Simpel rekenkundig vraagje?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ffeenvraagje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Berichten
3
Maybe... maar ik zie het ff niet :eek:
Ik moet een simpele formule maken om een btw bedrag te berekenen voor in access 2003.

Als je het volgende hebt:

BTWbedrag = PrijsInclBTW / 100 * 19 dan weet je het btw bedrag. Maar als je nou alleen het bedrag exclusief BTW hebt? Hoe wordt het dan?
BTWbedrag = ???????

Misschien echt heel erg stom, maar ik zie het gewoon ff niet. 1 van jullie wel misschien?
:eek:
 
toch gewoon BTWbedrag = PrijsexclBTW* BTW (waar BTW niet in percent staat maar in absluut getal bv 19% = 0.19)

Of begrijp ik de vraag verkeerd?
 
Hey, bedankt voor de hulp :)
En sorry, ik zal de vraag wat vollediger stellen:

Ik heb 3 tekstboxen gelinkt aan een veld. Stel, ik weet het btw bedrag, maar het inclusief btw veld niet en het exclusief btw veld niet. Of, ik weet het inclusief veld wel, maar het exclusief veld en het btw bedrag veld niet.

Basically, welk veld er van de 3 ook als eerste ingevuld wordt, zou niet uit moeten maken, de andere 2 moeten automatisch (on lost focus oid of een on current van het formulier zelf) ingevuld moeten worden. Waarbij het niet uit zou moeten maken wat de waarde in de lege velden is. Sow.. dat Nz -en we dan maar even.

Ik geloof dat mijn vorige vraag beantwoord is met delen door 81 en dan x 100 doen.

Neem ik 100 als begingetal en wil ik de btw weten dan is het 100/100x19 (bij 19% natuurlijk ;-) ) = 19 euro.
Neem ik hetzelfde bedrag (wat ik dus niet weet, het inclusief btw bedrag waardoor de exclusief btw op 81 komt te zitten) als startgetal, zijnde die 81... dan doe je dus 81/ 81 x 100 = 100 natuurlijk, zijnde het inclusief btw bedrag.
Dat werkt gelukkig ook als je een product hebt dat 200 euro inclusief kost maar slechts het exclusief bedrag weet... zijnde 162/81=2*100=200

Dat zijn dus 2 velden gevuld... nu het derde nog even doen ;-)
 
Als het om een BTW van 19% gaat lijkt me jouw eerste formule ook niet juist.
Die zou dan moeten luiden :

BTWbedrag = PrijsInclBTW / 119 * 19

hehe... en dat zou dan deze zijn... zal hem vanmiddag ff in het formuliertje stoppen en kijken of het allemaal doet wat het moet doen.

tnx nogmaals :)
 
Simpel rekenkundig vraagje

BTW in procenten

Je weet Exclusief en BTW:

Inclusief = Exclusief + Exclusief X BTW / 100 = ( Exclusief X (100 + BTW)) / 100

Je weet Inclusief en Exclusief:

BTW = 100 X (Inclusief - Exclusief) / Exclusief

Je weet Inclusief en BTW:

Exclusief = (100 X Inclusief) / (100 + BTW)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan