• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Simulatie versus formule

• Onderwerp starter Onderwerp starter MrG
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MrG

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 jun 2008
Ik vroeg me af wat het verschil is tussen het toepassen van formules, en het gebruik van simulatie.
Ik heb een simulatie gemaakt voor het oplossen van wachtrijen, en daarnaast heb ik de wachtrij-formule gebruikt. Dus 2 modellen. Ik krijg bij deze 2 modellen iets verschillende antwoorden.

Maar mijn vraag is, wat is de oorzaak van deze verschillen in uitkomsten. Zelf had ik bedacht dat een simulatie volstrekt willekeurig is, met uitkomsten naar boven naar beneden.

Zouden jullie andere verklaringen kunnen bedenken?

alvast gedankt,
Mr G.

PS: ik heb 10 simulaties gedaan met 100 personen, en daar een gemiddelde van genomen.

Dat is volledig normaal. Simulaties zijn trekkingen (steekproeven) uit de populatie.

PS: ik heb 10 simulaties gedaan met 100 personen, en daar een gemiddelde van genomen.

Is dat niet at weinig? (al hangt het af van de case op zich natuurlijk).

Wigi

Mr G,

Welkom op dit forum. Kun je niet een voorbeeld plaatsen? Dan is de kans op hulp groter.

ok, bedankt. Aantal simulaties zal ik verhogen, zal in inderdaad wat constanter worden, maar kan de gevoeligheid er makkelijker uit pikken.

Uitleg situatie;
De uitkomsten kloppen sowieso :) , alleen plaatsen van voorbeeldje kan niet gaan. Ook is het percentage op niet wachten groter dan bij de formule.
In het kort het gaat over een logistiek bedrijf waarbij ik meet;
wachttijd
helpttijd
verblijftijd
bezettingsgraad

Daarbij heb ik een simulatie model gemaakt in excel, en de wachttijd theorie ook in excel. Daarbij ga ik vanuit dat er een bepaald aantal vrachtwagens komen (bv. 15), en het is mogelijk om er bv. 18 te helpen.
Waarbij geholpen wordt in volgorde van arriveren en er sprake is van genoeg ruimte om te wachten.

Laatst bewerkt:
Aantal simulaties zal ik verhogen, zal in inderdaad wat constanter worden

Veel zal volgens mij afhangen van de statistische verdelingen die je veronderstelt voor de variabelen, en hoe de verdeling in werkelijkheid is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan