Sintaxis fout in Query

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonndejong

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2007
Ik werk met Access 2010 NL.
Ik wil van een veld alleen het linker kararter weergeven en gebruik daarvoor een query
met een extra veld: ABC: links([Naam],1)

Ik krijg dan een compileer foutmelding zie bijlage.

Wie kan mij helpen?
Bij voorbaat dank,
Tonn de jong

Bijlagen

• Foutmelding.jpg
    Foutmelding.jpg
    83,9 KB · Weergaven: 43
Access werkt (maakt niet uit welke taal je gebruikt) met Engelstalige commando's (in queries) omdat dat nu eenmaal de SQL syntax gebruikt. Vervang Links dus door LEFT.

Het plaatje is een beetje klein, maar ik vermoed dat je een komma hebt gebruikt i.p.v. een puntkomma. Tip: gebruik de functie(knop) <Opbouwen> om formules te maken als je er niet zo in thuis bent; daarmee voorkom je syntaxfouten zoals deze.

Het klopt ik heb een komma gebruikt.
Zelfs met punt komma krijg ik de foutmelding
ABC: LEFT([Naam];1)

Ik heb het gevonden.
Er was een visual basic module aanwezig waar ik het bestaan niet van wist. Deze heb ik geexporteerd en verwijdert. Probleem is opgelost.
Toch bedankt voor je hulp.
Tonn

Ben benieuwd wat er voor functie in die module stond... Overigens is het verwijderen van de module wel de meest drastische oplossing; vor het zelfde geld gooi je nuttige functies weg! Je had beter eerst kunnen controleren welke functie het probleem veroorzaakte, en dan het probleem verhelpen. Vaak is het al genoeg om de juiste bibliotheek aan te zetten (je zou bijvoorbeeld een ADO commando gebruikt kunnen hebben zonder ADO bibliotheek). Vaak is dan het probleem al verholpen. Maar jij weet wat er stond, ik niet :)
Andere truc die je nog had kunnen uithalen: in het VBA venster via <Foutopsporing>, <db compileren> kijken waar een fout voorkomt, en die dan verhelpen. Ook dat kan al een oplossing zijn, zodat je de module niet hoeft te verwijderen, en de functies gewoon kunt blijven gebruiken.
Je mag de vraag nog op <Opgelost> zetten!

Michael,
helaas kan ik je niet vertellen wat er in de module stond. De module was zeker te weten overbodig. Deze database ben ik begonnen in Access 2003, daarin heb ik geen modules gemaakt en later verder gegaan met Access 2010.
Ik zal de call sluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan