• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

simulatie productieproces

Status
Niet open voor verdere reacties.

lojouw

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 jul 2014
Voor mijn studie ben ik bezig een productieproces te simuleren in Excel. Dit is mij bijna helemaal gelukt, alleen een formule geeft in sommige gevallen onwaar als resultaat. Het lukt me niet erachter te komen waar dit antwoord vandaan komt. Omdat zowel de getallen als de samenstelling van het productieproces niet openbaar mogen worden kan ik niet het hele bestand uploaden.

Het model rekent per product uit waarnaar een bepaalde bewerking start en wanneer deze eindigt. Het productieproces bestaat uit een aantal bewerkingen die op verschillende machines plaats hebben en twee bewerkingen die op dezelfde machine plaatsvinden. De bewerkingen kunnen pas starten als de machine waarop de bewerking plaats vindt vrij is (dus het vorige product de betreffende bewerking heeft ondergaan) en er een plek vrij is om het halffabricaat op te slaan. Het probleem zit hem bij de twee bewerkingen die op een machine uitgevoerd worden. De eerste van die twee mag wel plaatsvinden voordat de tweede van een vorig product heeft plaatsgevonden. Maar moet starten na de tweede bewerking van het product dat daar weer voor gestart is. Daarbij komt dat de starttijd van de tweede bewerking op de betreffende machine niet verlaat mag worden. In eerste instantie heb ik het proces gesimuleerd alsof de twee bewerking een eigen machine hadden. De volgende formule geeft (in sommige gevallen) de melding onwaar. De formule die ik geschreven heb (die de onwaar melding geeft) van de starttijd van de eerste bewerking is als volgt:

=ALS(MAX(N10;MIN(L15;L16))+ALS(N2=50;$G14;ALS(N2=240;$F14;ALS(N2=630;$E14)))>=K23;MAX(MAX(N10;MIN(L15;L16));L23);ALS(MAX(N10;MIN(L15;L16))<=J23;ALS(J23+ALS(N2=50;$G14;ALS(N2=240;$F14;ALS(N2=630;$E14)))<=K23;J23;MAX(N10;MIN(L15;L16)))))

hierin is:
ALS(N2=50;$G14;ALS(N2=240;$F14;ALS(N2=630;$E14))) --> zorgt ervoor dat de bewerkingstijden van het juiste product genomen wordt.
MAX(N10;MIN(L15;L16)) --> de starttijd die de bewerking zou hebben als er niet twee bewerkingen plaats zouden hebben op de machine
K23 --> de startijd van de tweede bewerking van het vorige product.
L23 --> de eindtijd van de tweede bewerking van het vorige product.
J23

Waarom geeft de formule onwaar als antwoord? En hoe kan ik er voor zorgen dat dit altijd een waarde is die dus of tussen de tweede bewerking van het vorige product en het product daar weer voor of na de tweede bewerking van het vorige product komt?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen en dat ik het probleem een beetje duidelijk heb kunnen maken.

Alvast bedankt!

Plaats een bestand met niet gevoelige gegevens die je vraag illustreert.

In je formule heb je meestal niet meegegeven wat er moet gebeuren indien er niet voldaan is aan een voorwaarde vandaar de melding onwaar.

Wat moet er gebeuren als MAX(N10;MIN(L15;L16))>J23? dit staat niet in je als formule.

Laatst bewerkt:
ALS(N2=50;$G14;ALS(N2=240;$F14;ALS(N2=630;$E14))) --> zorgt ervoor dat de bewerkingstijden van het juiste product genomen wordt.
deze als formules heb ik vervangen door horizontaal zoeken.

blijft nu nog waarvoor staat de cel J23 en wat moet er mee gebeuren

Bijlagen

J23 = eindtijd van twee producten ervoor. (was ik even vergeten in te vullen.)

Horizontaal zoeken is idd een wat nettere manier, echter werkt de geneste ALS functie al prima:). Dus dit ga ik pas eventueel veranderen als alles werkt.

Even voor een beetje overzicht.

=ALS(MAX(N10;MIN(L15;L16))+ALS(N2=50;$G14;ALS(N2=240;$F14;ALS(N2=630;$E14)))>=K23; dan MAX(MAX(N10;MIN(L15;L16));L23); anders ALS(MAX(N10;MIN(L15;L16))<=J23; dan ALS(J23+ALS(N2=50;$G14;ALS(N2=240;$F14;ALS(N2=630;$E14)))<=K23; dan J23; anders MAX(N10;MIN(L15;L16)))))

Blijkbaar ben ik dus een 'anders vergeten voor de tweede ALS functie. Ik heb dus geprobeerd de functie aan te passen door 'MAX(N10;MIN(L15;L16))' er nog achter te plakken maar als ik dat doe geeft hij de foutmelding dat ik teveel argumenten invoer.

=ALS(MAX(N10;MIN(L15;L16))+ALS(N2=50;$G14;ALS(N2=240;$F14;ALS(N2=630;$E14)))>=K23;MAX(MAX(N10;MIN(L15;L16));L23);ALS(MAX(N10;MIN(L15;L16))<=J23;ALS(J23+ALS(N2=50;$G14;ALS(N2=240;$F14;ALS(N2=630;$E14)))<=K23;J23;MAX(N10;MIN(L15;L16))));MAX(N10;MIN(L15;L16)))

Zit ik nou alleen nog maar met een haakje verkeerd?

Bedankt voor jullie reacties!

Kan je toch niet even een voorbeeldje maken?
Met zo'n lange geneste formules is het moeilijk volgen
De juiste waarden hoeven er niet in te staan maar plaats even boven de gebruikte cellen wat ze betekenen

De functie als volgt lijkt te werken:

=ALS(MAX(N10;MIN(L15;L16))+ALS(N2=50;$G14;ALS(N2=240;$F14;ALS(N2=630;$E14)))>=K23;MAX(MAX(N10;MIN(L15;L16));L23);ALS(MAX(N10;MIN(L15;L16))<=J23;ALS(J23+ALS(N2=50;$G14;ALS(N2=240;$F14;ALS(N2=630;$E14)))<=K23;J23;MAX(N10;MIN(L15;L16)));MAX(N10;MIN(L15;L16))))

De laatste MAX(N10;MIN(L15;L16)) stond blijkbaar een haakje te ver naar rechts.

Hartelijk dank voor de hulp!! Fantastisch hoe snel er hier gereageerd wordt op een vraag.

En sorry dat ik niet het bestand kon plaatsen. Ik durfde het niet goed aan met betrekking tot de geheimhouding.

Blij dat het is opgelost.
Wat het bestand betreft. Voor ons hier gaat het enkel om de gebruikte formules.
Indien je fictieve tijden invult die toch realistisch zijn( vb. tijden maal X -y ) is het geen enkel probleem toch?

De geheimhoudingsplicht heeft ook betrekking tot de samenhang van het productieproces. En dit zou wel lichtelijk bekend worden ook al zou ik fictieve tijden gebruiken. Nou snap ik ook wel dat de kans zeer miniem is dat iemand die hier kijkt iets met de kennis kan maar toch..

Nogmaals.. hartelijk dank voor de moeite.

Graag gedaan hoor.
Toch denk ik dat je in Excel het niet inzicht krijgt hoe het productieproces nu precies verloopt. Indien er gevoelige tekst in zou staan kan die ook vervangen worden door fictieve tekst.
Nogmaals de forumleden zijn hier enkel om mensen te helpen en we zijn enkel geïnteresseerd in de formules of Vba codes, om die aan te passen naar de wensen van de vraagsteller.
Indien je nog vragen hebt, Je hebt de weg nu gevonden naar mogelijke oplossingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan