• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Simpele, maar moeilijke zoekvraag! UITDAGING

Status
Niet open voor verdere reacties.

PetrusvanDalen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 jan 2018
Lieve mensen,

Ik kan jullie hulp gebruiken, na twee uur zoeken kom ik er echt niet uit.
Wat voor formule kan ik gebruiken om in twee kolommen overeenkomstige getallen te vinden.

Ik wil weten of er getallen uit kolom A voorkomen in kolom B (B:B).
Ook als niet alle getallen precies overeenkomen, maar er minimaal 6 in de goede volgorde achtereenvolgens.

Zoals:

[TABLE="width: 500"]
[TR]
[TD]Kolom A[/TD]
[TD]Kolom B[/TD]
[TD]Kolom C[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]12345678[/TD]
[TD]23546498589[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]456983457[/TD]
[TD]35433457[/TD]
[TD]YES[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]569945325[/TD]
[TD]234569834[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Liefste zou ik in kolom C: ter hoogte van het vetgedruke getal in A (459834) een "Yes" zien. Dit betekent dat er minimaal 6 getallen voorkomen in kolom B.

Alvast hartelijk dank,

Petrus

Laatst bewerkt:
Die vette getallen komen niet overeen ;)

In bijlage een optie met enkele hulpkolommen (heb zelf al iets in de getallen gerommeld vanwege post #2)

Let op: het betreft een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen.

Bijlagen

Dank je wel!

Hee AlexCEL,

Dank je wel. Maar waar geef je in de formule nu aan dat het om minimaal 6 cijfers gaat?

=ALS(SOM(ALS.FOUT(ALS(E2:L2<>"";VIND.SPEC(E2:L2;$B$2:$B$4);0);0))>0;"YES";"")

Petrus,

Daar gebruikt Alex de kolommen E:L voor.
De volgende formule gebruikt geen hulpkolommen en doet denk ik ook wat je wenst:

=ALS(SOM(ALS.FOUT(VIND.SPEC((ALS(LENGTE(A7)>5;DEEL(A7;KOLOM(INDEX($A$1:$O$1;1;1):INDEX($A$1:$O$1;1;LENGTE(A7)-5));6);"x"));$B$2:$B$20);0))>0;"Ja";"Niet gevonden")

(dit is een matrixformule dus bevestigen met Ctrl+Shift+Enter)

Jan

Petrus,

Daar gebruikt Alex de kolommen E:L voor.
De volgende formule gebruikt geen hulpkolommen en doet denk ik ook wat je wenst:

=ALS(SOM(ALS.FOUT(VIND.SPEC((ALS(LENGTE(A7)>5;DEEL(A7;KOLOM(INDEX($A$1:$O$1;1;1):INDEX($A$1:$O$1;1;LENGTE(A7)-5));6);"x"));$B$2:$B$20);0))>0;"Ja";"Niet gevonden")

(dit is een matrixformule dus bevestigen met Ctrl+Shift+Enter)

Jan

Dank je Jan, het is inmiddels gelukt met de code van AlexCEL. Maar ik ga jouw code ook even proberen.

Misschien ben jij de volgende keer wel de persoon die m.b.v. de database een probleem wil opzoeken.
Probeer dat eens met een dergelijke titel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan