Simulatie MS Exchange?

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Kan je op een stand alone PC op één of andere manier een simulatie doen van MS Exchange Server met meerdere gebruikers?
Zodat delen van mappen en agenda's en dergelijke kunt uittesten?

Nee, dat kan niet.
Uitzondering hierop zou zijn dat je in virtualisatie-software (VMWare ESX, VMWare Workstation, Hyper-V of VirtualBox (gratis), dikgedrukt wat voor een (simpele) pc zou kunnen werken) een heel Windows domein inricht (Active Directory server, Exchange server en (een of meer) werkstation(s)) en daarmee gaat testen.

Tijs.

Ingewikkeld? Dat is niet voor iedereen zo, en eigenlijk valt het wel mee ook! Probeer het, zou ik zo zeggen; VirtualBox is gratis! Neem wel een computer die 'snel' is en liefst ook nog flink veel intern geheugen heeft (4 GB minimaal, liever 8 GB of nog meer).

Zonder Active Directory heb je geen Exchange server. Theoretisch zou je AD server en Exchange server op 1 pc/server kunnen combineren, maar dat is niet aanbevolen en zie je in de praktijk dan ook niet.
Zowiezo heb je daarnaast nog werkstations (met Office) nodig die in hetzelfde domein hangen als die de AD server beschikbaar stelt.

Vandaar mijn suggestie om alles virtueel te draaien.

Overigens had je ook gewoon een vraag kunnen stellen of het delen van agenda's etc. wel werkt. Uit eigen (directe) ervaring kan ik zeggen dat het werkt (in mijn geval met een Exchange 2010 server met Office/Outlook 2010 voor de gebruikers; ongeveer 120 mailboxen en 70 fysieke gebruikers; doorgaans 40 fysieke gebruikers actief tegelijkertijd tijdens werktijd).

Tijs.

Het is om te testen op een oud en traag toestel met Office 2007 :(
Kan dus beter op zoek gaan naar een PC ergens in een bedrijf ipv het op de mijne te willen testen
Ik heb bovendien geen kennis van Exchange server (of van servers in het algemeen)

Ik moet een opleiding Outlook 2007 voorbereiden. Ben meer een excel-acces-word-PWT mens, gebruik Office 2013 en dan nog vrijwel alleen voor mail.

Exchange server is geen simpel speelgoed. Niet voor niets doen grote ondernemingen er hun mail-afhandeling mee (vaak met meerdere fysieke locaties, meerdere maildomeinen, meerdere Exchange servers etc.)

Dus mogelijk is het gewoon handiger als je vraagt of wat jij wilt (delen van agenda's, mailboxen etc.) wel kan met Exchange. Zie alvast de laatste paragraaf in mijn vorige posting voor mijn input daaromtrent.

Met een Office365 abonnement met meerdere mailboxen in 1 organisatie kun je de Exchange servers van Microsoft gebruiken (vanuit Outlook of 'webmail' http://portal.microsoftonline.com ), terwijl het delen van het een en ander daarmee gewoon mogelijk is, in te stellen via het Admin account dat de organisatie beschikbaar wordt gesteld.
Overigens is Outlook méér dan alleen mail; Bijv. binnen onze organisatie wordt het (via een Outlook plugin + geprogrammeerde formulieren + achterliggende servers) ook gebruikt voor werkstromen / workflows en indexering + distributie van (gescande) documenten en binnengekomen e-mails en voor ontsluiting van het archiefsysteem waar die documenten+e-mails in zijn opgeslagen.

Daarnaast is Outlook 2007 'verouderd' (wordt niet meer actief ondersteund en verkocht door Microsoft).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik zal het moeten testen/vragen als ik op dat bedrijf ben, geef er gelukkig eerst nog een paar andere opleidingen.
Het ligt niet ook in mijn ambitie/interesse om me te gaan verdiepen in MS Exchange server... Daarvoor zijn er beheerders ter plekke.

Er zullen genoeg basis Outlook 2007 cursussen op Internet en youtube te vinden zijn en (tweedehands) boeken zijn er ook nog genoeg voor te krijgen.
De scope van wat je de gebruikers moet leren m.b.t. Outlook is inderdaad de eerste vraag die je moet gaan stellen, want er kan (zie ook mijn vorige posting) heel veel mee.

Tijs.

Weet dat het verouderd is en dit is één van de redenen dat het me niet zo erg interesseert. Beetje frustrerend je daar te moeten mee bezighouden...
Heb wel een syllabus maar telkens daar vermeld staat dat het alleen geldt in geval van MS Exchange server kan k dat niet testen.
Is voor eendaagse cursus van gewone Office gebruikers, die geavanceerde topics die je opsomt komen zeker niet aan bod. Grootste interesse zal zijn archiveren en opzoekingen doen in de mails van andere gebruikers. Moeten ze voor dat laatste hun mappen die op de server staan delen en/of moeten ze hun pst bestanden op het netwerk zetten?

pst bestanden zijn single-user, dus je kunt ze niet met meerdere gebruikers tegelijkertijd open hebben. Natuurlijk kun je (met Outlook gesloten) zoveel kopieën maken als je wilt van .pst bestanden om door anderen te laten openen naast hun eigen .pst.
Natuurlijk simuleer je daar geen Exchange omgeving mee, waar alles dynamisch wordt bijgewerkt (agenda's, mailboxen etc.)

Overigens worden in een Exchange omgeving géén .pst bestanden gebruikt (behalve voor een eigen aangelegd archief naast de eigen mailbox (bijv. via AutoArchiveren)).
Is iemand niet (permanent) verbonden met de Exchange server dan kan worden aangegeven dat Exchange "met caching" wordt gebruikt en dan heb je een .ost bestand die offline te gebruiken is. Dat is niet te openen zoals een .pst en dient ook een ander doel dan een .pst.
Een .pst kan ook worden gecreëerd via het exporteren van een (POP3/IMAP/Exchange) mailbox.

.pst bestanden horen bij POP3 accounts; IMAP en Exchange mailaccounts gebruiken ze niet.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt, al veel bijgeleerd, een deel daarvan had ik ook al begrepen via een online training van microsoft.
Maar daaruit begreep ik ook dat je die PST bestanden moet gebruiken als de limiet bereikt is. En dat sommige bedrijven het ontraden. Maar hoe kuis je dan je mailbox op?
En bestaan er op de server mogelijkheden om je inbox met iemand te delen zodat die je mailbox kan doorzoeken?

a. Als een Exchange server voldoende opslag heeft dan is er geen .pst bestand nodig om zaken in te archiveren. Je kunt dan gewoon in de live mailbox oude/irrelevante mails verwijderen.
Gebruik je caching, dan kun je inderdaad ook tegen een groottelimiet van het .ost bestand aanlopen, en dan moet je archiveren om nog zinvol met Exchange te kunnen werken vanuit Outlook.
En ja, een mailbox (of bijv. alleen Postvak IN, Agenda etc.) is prima te delen op een Exchange server en kan gewoon door de eigenaar van de mailbox zelf ingeregeld worden.
b. In het geval van een POP3 account KUN je aanlopen tegen de groottelimiet van je .pst bestand, maar die grens ligt (even uit mijn hoofd) voor Outlook2007 op 20 GB. Als je dacht 20 GB aan mail zinvol te kunnen benutten/beheren dan ben je (m.i.) verkeer bezig, behalve als je eerder al berichtmappen had aangemaakt en via (ver-)plaatsen van mail naar die mappen (via berichtregels of anderszins) enige structuur onderhouden hebt.
Maar goed, het kan dus zijn dat je tegen die groottelimiet aanloopt en dan (dus) een mailbestand er naast moet openen om mail in te archiveren.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Even mijn bescheiden aanvulling op het uitgebreide verslag van dnTies. Voor zover ik Outlook trainingen ken komen er heel vaak de onderdelen agenda delen/afspraken plannen/werken met resources /mailbox delen in voor. Onderwerpen die alleen goed uit te leggen zijn als je over een volledige exchange omgeving kunt beschikken. Ik weet uit ervaring dat Master-IT bij hun opleidingen een server meeneemt om dit deel van de trainin te geven.

Kostentechnisch is het in ieder geval niet in interessant om dit te gaan doen met een volledige Exchange server. Mogelijk dat TS idd met een Office365 in de cloud voldoende heeft.

M.b.t. Exchange Online / Office365: Ook KPN levert Exchange online diensten / Office365, zie deze link
Zover ik weet (en kan overzien) kun je dan volledig zelfstandig je beheer doen (even op mail ingezoomd: mailboxen aanmaken, mail-aliassen aanmaken, wachtwoorden resetten, mail importeren etc.) Check dat wel even na, voor de zekerheid, mocht je deze dienst overwegen.
Bij mijn bedrijf leveren we ook Office365, maar dan houden we het beheer in eigen hand (om fouten door de klant te voorkomen), dus kosten verzoeken voor mail-aliassen, wachtwoord-resets, rechten uitdelen als "Send as" etc. het reguliere support-tarief.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor de leerzame utleg!
Maar nog eens, het gaat om Office 2007 (dus geen 365) voor eindgebruikers. En ik geef die opleiding in opdracht van... dus al die extra mogelijkheden komen helaas niet aan bod.
Het is gewoon een deel van een uitgebreide MS Office training met nadruk op Excel.
Ik wil enkel alles zo goed mogelijk voorbereiden en voel me gefrustreerd dat dit zonder die Exchange server eigenlijk niet gaat...

Je begrijpt niet wat RogerS en ik bedoelen, vrees ik.

Met Office365 koop/huur je (o.a.) Exchange mail 'in the cloud'.
Je kunt met Outlook2007 ook je Office365 mailbox benaderen (alhoewel Microsoft liever je een nieuwere versie van Outlook laat gebruiken, omdat er geen functioneel onderhoud meer wordt gedaan aan Outlook2007). Vorige week nog in orde gemaakt bij een klant.

Tijs.

Ik heb niets te vertellen over die configuratie bij de klant...
En ik heb Office 2013, geen 365.
En als ik het goed heb begrepen heb je toch een goede kennis van MS Exchange nodig om te doen wat je voorstelt?

Ok snap het Outlook 2007 verhaal nog wel. Maar even uit pure nieuwsgierigheid. Is er echt een bedrijf wat Office2007 met Outlook heeft betaald en geen Exchange server gebruikt????

Maar het is eigenlijk een heel simpele keuze:
1)De onderdelen die ik noemde (zal er vast een paar vergeten zijn) heb je niet nodig in je cursus en daarmee vervalt de noodzaak van de hele exchange setup
2)Je hebt exchange wel nodig. Dan zul je op dus op zn minst 1 server met het hele verhaal er op moeten gaan voorbereiden + een laptop voor elke cursist die in het domein van de server is gekoppeld. En dan zijn we nog even vergeten dat er geen testversie van Exchange is, dus je zult ook nog even de licenties voor server en exchange moeten aanschaffen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan