce4b8
Pad naar toepassing met fout: C:\Windows\System32\spoolsv.exe
Pad naar module met fout: C:\Windows\system32\msvcrt.dll
Rapport-id: e2a5f71f-e985-11e3-8c20-1c75088a4c29

De storing deed zich voor toen ik een serie documenten aan het afdrukken was, 6 van de 8 normaal, toen ineens deze storing, en sindsdien niet kunnen printen.
Er waren geen andere printers geinstalleerd of software gewijzigd, opnieuw drivers installeren helpt niet.

Ik hoop dat jullie wat aan deze informatie hebben, om mij verder te helpen.

Heb je de printopdrachten verwijderd, zoals zowel in mijn als in Tigo's instructie is aangeduid? (Dus de *.shd en *.spl bestanden)
En daarna opnieuw geprobeerd de Print Spooler service via services.msc te starten?

Heb je dat gedaan, maar hielp niets, probeer het volgende (of dit kan/werkt kan ik niet beoordelen, momenteel, dus is een kwestie van proberen en kijk of de instructie uitvoerbaar is):
a. Haal de printer van de computer/laptop af (oftewel: trek de printerkabel uit de computer/laptop)
b. Herstart de pc/laptop
c. Check of de Print Spooler service nog draait
d. [Windows-toets]r toetscombinatie -> control printers
e. Klik je printer 1x aan, rechtsklik er dan op en kies Eigenschappen van printer
(dus NIET Eigenschappen kiezen).
Ga naar tabblad Poorten
Vink af: Ondersteuning in twee richtingen inschakelen
Klik op OK.
f. Sluit de pc/laptop af.
g. Sluit de printerkabel weer aan
h. Start de pc/laptop weer op. Check of de Print Spooler service draait. Indien ja, weer naar Eigenschappen van printer gaan en klikken op Testpagina afdrukken.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb gevonden waar het probleem zat, namelijk in Foxit Reader, die ik als alternatief geinstalleerd had voor Adobe.
Schijnbaar is deze opeens gaan conflicteren, nadat ik deze verwijderd had en Adobe geinstalleerd had werkte alles normaal.
Een Office document kon ik wel printen evenals de testpagina, zo kwam ik er achter, en omdat de printspooler actief was.

Dank voor de ondersteuning.

Inspirerende groet,

Wilcoten

Ziet er raar uit, die laatste melding, als ik kijk naar wat je eerder schreef:
De storing deed zich voor toen ik een serie documenten aan het afdrukken was, 6 van de 8 normaal, toen ineens deze storing, en sindsdien niet kunnen printen.
Er waren geen andere printers geinstalleerd of software gewijzigd, opnieuw drivers installeren helpt niet.

Tenzij je als printer alleen de Foxit Reader PDF Printer had, maar dat lijkt me niet, gegeven "opnieuw drivers installeren helpt niet" en de Foxit Reader PDF Printer geen losse driver heeft (komt als onderdeel van Foxit Reader).

Leuk dat het nu opgelost is, maar er staan een hoop vraagtekens boven mijn hoofd: Ik vraag me af of we door jouw informatie in deze hele discussiedraad 'in het bos' zijn gestuurd over wat er werkelijk is gedaan, wat er werkelijk aan printers geïnstalleerd stond etc.

Graag nog de vraag als opgelost aangeven.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan