• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sheet aanvullen door middel van een macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

ivoexcel

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2018
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende.

Ik heb een bestand met stamgegevens bijvoorbeeld:

Kolom B Kolom D Kolom D
Naam Achternaam woonplaats

Nu krijgt elk persoon dit bestand persoonlijk met:
Kolom B Kolom D Kolom D Kolom E
Naam Achternaam woonplaats opmerking

kolom E moet nu overgenomen worden en in het bron bestand via verticaal zoeken bij de juiste persoon geplakt worden.
- Namen kunnen vaker voorkomen dus ik wil graag op meerdere kolommen kunnen selecteren (bijvoorbeeld kolom B,C en C)

Waarmee ik nu expirimenteer/ over nadenk is:
het ingevulde bestand wordt geplakt in een leeg tabblad van het bronbestand. Vervolgens worden de gegevens bij de juiste naam in kolom E geplaatst via dezelfde macro en wordt het tabblad weer leeg gemaakt voor de volgende.

Ik weet niet of dit de makkelijkste weg is maar ik hoor het graag!

Dit is een voorbeeld schets omdat het orginele bestand privacy bevat toch hoop ik dat het zo duidelijk is. Het gaat dus over gegevens transporteren aan de hand van een aantal voorwaaren (infeite is een regel exact het zelfde alleen is kolom E extra)

Ik zou er toch eens een voorbeeldje bijdoen, met wat geanonimiseerde data, lijkt me wel zo handig. Ik snap je procedure nog niet helemaal, noch waarom je denkt dat een macro het wél kan, en een Vert.Zoekfunctie niet. Ook een macro moet een unieke sleutel hebben om de juiste waarde te vinden. Als je geen unieke sleutel hebt, dan moet je die maken, bijvoorbeeld door in beide tabbladen een extra kolom te maken waarin dat unieke gegeven te vinden is. Optellen van de 3 velden in één string zou bijvoorbeeld kunnen: =B2 & "|"& C2 & "|" & D2 combineert de 3 velden tot een unieke sleutel. Dat veld maak je ook in het andere blad. Vervolgens kun je met Vert.Zoeken kolom E vullen. Heb je nieuwe gegevens, dan vervang je het gegevensblad. En eventueel de referenties. Gebruik je Namen, dan hoeft zelfs dat niet.

Beste OctaFish,

In de bijlage de bestanden. de bedoeling is dus dat de macro ''kijkt'' in welke regel de informatie geplakt moet worden. de informatie is verdeeld over 4 ''groepen'' in het bron bestand staat dit in 4 tabbladen.

Een detail het liefst bepaal ik achteraf uit welke kolom de informatie gekopieerd en geplakt moet worden omdat dit nog kan wijzigen.

Ik hoop dat dit meer duidelijkheid geeft?

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan