Signaal op zolder onvoldoende

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickenannemiek

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2003
Hier werkend internet van Telfort. Maar het draadloos signaal op de tweede etage is te zwak. Hoe dit meest simpel op te lossen?

Situatie:

- Beganegrond in meterkast zit het modem/router Zyxel P-2812HNU(L)-Fx Series (802.11n Wireless VDSL2 VoIP Combo WAN IAD) Hier goed WIFI

- Op eerste etage PC met netwerkkabel verbonden. Hier redelijk goed WIFI-signaal

- Op tweede etage PC met netwerkkabel verbonden. Hier matig WIFI-signaal.

Op tweede etage wordt ook laptop draadloos gebruikt.

Kan ik op de tweede etage een apparaat aansluiten op de netwerkkabel (die dus van beneden komt), die zowel de daar aanwezige bekabelde PC als de draadloze laptop van signaal kan voorzien?

En hoe heet zo'n apparaat?

Al vast dank voor je antwoord!

Groet, Dick

Je kan op je kabel een accesspoint (AP) of een router aansluiten.

Groeten Marcel

zo'n toestel heet een access point. In jouw geval bevat deze dan ook best een ingebouwde switch. Sitecom WLX-2000 is zo'n voorbeeld of D-Link DAP-1522 of als je liever in de Zyxel familie blijft, de WAP3205 of WAP3205 v2 maar deze heeft maar 2 lan-poorten wat betekent dat bij jouw er dan geen bedrade aansluitingen meer bij zouden kunnen.

Bedankt allemaal!

Ik ga dus een Accesspoint kopen. Misschien best van Zyxel dan ook.

En opletten dat hij WIFI biedt (of heeft een AP dat altijd?) en ook in elk geval twee uitgangen voor netwerkkabels (ik vergat even de daar ook aanwezige Playstation...)

Ik zal gaan zoeken. Maar als iemand "meezoekt" of een tip geeft voor een geschikte AP, vind ik niet erg!

Groet, Dick

Andere methode om hetzelfde doel te bereiken.

Nu weet ik niet hoe je huis kabel technisch in elkaar zit maar je zou eventueel ook de zyxel op de eerste verdieping kunnen zetten en vanaf daar een kabel naar zolder.
Op die manier heb je overal Wifi, en hoef je geen extra apparatuur aan te schaffen.

Houd wel in je achterhoofd dat het "bestpractise" is om de 1e router/modem zo dicht mogelijk bij het punt te plaatsen waar de kabel het huis binnenkomt. daar wijk je dan van af en dat zou signaal verlies kunnen betekenen

@ Ellasar: nee op de eerste etage komt geen modem/router (meer).

In de meterkast beneden zit het modem/router ook inderdaad direct bij het ISRa-punt.

Ik zoek dus echt een Access point voor de tweede etage, waar een netwerkkabel in kan van beneden.

En dat AP moet zorgen voor WIFI op de tweede etage, maar moet ook twee uitgangen hebben voor netwerkkabels (PC en Playstation tweede etage)

Die twee (of meer) uitgangen bij een Wifi-AP heb ik nog niet gezien.

Ik heb hier nog een Sitecom router WL 575 staan. Over van de vorige setting. Maar ik heb begrepen op forums, dat het beter is geen twee routers achter elkaar te zetten. Dus ik hoop daarom een geschikt AP te vinden.

die sitecom wl zou je als ap kunnen inrichten

schakel de DHCP functionaliteit uit op de sitecom
en sluit de kabel uit de Zyxel aan op een LAN (dus niet de WAN) poort en je hebt een ap

Als je de sitecom een vast ipadres geeft in de reeks van je Zyxel kun je hem ook nog managen mocht dat nodig zijn

Dan gebruik je de Sitecom niet als Router maar als switch met een Wifi-Accesspoint functionaliteit

Laatst bewerkt:
ff opletten met die Zyxel. Zoals ik zei, die heeft maar 2 lan-poorten en jij hebt er dus 3 nodig:
Connectie met de Zyxel beneden
1 vaste pc
1 playstation

Als je nog een andere draadloze router hebt, kan je die inderdaad ook als access point inrichten. Configuratie is soms wat complexer.

Ik wil het wel uitproberen met die Sitecom als AP in te stellen.

Maar hoe kom ik voor het uitzetten van de DHCP "in" de Sitecom-router?

Het adres weet ik: http://192.168.0.1. En wel bekend met configureren daar. Bijvoorbeeld voor Portforwarding.

Maar ik bedoel meer concreet: hoe sluit ik de Sitecom router hiervoor (eventueel tijdelijk) waar aan? Gewoon met een netwerkkabeltje op een stand-alone PC voor even?

Ik ga het uitproberen.

De DHCP-server heb ik in elk geval uit kunnen zetten op de Sitecom router.

Ook heb ik nu bekabeld internetverbinding op de PC boven via de Sitecom router daar.

Nu nog kijken voor draadloos signaal daar. En of het beveiligd is.

Momenteel nachtdienst, dus het gaat in stapjes, 's avonds.

Laatst bewerkt:
Het werkt!

Na het resetten van de Sitecom router naar fabrieksinstellingen (en het uitzetten van de DHCP) is het gelukt.

Inmiddels staat de Sitecom router op zolder. De daar aanwezige Playstation en PC bekabeld signaal en de laptop uitstekend draadloos signaal.

Beneden de PC bekabeld signaal rechtstreeks van het Zyxel modem/router in de meterkast.

En op de eerste etage ook nog een PC met bekabeld signaal ook van die Zyxel in de meterkast.

De Zyxel verzorgt daarbij de WIFI voor beneden voor I-pad en zo.

Alle draadloze verbindingen beveiligd.

Daarbij doet de telefoon (ook via de Zyxel) het gelukkig ook nog gewoon!

Bedankt allen voor de informatie en het meedenken! En speciaal daarbij Ellasar! Fijn dat de overcomplete Sitecom router nu zo goed weer gebruikt kan worden.

Groet, Dick

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan