Set Focus op een keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Palmpje60

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2009
Berichten
103
Geacht forum,

Ik heb een klein probleempje, ik heb een keuzelijst in mijn formulier staan, en ik wil een controle uitvoeren of de Locker al bestaat.

En de controle werkt ook, maar zodra ik iets invoer in de keuzelijst, komt er een melding, dus dat werkt, maar zodra ik op Oké klik, dan springt de cursor naar het volgende keuzelijst.

Wat ik eigenlijk wil, is als er een melding komt 'omdat het ingevoerde al bestaat', dat de cursor in betreffende keuzelijst blijft zodat men iets anders kan kiezen. Betreffende keuzelijst is gekoppeld aan een tabel.

Om de cursor op de keuzelijst te behouden heb ik het volgende gebruikt: Bij Nabijwerken.

Locker.SetFocus <-- Locker is de veldnaam.

En de cursor wil maar niet in de keuzelijst blijven.

Wie heeft voor mij een tip.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groet Palmpje60
 
Laatst bewerkt:
Misschien moet je iets duidelijker uitleggen wat je bedoelt... Als je een keuzelijst gebruikt, dan staan daar per definitie waarden in die bestaan.
Dus hoe moet ik dit zien?
Wat ik eigenlijk wil, is als er een melding komt 'omdat het ingevoerde al bestaat', dat de cursor in betreffende keuzelijst blijft zodat men iets anders kan kiezen.
 
Hallo OctaFish,

Sorry voor de late reactie, maar mijn internet verbinding was zo slecht dat ik deze site niet eens kon benaderen.

Wat ik bedoel, tja, ik heb mijn keuzelijst gekoppeld aan de tblLockers, hierin staan Lockernummers, deze zijn dus zichtbaar in de keuzelijst, Lockers die al zijn uitgegeven, daar van worden de Achternamen opgeslagen in de tblLockers, dus zijn dan ook niet meer zichtbaar in de keuzelijst omdat Achternaam groter is als 0.

Lockers die wel zichtbaar zijn in de keuzelijst, daar uit kan gekozen worden, maar men kan ook een Lockernummer invoeren, en daar gaat het eigenlijk om, als men geen zin heeft om een locker te zoeken voert men het handmatig in, dus daarom wou ik eigenlijk een controle inbouwen, dus als men een locker wil uitgeven die al bezet is, dat er dan een melding komt en dat werkt, alleen blijft de cursor niet in de betreffende keuzelijst staan.

Ik heb de volgende code bij AfterUpdate staan:

Code:
If Not IsNull(Locker) Then
       MsgBox "Is al uitgegeven!", vbInformation, ""
       'Maak het ingevoerde wee leeg.
       Undo
       Locker.SetFocus
Else
      Hieronder staat nog meer code die de achternaam in de tblLockers wegschrijft.

End if

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is als mijn vorige uitleg.

Alvast bedankt

Groet Palmpje60
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een klein beetje duidelijker, maar nog niet helemaal... In de keuzelijst met opzoekvak kun je zoals je al aangaf ook een locker zoeken door het intypen van de lockernaam. Alleen zal je nooit een locker kunnen vinden die niet in de lijst staat. Volgens mij blijft de focus dan ook op die keuzelijst staan tot je een geldige keuze hebt gemaakt.

Hoe staan bij jou de instellingen van de keuzelijst? Je zou ze zo moeten hebben:
<Alleen lijst> - Ja
<AutoUitbreiden> - Ja
 
Ooo, das een goeie, ga ik eerst naar kijken, hier heb ik helemaal niet aan gedacht, zal wel met mijn leeftijd te maken hebben.

Groet Palmpje
 
Ik wil het toch anders opbouwen, ik heb een onafhankelijke formuliertje gemaakt waarin alle vrije Lockers worden getoond middels een keuzelijst, maar nu is mijn vraag, als ik dubbel klik op een vrije locker, hoe krijg ik deze in de velden Locker en Locatie van mijn hoofdformulier, zodat deze gegevens in mijn hoofdtabel opgeslagen wordt.

Groet Palmpje60
 
Je leest de waarde uit van de keuzelijst, en zet 'm vervolgens waar je 'm hebben wilt. Waarom trouwens een Dubbelklik? Gewoon klik lijkt mij prima...
 
Hallo OctaFish,

IK zet mijn vraag even op, opgelost, en ga eerst even rustig verder knutselen, ik moet het uiteindelijk toch zelf doen, ik denk dat ik mijn DB opnieuw ga opbouwen en anders ga inrichten.

Mocht ik toch nog vragen hebben dan kom ik er wel op terug.

Groet Palmpje60
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan