Signaal ontzettend slecht wanneer huiskamer tv aan gaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Larske

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2005
Goeieavond,

Ik heb hier thuis de volgende situatie:

Het TV signaal komt binnen in de meterkast, vanuit de box waar dit op binnenkomt wordt de kabel gesplit naar de huiskamer en naar de antenneversterker.

In de huiskamer wordt de kabel nogmaals gesplit en gaat de ene kabel in het modem voor het kabelinternet en de andere kabel in de dvd recorder. Vanuit de dvd recorder wordt de kabel nog eens doorgelust naar de TV.

Vanuit de antenne versterker gaat 1 kabel naar de eerste verdieping en wordt daar op een tv aangesloten. De andere kabel gaat naar de 2e verdieping en komt in een wallbox uit van waar uit 2 kabels naar mijn Mediacenter gaan (1 radio en 1 tv).

Nu heb ik echter het volgende probleem, zodra in de huiskamer de TV aan gaat is bij mij op de 2e verdieping het beeld niet meer om aan te zien. Het verspringt dan af en toe, heeft een ontzettende ruis en een een streep die continu van boven naar beneden loopt.

Heeft iemand enig idee wat ik aan de situatie kan veranderen zodat het weer wel goed wordt? Ik weet dat het misschien niet de meest logische manier is zoals het aangesloten is en ik wellicht ook erg veel van het kabel signaal vraag. Maar daarom zou ik ook graag adviezen zien over hoe ik het beter kan doen.

Alvast bedankt.

Lars Geraeds

De eerste vraag is.... heb je er wel een beetje behoorlijke kabels en connectors/splitters tussen zitten?
Ik heb hier iets dergelijks zonder versterker en signaal is normaal. Tussen ingang en kabelmodem zit zo'n 20m kabel en 2 connectors. Tussen ingang en eerste TV zit 10m kabel en 3 connectors.... alle kabels en connectors vanaf ingang zijn van uitstekende kwaliteit, hoge kwaliteit kabel en van die schroefverbindingen (ahum, mijn meiske heeft meer verstand van de officiele benamingen enzo)

Heb je het al eens zonder antenne versterker geprobeerd? je noemt het immers 'antenne' en zover ik weet zijn antenne versterkers ook enkel geschik voor antenne signaal ( zo'n spriet op het dak ) en niet het kabelsignaal van je kabelprovider. Wat er denk ik gebeurd is dat het verstoorde signaal alleen maar meer versterkt verstoord raakt door de versterker.

Enja behoorlijke kabels en connectors/splitters is toch wel een vereiste.

Bedankt voor de reacties, ik zal vanavond proberen de versterker er tussenuit te halen.
Maar ik noem het wel antenneversterker maar het is gewoon zo'n kastje wat zo ongeveer half Nederland bij de bouwmarkt haalt om het tv signaal te versterken.

Maar goed, dat is iets wat ik nog niet heb geprobeerd.. Dus kan het altijd even testen.

Voorlopig zit ik nog tot 21:30 op m'n werk dus ik probeer het vanavond even en zal dan even een reactie plaatsen. Vannacht vertrek ik naar Turkije dus ik zal over een week pas weer reageren in dit topic. Alle ideeen zijn in de tussentijd meer dan welkom.

Zo'n antenneversterker is een breedbandversterker, alle signalen worden versterkt, dus ook de storingssignalen.

Overigens kun je die best gebruiken, alleen niet die van een bouwmarkt, dat is rommel, een merk, Hirschmann b.v., heeft daarvoor hele goede versterkers, die ook bedoeld zijn voor dit soort problemen.

Tevens is de kwaliteit van de kabel en splitters ook belangrijk, de kabel geeft een signaalverlies, uitgedrukt in db per meter, minimaal is dat 6db p/m bij een goede kabel en tot wel 20 db p/m bij een bouwmarktkabel, zo ook de splitters, daar zitten bij de goedkope alleen een weerstand tussen, om interferentie storingen te dempen, en goede splitter doet dat met een filter, bestaande uit een spoel, condensator en weerstand.

Euvel bij deze is, dat als je het signaal gelijk versterkt achter de ingekomen kabel, het signaal te sterk wordt voor beneden, maar na een splitter, en ook weer stoorsignalen mee worden versterkt, ook bij de betere versterkers, alhoewel dat veel minder is als bij die goedkope rommel.

Ik heb het geprobeerd zonder versterker maar dan is het wel erg slecht.
Ik denk dat ik er maar eens een andere kabel naar toe ga leggen.

Mocht dit niet helpen plaats ik hier wel weer een reactie.

Bedankt in ieder geval!

Als ik je verhaal goed begrijp zit het volgens het bovenste gedeelte van het plaatje aangesloten, maar volgens mij zou het volgens het onderste gedeelte moeten gebeuren.

attachment.php

Bijlagen

• kabels.gif
    kabels.gif
    22 KB · Weergaven: 84
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan