Shuttle SS30G2 bios wel te vinden maar in bin bestand. Wat is dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kanyarat

Verenigingslid
Lid geworden
24 sep 2004
Hallo,
Ik heb een shuttle SS30G2 en probeer die (tot nu toe vergeefs) aan de praat te krijgen. Nu heb ik alle drivers hiervoor gevonden, behalve de bios. Ik kom veel downloads tegen voor de bios van de SS30G2 maar dit zijn dan bin:o bestanden en ik heb geen flauw idee wat dat is. Als ik probeer zo'n bestand te openen gaat dat niet. Weet iemand een "gewoon" downloadbestand te vinden?
mvrgr. Kanyarat.

En .bin bestand IS een bios bestand, dat je niet moet uitvoeren, maar moet flashen

Dit is voor mij echt abakadabra:confused: Wat is flashen en hoe moet ik dat doen? En hoe krijg ik dat bios bestand dan op de pc?

Eerst eens even bij het begin beginnen:

WAAROM wil je je bios flashen, want dat is niet geheel zonder risico.
Wat zijn precies de problemen met de Shuttle.

En over dat flashen van de bios: op deze pagina
http://global.shuttle.com/download03.jsp?PI=254

Onder Utilities staat een tooltje dat je nodig hebt om de bios te flashen, samen met het .bin bestand

Die shuttle kreeg ik en ik wil die (met mijn beperkte kennis) in orde maken voor mijn dochter. Er was xp pro op geinstalleerd maar het werkte gewoon niet goed. Regelmatig stopte de pc "zomaar" en startte vanzelf weer op. Dit gebeurde bijv. als ik met de muis bewoog, of iets wilde downloaden, etc. Dus wilde ik er vista (legaal) op installeren en dat had ik beter niet kunnen doen. Tijdens de installatie regende het foutmeldingen en de installatie kon niet voltooid worden. Andere schijf genomen en geprobeerd om xp opnieuw te installeren met hetzelfde resultaat van veel foutmeldingen. Windows heb ik best wel vaak geinstalleerd en dat zou geen problemen op moeten leveren. Na een paar keer proberen heb ik er nu xp opstaan. Nu dacht ik in mijn onschuld dat het misschien beter is om de nieuwste drivers te installeren en eens te kijken hoe het dan werkt. Ik dacht dat de bios daar ook bij hoorde, maar uit jouw reactie maak ik op dat dit toch een heel ander verhaal is. Zit een bios dan al op het moederbord en hoeft dat niet geupdate worden? Als dat niet nodig is blijf ik er natuurlijk liever vanaf.

Ieder moederbord is standaard voorzien van een bios (iets anders inderdaad dan drivers)

De bios (http://nl.wikipedia.org/wiki/BIOS) is eigenlijk een stukje software) is een bibliotheek met een set basisinstructies voor de communicatie tussen het besturingssysteem of operating system (OS) en de hardware.
Deze behoeft in principe bijna nooit geupdate (flashen) te worden. Alleen b.v. wanneer en nieuwe processors uitkomen en die nog niet door de standaard bios ondersteund worden.
Afblijven dus normaal gesproken, is mislukte bios flash kan het systeem blijvend onklaar maken.

Het installeren van de nieuwste drivers is wel een prima plan!

Bedankt! Nu xp erop zit ga ik eerst maar alle drivers installeren en eens kijken of het dan beter is. Waar zou ik zijn zonder dit forum! Ik zit nogal veel (gedwongen) thuis en rommel, niet gehinderd door enige kennis, graag wat aan computers om de zinnen te verzetten. Door veelvuldig gebruik te maken van dit forum leer ik toch steeds een beetje bij. Nogmaals bedankt:thumb:

Graag gedaan en meld je gerust als er verdere problemen nog mochten zijn!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan