simpele vraag selectie query

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcovand

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2007
Hallo,

ik heb denk ik een simpele vraag, maar gezien ik nagenoeg geen kennis heb van Access moet ik hem toch stellen.

Ik heb diverse tabellen. 1 tabel met restaurantgegevens, met als primaire sleutel het unieke restaurantnummer. Daarnaast heb ik meerdere tabellen met diensten die een restaurant wel of niet kan afnemen. In die tabellen heb ik ook weer het restaurantnummers staan en daar heb ik een relatie van gemaakt, jointype 2 zodat ook wordt aangegeven of een restaurant een bepaalde dienst niet afneemt.

Nu kan het ook zo zijn dat 1 restaurant van 1 dienst meerdere items afneemt. Bijvoorbeeld autolease. Dat is 1 dienst, maar er kunnen in de tabel meerdere records staan omdat er meerdere auto's door 1 restaurant worden afgenomen.

Als ik nu een selectiequery maak, dan lukt dat op zich wel, maar het gaat volgens mij mis wanneer een restaurant vaker voorkomt in 1 tabel. Als dat specifieke restaurant vervolgens in een andere tabel slechts 1 keer voorkomt, dan wordt deze toch vaker genoemd in de query

Wie kan me helpen?

Marco

Je probleem is niet helemaal duidelijk. Overigens zou ik in de koppelingen in het Relatiesvenster nooit type 2 of 3 gebruiken, maar altijd type 1; in dit venster leg je alleen vast hoe de onderlinge gegevens tussen de tabellen mogen worden gebruikt. Het maakt dus niet uit of je in de tabel met de hoofdgegevens alle records invult in in de gerelateerde tabel maar een paar. Wil je een Outer join gebruiken in een query, wat uiteraard wel eens voorkomt, dan pas je dat in je query aan. Meestal zul je echter in queries Inner joins willen hebben. Vandaar dus de Inner join koppeling in het venster Relaties. Gebruik je meestal Outer joins, dan kun je de instelling uiteraard wel overwegen.

Terug naar je vraag: je tabel Restaurants snap ik, en je tabel Diensten ook. Alleen zie ik de dienst Leaseauto als één dienst. Als je meer dienstauto's hebt die je wilt koppelen aan één restaurant, dan zou je dus een aparte tabel Voertuigen moeten hebben, die je dan met een koppeltabel koppelt aan Diensten. En het koppelen van een voertuig aan een restaurant gebeurt dan op basis van RestaurantID, DienstID (de dienst leaseauto) en VoertuigID.
Je mist dus in mijn optiek nog wat tabellen...

Duidelijk, wat ik nu heb gedaan is 1 tabel met de dienst lease auto's. Hierin staan nu meerdere auto's (records) die naar hetzelfde restaurantnummer verwijzen. Eigenlijk zeg je dus dat er een aparte tabel moet komen met de auto gegevens, die koppelen aan de dienst Autolease. En vervolgens de tabel Autolease koppelen aan de restaurantnummers. Ben nu trouwens ook je handleiding aan het lezen. Ik denk dat het verstandiger is als ik die eerst even goed doorlees. Ben normaal het type van eerst doen en kijken wat er gebeurt, maar met Access is dat toch wat lastiger ben ik al achter.

:)
Access is inderdaad geen programma voor wildwest acties. Het scheelt enorm als je eerst nadenkt over de opzet, en dan pas gaat bouwen!

Bedankt in elk geval en als ik nog een keer een vraag heb, dan meld ik me wel. Vind dit forum geweldig. Voornamelijk gebruikt tot nog toe voor Excel en ben daar ondertussen aardig bedreven in, maar wat je hier allemaal te weten kunt komen.... geweldig gewoon!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan