Shared geheugen bij desktop pc?

Status
Niet open voor verdere reacties.

oIrvano

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2007
Hallo allemaal,

Laatst heb ik een nieuw systeem gekocht, met onder de PNY 8800GTS 512 MB.
Ik zit nu alleen met het volgende probleem, ik hoorde dat grafische kaarten in laptops soms wat van je ram geheugen nemen. Maar niets over desktop PC's.
Bij vista heb je zo'n handige gadget waarmee je kan zien hoeveel % je CPU en RAM bezig is.
Toen ik vista opstart en geen programma's bezig waren, is het ram geheugen constant met +/- 30-35% bezig. Ik heb in totaal 4GB, dus +/- 1,3GB is er dus vanaf gegapt. Ik kwam dit o.a tegen toen ik deze test deed, toen zag ik dat mijn videogeheugen uit 2,2GB bestond .
Het rare is dat ik dit eerst niet had, toen was bij het opstarten het ram geheugen maar met een paar procent bezig. Ik heb ook geen instellingen veranderd in de BIOS.

Anyone know how to solve this problem?

MVG, Irvan Smit

P.S Ik maak gebruik van de 64-bit versie van Windows Vista.

Vista maakt dankzij de aero interface altijd gebruik van je geheugen, dus dat er een x aantal procenten na start in gebruik zijn is vrij logisch.

Dat je videokaart ineens veel meer aangeeft is minstens vreemd te noemen. Verder doet een canirunit test mij niet zoveel. Kijk even in apparaatbeheer en in systeem hoeveel geheugen er in totaal in je machine herkend word.

Hallo, bedankt voor je snelle reactie.

Dat aero x aantal % procent gebruikt van je ram wist ik al, maar 31% vind ik wat overdreven :shocked:.
Bij apparaatbeheer geeft ie netjes aan dat mijn systeem over 4GB ram beschikt.

Nog even over die test, die zegt wat er allemaal in je computer zit en of het dat spel aan kan. Normaal beschikt mijn Grafische kaart over 512MB, maar nu geeft ie aan dat ik maarliefst 2,2GB Videogeheugen heb :confused:

Ik heb een sterk vermoeden dat het ergens aan de bios instellingen ligt, maar heb echt geen idee wat ik anders zou moeten veranderen.

Oja, nog even voor de duidelijkheid, het moederbord heeft geen interne grafische kaart, dus daar kan het ook niet aan liggen oid.

Ja canirunit zegt 2,2 Gb. Maar wat zegt windows zelf? En 30% mag natuurlijk een redelijke hoeveelheid geheugen zijn, maar dit is natuurlijk afhankelijk van wat je allemaal in de achtergrond hebt draaien.
Bovendien, als windows aangeeft over 4 GB geheugen te beschikken, kan dat dus nooit bij je videokaart opgeteld worden. Dan had je 6 GB ram moeten hebben.

Dat vind ik nou juist gek. Als ik bij taakbeheer alle programma's die bezig zijn bij elkaar op tel, maken ze niet meer dan 300MB gebruik van mijn ram. Het rare is dan weer dat de Windows Vista gadget weer aangeeft dat hij dan met 41% van het ram geheugen bezig. (300/4000x100%=7,5%) Dus iets anders moet dus nog iets van ruim 1GB gebruik maken. Nog gekker is dat Windows wel gewoon 4GB aan ram herkent :shocked:. Tja, ik heb al vrij lang dit probleem, ik zou echt niet weten hoe ik dit op moet lossen :(

Want als ik crysis speel, die ongeveer 2GB aan ram gebruikt maakt, zegt ie al dat ie op 100% procent is....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan