Sharkoon X-Tatic Digital 5.1 Headset Geen Surround op PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pinki3

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2008
Hallo,

Mijn type headset: Sharkoon X-Tatic Digital 5.1 Headset
Deze headset geeft gewoon surround 5.1 geluid op de Xbox360
Maar op de pc geeft hij geen surround meer aan. Hoe kan dit? Waar kan ik het instellen? Op google vind ik niets van deze type.

Als je een pc koopt, krijg je dan ook automatish geluidskaart cd erbij? Omdat ik dat niet heb begin ik even te twijfelen als zo'n cd er ook bij hoort.

Zou tussen de drivers moeten staan van je systeem.

Waar vind ik de drivers van mijn systeem?
Ik heb PCwizard opgestart want daar staat ook iets over het geluid. Maar niet een versie daarvan.

ASUSTEK Computer SB600 High Definition Audio Controller

Als je surround geluid wil horen met die Sharkoon zijn er 2 dingen nodig. 1. Hij moet aangesloten worden met de optische kabel. 2. Je moet ook een surround geluidssignaal hebben. Voor die optische aansluiting heb je een digitale geluidsuitgang op je PC nodig. Die heb je nu dacht ik niet. Je zou een nieuwe geluidskaart kunnen kopen mèt zo'n uitgang. Maar dan nog heb je een surround geluidssignaal nodig. Dat zit in DVD's*en sommige gedownloade films (en in de XBox). Niet in muziek. Je kunt je koptelefoon dus niet gebruiken om muziek in surround te beluisteren.

Bedankt voor het reageren.

Muziek boeit me niet zoveel in surround op een headset. Maar het gamen met spelletjes zou wel mooi zijn. Is er niet eventueel een manier om met gamen wel 5.1 te krijgen?

Maar crash zei dat de driver tussen mijn systeem staat. Waar staat dat dan? Ik heb ergens gekeken maar er waren geen vraagtekens en uitroep tekens. Ik weet de naam niet meer. Maar ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel.

En de optische kabel heb ik in mijn computer gedouwt.
Maar weet iemand echt zeker dat mijn Geluidskaart geen digitale geluidsuitgang en surround geluidssignaal heeft? Dit wist ik echt totaal niet:P. Ik dacht zulke moderne dingen hebben alles wel...

Laatst bewerkt:
Bij m'n vorige bericht had ik info uit deze link
http://www.gamingonly.nl/forum/showthread.php?t=3349
Nu toch even naar de company website gegaan, en deze film bekeken
http://www.youtube.com/watch?v=kjA84jTx3y0&feature=player_embedded#at=79

Oftewel, als ik het goed begrijp kun je 'm ook analoog aansluiten (met het verloopkabeltje met 4 minijack pluggen), en is de optische kabel niet noodzakelijk.
Als die geluidskaart van je inderdaad voor surround geluid is (en een front, surround, center en sub uitgang heeft) dan zou het wel moeten lukken. Dan is het idd een kwestie van een instelling of een driver.

Maar misschien kan iemand me aanvullen, die 'ASUSTEK Computer SB600 High Definition Audio Controller' is een veel gebruikte driver, maar ik draai geen Windows..

Je wilt vast veel meer info, dat kan ik later wel posten.
Maar het is een 7.1 geluidskaart! Dus het moet lukken. Maar geen idee hoe allemaal! Of die analoge pinnen zitten verkeerd. Maar ik denk wel dat het goed is.

Ik heb gezocht voor een tutorial voor het aansluiten van een sharkoon op een PC. Maar het is allemaal xbox en PS3. Heb jij, of iemand anders een link hoe het allemaal moet?

Ja, laat eens zien welke geluidspoorten er precies op je PC zitten, en waar die voor zijn. Je zult die gekleurde minijack pluggen moeten aansluiten op die uitgangen, evt. via verloopjes.

Qua software zou de 'AC3 codec' nog wel eens nodig kunnen zijn. Die zit in de meeste 'codecpacks', gratis downloadbaar. Maar het kan inderdaad ook allemaal voor-geconfigureerd zijn in een bestand op een meegeleverde CD.
Staat er nu een soort van controle-panel software op je PC, en kun je daar niet iets van surround of 7.1 selecteren?

Hoe had je de XBox aangesloten? Met de optische kabel?

Geluidspoorten en hoe het allemaal heet post ik morgen wel even. Ik heb inderdaad mijn headet met een optische kabel aangesloten aan de xbox. Anders zou hij natuurlijk niet werken...:P Ik heb bij de startbalk bij W7 gezien bij "Verborgen pictogrammen weergeven" en daar staat: " Volumescherm C-media USB audio service. Daar heb ik het op 5.1 gezet. Maar nog steeds geen 5.1 geluid. Echt vaag. Wat nu? Weet iemand hier meer over? Wat moet ik nou allemaal precies doen om het te laten werken?
Ik krijg wel gewoon geluid door me headset heen.. Dus 2.1 dacht ik.
En over Codecpacks zal ik ook morgen even kijken. Geen idee hoe het allemaal moet. Maar dat zal hoop ik wel goed komen;)

Laatst bewerkt:
Hallo, tijdje niet gereageerd. Maar zal weer een poging wagen:P
Iemand had even mijn computer gerepareerd en ik belde hun op als hun even konden controleren of er 5.1 op de computer wel deed. Dat was geen probleem en 5.1 geluid deed het gewoon.
Dus ik moet gewoon die Sharkoon goed aansluiten. Maar ik snap er niets van. ik heb hier een aneloge stekker met 4 aansluitingen: Groen, zwart, roze en oranje. Wat ik ook in steek in die computer het doet het niet. En trouwens, dat is voor de playstation 3 dacht ik? En als dat niet zo is, hoe moet ik ooit die aneloge stekker ergens in doen, als er geen pennetjes erin zitten?

Vraag wordt vaak bekeken. Iemand weet toch wel hoe zo'n headset werkt?

Pinki3

Ik weet niet of je nog steeds het probleem hebt met je headset, maar ik reageer er toch maar op.

Ik heb sinds vandaag ook deze headset, het opzetten ervan duurt even maar uiteindelijk werkte mijn surround sound wel.

Je hebt die 9 pins kabel waar je controle systeem op zit (front, center, sub en rear), het ene deel gaat naar de headset zelf en het andere kan je die 4 (3,5mm jacks) op aansluiten. Deze zijn inderdaad de 4 kleuren: Groen, zwart, roze en oranje.

Als het goed is zit er op de achterkant van je computer een heel rijtje met ingangen voor 3,5mm jacks, deze zijn met kleur gecodeerd, dus doe je de groene jack in het groene gaatje, enz.
(groen=front speakers, zwart=back speakers, oranje= subwoofer, roze=microfoon).

Daarna moest ik deze op de computer instellen op surround sound (met realtek HD Audio configuratie). Als je dit programma hebt ga je naar tabblad: luidsprekers (hier valt je headset onder).
Zorg dat bij het hoofdvenster aan de rechterkant (onder analoog) de kleuren overeen komen met wat je ingeplugd hebt)
Dan zet je bij configuratie van luidsprekers de dropdown balk op 5.1 luidsprekers. Ook daaronder zet je de optionele luidsprekers aan (centrum, subwoofer, paar achteraan, vooraan links en rechts en surroundluidsprekers).
Als het goed is zou je headset nu surroundsound moeten geven.
----------------------------
Aanvulling voor als je ook nog je speakers wilt horen naast de headset (win 7):

Je speakers in een 2e front uitgang prikken (vaak aan de voorkant).
Rechterklik op luidsprekers (links onder) en dan opname apparaten.
Nogmaals een rechterklik in het venster en dan niet aangesloten apparaten aanvinken.
Dan: Stereo-mix aanklikken, activeren en weer met rechterklik naar het tabblad eigenschappen.
Hier klik je op luisteren, naar dit apparaat luisteren en dan onder afspelen via dit apparaat je boxen selecteren.
Mocht je realtek HD Audio configuratie hebben, dan nog dit programma openen, naar geavanceerde apparaatinstellingen en dan de 2 onderste klikken (simultaan laten afspelen en alle ingangsaansluitingen scheiden).

Laatst bewerkt:
Bedankt!! Eindelijk iemand die het weet. Ik ga het gelijk proberen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan