Sharing Access dBase

Status
Niet open voor verdere reacties.

Humadgen

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2006
Hoi,

Wij gebruiken op het werk nog steeds aan Access 97 dBases.
Waarom we nooit zijn overgegaan naar nieuwere versies is mij niet precies duidelijk, maar er is me verteld dat het te maken heeft met verwijzingen tussen dBases waardoor Queries niet goed werken. Op zich maakt het niet zoveel uit denk ik zolang alles doet wat het moet doen.

Sinds twee weken kunnen we echter opeens niet meer met meerdere tegelijk in eenzelfde dBase werken.
Kan het te maken hebben dat er voorheen een "sharing" mogelijkheid op zat en dat die wellicht per ongeliuk verwijderd is? In EXCEL kan ik dat zsoort dingen blindelings vinden, maar in Access ben ik niet zo bekend.

Als iemand een tip heeft waar we naar moeten zoeken dan zou dat zeer welkom zijn, want op dit moment is het een bijna onwerkelijke situatie waarbij we steeds moeten wachten tot iemand klaar is met zijn ding, voordat een ander er ook in kan,

Thanks
Humadgen

Laatst bewerkt:
Je vraag is niet duidelijk.

dBase was vroeger (20 jaar geleden) een programmeertaal in combinatie met een platte database waarmee je tekstbased schermen op kon zetten. Access 97 is iets totaal anders. Je kan dBase files wel in Access koppelen.

Dus bedoel je dBase of database?

Ik zal mijn vraag opnieuw stellen:

Wij gebruiken op het werk Access 97
Hierbij hebben we een 4 tal databases waarin static data staat en een 5e (wat wij noemen) "Query database" waarin de verschillende tabbellen uit de andere 4 databases zijn gelinkt en waarin we alleen queries zetten die de output maakt. (Zie bijlage)
(Waarom we nooit zijn overgegaan naar nieuwere versies is mij niet precies duidelijk, maar er is me verteld dat het te maken heeft met verwijzingen tussen de Access databases waardoor Queries niet goed werken. Op zich maakt het niet zoveel uit denk ik zolang alles doet wat het moet doen.)

Sinds twee weken kunnen we echter opeens niet meer met meerdere tegelijk in eenzelfde database werken.
Kan het te maken hebben dat er voorheen een "sharing" mogelijkheid op zat en dat die wellicht per ongeliuk verwijderd is? In EXCEL kan ik dat soort dingen blindelings vinden, maar in Access ben ik niet zo bekend.

Als iemand een tip heeft waar we naar moeten zoeken dan zou dat zeer welkom zijn, want op dit moment is het een bijna onwerkelijke situatie waarbij we steeds moeten wachten tot iemand klaar is met zijn ding, voordat een ander er ook in kan,

Thanks
Humadgen

Bijlagen

• databases Access 97.JPG
    databases Access 97.JPG
    29,2 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Je schrijft "het kan niet" krijg je een melding ofzo?

Nee er komt geen melding

Ik kan er op dubbelklikken of er rechts op klikken en dan OPEN kiezen, maar er gebeurd dan gewoon niets.
Zoals gezegd er zijn meerdere databases.
en bij iedere database waar een .ldb bij is gekomen gebeurd dit.
databases waar geen .ldb staat kan ik gewoon openen

Laatst bewerkt:
Heb je al geprobeerd een breakpoint te zetten in je code zodat je kan zien hoe er door de code gelopen wordt.

HTH:D

Ik ben bang dat ik niet snap wat je bedoeld.

Ik ken VBA code in EXCEL ( op te roepen via <alt> + <F11> ), maar ik weet niet waar ik deze vind bij Access.

Daarnaast zou ik dan ook weer niet weten waar ik naar moet zoeken binnen de code, want het "sharen" is (denk ik dan) toch iets wat vanuit Access geregeld is.

Ik heb nog even gekeken hoe het bij de opties staat. (zie bijlage) maar ook daar staat bij iedere database de "Default Open Mode" op Shared.

Grtnx
Humadgen

Bijlagen

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    75,3 KB · Weergaven: 36
Met control-g kom je altijd in het immediate window terecht, onderdeel van het code window. van daaruit kan je je code zien. Maar F11 is de juiste toets binnen Access.

Ik zie weinig vreemds aan je plaatje alleen zou ik de error handling op "break on unhandled errors" zetten.

Dus zet een break point in je startup routine en doorloop je code om te zien of er settings zijn die je over het hoofd hebt gezien.

HTH:D

Hoi Guus2005

Bedankt voor het meedenken.
Ik heb het zelf niet kunnen oplossen, maar vanuit de Helpdesk hebben ze iets aangepast waardoor het probleem is op gelost.
Ik vermoed dat er achjer de schermen iets is/was gebeurd waardoor het in eerste instantie ook fout ging.

Mogelijk omdat Access 97 (officieel) niet meer wordt ondersteund

Grtnx
Humadgen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan