• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

setfocus probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

ahkleine

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2014
Ik heb binnen excel een formulier dat ik wil starten bij het openen van een excelbestand. Hiervoor heb ik een auto_open macro gemaakt. Wat ik dan ook nog wil is dat de excel werkmap wordt geminimaliseerd, het formulier op de voorgrond blijft en het eerste veld de focus krijgt. Dit lukt mij dus niet. Ik moet telkens met de muis klikken in het eerste veld. Dit is niet onoverkomelijk, maar ik heb het idee dat dit toch op een of andere manier zou moeten kunnen. Wie weet de oplossing

Als je tab volgorde goed is ingesteld kom je automatisch in het juiste veld.

Of probeer
Code:
Private Sub UserForm_Activate()
TextBox1.SetFocus
End Sub

aankleden,

Waarom plaats niet je even het bestandje?
In je vorigevraag is daar ook omgevraagd.

Laatst bewerkt:
Setfocus is een 'oplossing' voor een slecht doordacht/ontworpen formulier.

ahkleine,

Ik snap niet wat de bedoeling is.
Je moet wel de juiste naam van de TextBox gebruiken in de code, anders werkt het niet.

Bijlagen

setfocus

Ik krijg het niet beter uitgelegd als dat ik nu hieronder doe. Het echte bestand genereert wachtwoorden voor mij. Dit bestand wil ik niet in het openbaar plaatsen. Het bestandje wat ik geüpload heb is een testbestandje zonder het genereren van een wachtwoord. Wat is de bedoeling: Op het moment dat je in windows verkenner dubbelklikt op de bestandsnaam open het excelbestand geminimaliseerd en het invulformulier wordt op de voorgrond geplaatst. Wat ik zie is dat het formulier wel op de voorgrond staat maar niet actief is, vandaar dat het eerste veld ook niet de focus heeft. Hoe krijg ik het voor elkaar dat het excelbestand geminimaliseerd wordt en het formulier op de voorgrond komt, actief is en het eerste veld de focus heeft. Beter krijg ik dit niet uitgelegd. Het is niet van wezenlijk belang dat het werkt zoals ik denk dat het zou moeten werken. Ik ben er echter van overtuigd dat het zou moeten kunnen, alleen ik weet niet hoe.

Laatst bewerkt:
Begin dan met een vbtje te posten WAARIN het probleem zich voordoet en niet een of ander nietszeggend flutvb. (uw grote staatsgeheimen hoeven we niet te weten)

Ik geef het op, ik dacht serieus genomen te worden op dit forum. Ik heb geen staatsgeheimen, maar ik wil ook niet dat iedere lezer kan zien hoe mijn wachtwoorden zijn samengesteld, kan ik net zo goed geen wachtwoorden meer aanmaken. Ik vind het een flut antwoord op een wellicht flut vbtje.U bent niet verplicht om mij te helpen, maar het zou ook gewoon leuk kunnen zijn Misschien dat er wel mensen zijn op dit forum die het leuk vinden mij te helpen

Is het geen optie om het formulier te maximaliseren.

Je kan toch op zijn minst een voorbeeldbestand plaatsen met hoe het geheel in elkaar steekt? Je hebt bv op Sheet1 een tabel met accounts en daarachter een wachtwoord? Als je een methode gevonden hebt om een password te genereren dan kan je deze toch ook compleet fictief maken?

Maar even mijn code generator geplaatst. Zal vast wat complexer zijn dan het niet getoonde

Code:
Sub Vena()
For j = j=1 To 256
  c00 = c00 & Chr(Application.RandBetween(15, 100))
Next j
End Sub

Laatst bewerkt:
Het heeft niets van doen om de codes.
Enkel het scherm/formulier.

Je voorbeeldbestandje doet precies wat je zegt graag te willen. Het document opent geminimalisserd het userform staat en de eerste tekstbox heeft focus. Dat maakt het lastig je probleem te reproduceren en er een oplossing voor te bieden.

Ik zal zo dadelijk mijn excel bestandje even wijzigen in een andere opzet om wachtwoorden te genereren en zal het dan posten in de hoop dat iemand helpt. Sorry dat ik zo geïrriteerd heb gereageerd in een van mijn eerdere reacties, Het viel gewoon even verkeerd.

Voorbeeld bestandje

DIt voorbeeld heeft hetzelfde probleem: Als je bestand opent via verkenner dan wordt werkblad automatisch geminimaliseerd en komt formulier op de voorgrond waarbij het eerste veld niet de focus heeft. Wellicht dat iemand denkt wat doet hij dat moeilijk om een wachtwoord te genereren, maar dit is ontstaan omdat ik vaak gewoon wat zit te experimenteren met Excel of Access. Het zou wellicht allemaal iets simpeler kunnen, maar zo oefen ik tegelijk ook diverse functies van Excel

Bijlagen

Dit werkt hier prima.

Zet onderstaande eens in bladmodule.
Code:
Private Sub Worksheet_Deactivate()
 UserForm2.test.SetFocus
End Sub

deze in de Userform module.
Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
  Application.WindowState = xlMinimized
End Sub