Simpele oplossing maar ik kom er niet uit.... betalingstermijn in termijnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dirkdrent

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2006
In mijn db heb ik een rapport factuur gemaakt... niets bijzonders en werkt goed op voorwaarde dat de kant in 1x betaald.

Een klant kan ook in 3 termijnen betalen (die ik in kan vullen op mijn formulier termijn 1, termijn 2, termijn 3) nu zou ik graag willen wanneer er in termijn 1 een bedrag staat ingevuld er op het rapport een tekstveld wordt weergegeven waarin de termijnen 1, 2 en 3 terugkomen en wanneer de klant in 1x betaald niet. Dus ik maak een extra tekstvak in mijn rapport die alleen zichtbaar wordt wanneer er in termijnen betaald wordt.

Mogelijke oplossing hiervoor zou zijn een query aanmaken met eentje voor 1x betalen en eentje voor in termijnen betalen en op basis hiervan 2 verschillende facturen maken. Echter wanneer ik alle facturen uit wil draaien moet ik hier rekening meehouden en het zou mooier zijn als dit in een keer kan.

Een betere oplossing zou in mijn ogen zijn dat je werkt met de if then functie... zoiets als [termijn 1] not null is dat dan de tekstvak wordt weergegeven... In het tekstvak komt iets te staan van....

"Afgesproken is dat u in 3 termijnen betaald namelijk termijn 1 [termijn 1], termijn 2 [termijn 2] en termijn 3 [termijn 3] en dat het termijn bedrag maandelijks wordt overgemaakt."

Heeft iemand hier nog andere ideeën over...???

Ik zou een extra selectieveld gebruiken om vast te leggen dat een klant in drie termijnen betaalt. Of laat je dat van de klant afhangen? Dus als de klant niet gelijk het hele bedrag neerlegt, dat je er dan van uit gaat dat hij wel in drie keer zal betalen?
Dus je hebt bij de bestelling vastgelegd middels dat selectievakje dat er in drie delen betaald wordt, dus op basis daarvan kan je de overige tekstvakken zichtbaar of onzichtbaar maken.

Van te voren wordt vastgesteld of de klant in 1x of in 3 termijnen gaat betalen. Dat zou betekenen dat je dus aan kunt vinken of de klant in termijnen betaald. Uitgaande van deze methode hoe kan ik er dan voor zorgen dat de tekstvakken wel/niet zichtbaar worden?

Met Voorwaardelijke opmaak in je rapport/formulier. Daarin maak je dan een expressie die de waarde van het selectievakje evalueert. Resultaat: zichtbaar of onzichtbaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan