Sid Meiers Railroads en Unreal Tournament 2004 crashen bij start

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crowtje68

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2010
Berichten
7
Goededag,

Ik ben niet zo'n frequente gamer maar ik speel graag Sid Meiers Railroads en UT 2004. Enige tijd geleden heb ik de drivers van mijn GraKa's (2 x AMD Radeon HD 7950) geüpdate en dat loste mijn opstartproblemen met Win7 Ultimate 64 bit op (die elke 2, 3 dagen gewoon in het logo-screen bleef hangen waardoor ik een systeemherstel moest uitvoeren) maar sindsdien heb ik een ander probleem. Elke keer als ik één van voornoemde games start bevriest Windows acuut, niets werkt meer dan en er rest me dan nog één ding: de resetknop. Daarna start Windows wel weer op in normale modus maar deze games crashen gewoon. Het vreemde is dat Company of Heroes 2 wél gewoon werkt.

Ik heb via BlueScreenView weten te achterhalen dat bij de laatste BSOD atikmpag.sys, dxgkrnl.sys en dxgmms1.sys de oorzaak waren van de crash.

Een ander probleem dat hier volgens mij rechtstreeks mee samenhangt, is, dat elke keer als ik dxdiag of GPU-Z start, hetzélfde gebeurt met Windows: totale freeze.

Dan nog iets vreemds: mijn twee GraKa's zijn via Crossfire gekoppeld maar kan ik uitschakelen via de Catalyst software. Als ik echter via Windows Apparaatbeheer naar beide kaarten apart kijk en de driver-tab open, dan zie ik bij kaart 1 de laatste driverversie (14.501.1003) maar bij de andere de voorganger ervan, ik meen 14.301.1001. Helaas ging de laatste driver-update ook niet goed en crashte Windows eveneens.

Tenslotte nog dit: de knop onder probleemoplosser genaamd "instellingen wijzigen" die via Beeld -> Geavanceerd benaderd moet worden is bij mij grijs en dus niet actief!! Dit was al zo vóórdat ik de laatste driver-update heb uitgevoerd (dus van versie 14.301 naar 14.501) want ik was van mening dat een driver-update het probleem met de twee games zou oplossen...niet dus.

Nu is mijn vraag: ligt de oorzaak hier alleen bij de 32 bit versie van DirectX die door oudere games wordt gebruikt? En als dat zo is, is dit dan ook de reden van de freezes veroorzaakt door gebruik te willen maken van dxdiag en GPU-Z? Tenslotte, die driver-update die de laatste keer misging, is ook dit een gevolg van directx-problemen? Hoe kom ik hier met zekerheid achter? Het lijkt wel of alle diagnoses die ik wil uitvoeren richting GraKa's gewoon alles bevriest.

Wie kan mij hier iets over zeggen, c.q. helpen? Alvast bedankt voor mogelijk antwoorden en oplossingen!

M.vr.gr.,
Crowtje68
 
Laatst bewerkt:
Hoi Lange Pier,

Bedankt voor je reactie. Nee, de drivers waren niet na een de-installatie geïnstalleerd; ik kon tot aan de voorlaatste keer gewoon de nieuwe over de oude drivers heen installeren. Het gaf in het verleden nooit problemen, maar schijnbaar moet ééns de eerste keer zijn nietwaar.

Ik zal de link die je me in je reactie hebt laten weten zo nakijken. Dank je wel voor je moeite en ik laat nog weten of jouw advies heeft geholpen.

Als er nog anderen zijn die misschien nog andere oplossingen/oorzaken weten, graag!

Wederom dank,

M.vr.gr.,

Crowtje68
 
Mogelijke oorzaak gevonden

Beste mensen,

De redelijk oorverdovende stilte als reactie op mijn probleem heeft me uiteindelijk naar de mogelijke oorzaak geleid: het blijkt dat er meer mensen zijn die problemen hebben met de AMD Radeon drivers, met name sinds versie 14.12. Daar bij mij toen ook de problemen begonnen lijkt me dit de oorzaak. De laatste Omega-drivers zijn GEEN oplossing (zie versienr in mijn post hierboven). Het advies werd gegeven om de laatste driver vóór versie 14.12 te installeren.

Ik moet dit nog zelf proberen, ik heb er nog geen tijd voor gehad. Maar vind het wel raar dat niemand die mijn probleem heeft gelezen hier blijkbaar van op de hoogte was dan wel, dit kort heeft willen aangeven.......

Lange Pier, nogmaals bedankt voor je reactie, dat waardéér ik enorm, jammer echter dat er verder niemand anders zich geroepen voelde hetzelfde te doen.

Met vriendelijke groet,

Crowtje68
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan